به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف روز یکشنبه طی سخنانی در نشست مدیران شهرداری که در محل سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد، به مرور رویکردها و فعالیت های شهرداری تهران در سال ۹۴ پرداخت و تاکید کرد: به صورت روزمره شاهد هستیم لیست نانوایی هایی که می نویسند «نان نسیه داده نمی شود» افزایش پیدا می کند. بچه هایی وجود دارند که حتی به خاطر نداشتن هزینه رفت و آمد از روستاهای اطراف تهران، دانشگاه دولتی را ترک می کنند و خیلی از افراد در این شهر هستند که نه یک ماه، بلکه چند ماه می گذرد و شاید امکان استفاده از غذای مناسب را نداشته باشند. در این شرایط می توانیم با صرفه جویی بیشتر بخشی از نیازمندی های ضروری و حیاتی مردم مستضعف را تامین کنیم.

وی در جمع مدیران شهرداری تهران گفت: در زمینه کمک به فقرا حتما لازم نیست همه کمک ها را از پول شهرداری بدهیم بلکه خداوند با این مسئولیت قدرتی به من و شما داده است، می توانیم از بعضی آدم ها دعوت کرده و آبرویمان را خرج کنیم تا آن ها قدمی برای فقرا بردارند. یکی از بزرگان دین و تشیع با جدیت به من می فرمودند که از بعد فرهنگ قرآنی، اهل بیت (ع) و باور دینی اگر پولی از بیت المال در اختیار شما قرار دارد و فقیر و نیازمندی هم برای طعام و موضوعات ابتدایی زندگی خود مانده است، اولویت به این است که به او رسیدگی کنید نه اینکه بگویید ما می خواهیم زیر ساخت ها را بسازیم؛ ایشان همچنین می فرمودند که من نمی دانم شما در قوانین و مقررات چه می گویید، اما این قانون خدا است و هر قانون دیگری در سیستم اداری درست کنیم که مانع از رسیدگی به نیازهای اولیه انسان ها باشد، این مقررات به جهت شرعی دچار اشکال است؛ شما مدیر هستید و حواستان به کار باشد.

وی تاکید کرد: در این زمینه می توان از ظرفیت های مردمی، ظرفیت های شهرداری و همچنین از ظرفیت کسانی که این امکان را دارند استفاده کنیم تا به فقرا کمک شود و این را هم وظیفه اداری و انسانی خودمان بدانیم.

شهردار تهران در ادامه بر ضرورت توجه به آسیب های اجتماعی تاکید کرد و گفت: رسیدگی به آسیب های اجتماعی بر عهده همه سازمان ها، مسئولان و انسان های متعهد در همه بخش هاست و این باید همه مدیران شهرداری تهران باشد.

وی به رویکرد های ۱۸ گانه ابلاغی در حوزه اجتماعی و فرهنگی شهر تهران اشاره و بیان کرد: همه بخش های شهرداری تهران در حوزه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی باید این رویکرد ها را مد نظر قرار داده و موضوع سبک زندگی را به عنوان یک موضوع جدی و اساسی که می تواند در دو بند قبلی هم تاثیرگذار باشد، مورد توجه قرار دهند. اگر به بحث آسمان آبی، زمین پاک، خط سفید، قرآن، اذان و نماز توجه می کنیم، نخ زنجیره این موضوعات باید بتواند روی سبک زندگی تاثیرگذار باشد و در این مسیر اثرگذاری جدی داشته باشیم.

قالیباف ادامه داد: بارها اعلام کرده ام که نمی شود یک نسخه واحد برای همه شهر پیچید چرا که هر کدام از محلات، مناطق و نواحی بحث مربوط به خودشان را دارند اما در این میان باید به حوزه سبک زندگی توجه کنیم، به این ترتیب هم افزایی زیادی برای ما ایجاد خواهد شد و کارهای ما نیز با اثرگذاری بیشتری دنبال می شود.

شهردار تهران یادآور شد: الان در وضعی قرار گرفته ایم که حتی در اداره شهر در بخش های دیگر هم نیازمند ارتقای فرهنگ زندگی در شهر هستیم. این بدین معنی است که اگر امروز فرهنگ ترافیک را درست نکنیم، هر چقدر هم که بخواهیم زیر ساخت ها را توسعه دهیم به جایی نمی سیم. در صورتی که به دنبال این هستیم تا آلودگی هوا را حل کنیم، اگر فرهنگ ترافیک را حل نکنیم هرگز نمی توانیم بر این چالش تسلط پیدا کنیم.

 قالیباف ادامه داد: ما در زیرساخت ها به جایی رسیده ایم که ناگزیر هستیم با ارتقای مسایل فرهنگی و اجتماعی مسیر پیشرفت را در شهر طی کنیم. از این رو همه کار ما منوط به این است که به حوزه کار فرهنگی و اجتماعی در ابعاد مختلف توجه کنیم، در غیر این صورت از امکاناتی که داشتیم بهره برداری صحیحی نکرده ایم و از هزینه ها خروجی نمی گیریم.

شهردار تهران در ادامه عنوان کرد: مطالعه دقیقی در حوزه حمل و نقل و ترافیک نشان می دهد که تقریبا در هیچ زمانی بیش از دو میلیون خودرو در حال حرکت در شهر تهران نداریم، ما وقتی دو میلیون خودرو را نسبت به زیر ساخت ها، وسعت و ظرفیت می بینیم، به طور قطع نباید این ترافیک را داشته باشیم. این کاملا نشان می دهد که در حوزه فرهنگ ترافیک دچار اشکال هستیم و حتی استفاده صحیح از ظرفیت ها و پیشرفت نیز منوط به این کار است.

قالیباف همچنین ابراز داشت: برنامه ریزی دقیق و عقلانیت حکم می کند که اولویت را به پروژه های نیمه تمام بالای ۵۰ درصد بدهیم و در اولین فصل سال به این پروژه ها متمرکز شویم. همچنین ضروری است از کارهای جزئی و خرده کاری به شدت پرهیز کنیم چرا که این از مصداق اسراف است.

وی گفت: باید از انجام کارهای غیر اولویت دار و غیرضروری پرهیز کرد، ولو اینکه این کارها جزو کارهای کوچک باشند. البته بعضی پروژه ها همچون توسعه خطوط مترو، مصلی تهران، بوستان ولایت، منطقه ۱۲ و تپه های عباس آباد جزو پروژه های ستاره دار ما هستند و نباید در آن ها وقفه ایجاد شود چرا که اگر در اجرای این پروژه ها وقفه ای ایجاد شود، خسارت های جبران ناپذیری در آینده به دنبال خواهد داشت.

شهردار تهران با بیان اینکه نگهداشت شهر در هر شرایطی از اولویت های اول ما است و نمی توانیم نسبت به آن بی توجه باشیم، تاکید کرد: شهرداری به جایی رسیده است که دیگر نباید از چاله، جدول، کانیو، جمع آوری زباله، رها بودن مخازن، عدم رسیدگی به فضای سبز و ... حرف بزنیم، خود شما سطح توقعات را به گونه ای بالا بردید که مردم حتی یک مورد را هم از ما نمی پذیرند.

قالیباف در ادامه بر ضرورت مبارزه جدی با فساد مالی و اداری در مجموعه شهرداری تهران تاکید و تصریح کرد: ما نمی گوییم که فساد را در مجموعه به صفر می رسانیم اما فساد باید رو به کاهش باشد. آغاز این بحث هم بیشتر در موضوعات حوزه شهرسازی و مالی و اقتصادی شروع می شود. بنابراین حتما باید تلاش کنیم تا با سیستمی کردن و همچنین با نظارت، کنترل، تنبیه و تشویق با این فساد مالی و اداری مقابله کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از تصمیماتی که امسال حتما باید اجرایی شود آن است که ما در حوزه درآمد نباید از دست مردم چک و پول بگیریم، بلکه این چک و پول باید به شبکه بانکی برود. همچنین با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و قطعی شدن ضرایب در محاسبات، ضروری است همه این موارد سیستمی شود.

شهردار تهران با بیان اینکه چابک سازی سیستم در مبارزه با فساد مالی و اداری، صرفه جویی و الگوی مصرف موثر است، ادامه داد: حتما باید سیستم را به سمت برون سپاری پیش ببریم. همانطور که یکی از نمونه های خوب برون سپاری در حوزه حمل و نقل و اتوبوسرانی اتفاق افتاد، به نحوی که با این اقدام هزینه ها کاهش پیدا کرده و کیفیت کار افزایش پیدا می کند. در آینده نیز مردم حتما از کیفیت حمل و نقل استفاده بهتری خواهند برد.

وی با اشاره به موضوع جلب مشارکت مردم، بر ضرورت تعامل و همکاری با شورایاری ها تاکید کرد و اظهار کرد: هم اکنون شورایاری ها نهادینه شده اند و لازم است روابط خود را با شورایاری ها بسیار دقیق و درست تنظیم کنیم تا مشارکت معنی دار مردم در محلات را افزایش دهیم. همچنین در حوزه ضوابط و مقررات و در بحث هیات امنا و مدیران محله نیز همانطور که آئین نامه ها روشن است، باید به صورت بسیار جدی و اساسی اقدام کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: ما هم نیازمند کار میدانی و هم کار برنامه ای هستیم چرا که در صورت تعطیلی هر کدام از آن ها، به خودمان آسیب رسانده ایم.

قالیباف به مطالبه مقام معظم رهبری از شهرداری ها مربوط به بحث نما و شهرسازی اشاره کرد و گفت: شهرداران مناطق و معاونان شهرسازی باید به سرعت به این موضوع توجه کرده و در حوزه معاونت های شهرسازی مناطق تغییر نگرش دهیم، چرا که این معاونت ها تا کنون کار اداری و صدور پروانه را انجام می دادند اما ضروری است این کارهای اداری به دفاتر خدمات الکترونیکی سپرده شده و معاونت های شهرسازی و معماری بحث نظارت را انجام داده و به سمت طراحی شهری بروند.

شهردار تهران با تاکید بر توجه به نوسازی بافت فرسوده، بیان داشت: بسته جدید بافت فرسوده باید نهایی و ابلاغ شود چرا که این سیاست هاست که می تواند بافت فرسوده را تکان دهد. با این بسته جدید رشد قابل توجهی در حوزه بافت فرسوده صورت می گیرد و  با این سیاست ها و تغییر نگرش ها می توانیم بافت فرسوده را بیش از گذشته اصلاح کنیم. البته نمی گوییم که در بافت فرسوده کار خیلی بزرگی انجام داده ایم اما حتما روند نوسازی بافت فرسوده شهرداری تهران در کشور بی نظیر است. ما تنها شهری هستیم که خودمان را به مرز نوسازی دو رقمی در سال نزدیک می کنیم و  با این بسته جدید نیز به سمتی می رویم که نوسازی ها در مناطق فرسوده سرعت بیشتری بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه منابع انسانی، اشاره و تصریح کرد: ضروری است که حوزه منابع انسانی و همه مدیران این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند تا فرصتی را ایجاد کنیم که یک ارتباط عاطفی، روحی و روانی مناسب بین مدیران و کارکنان وجود داشته باشد.  همچنین تعاونی های مسکن باید به طور ویژه سامان پیدا کند. البته از جهت حقوقی ممکن است بگوییم که در تعاونی های مسکن هیات مدیره تصمیم می گیرند اما گاهی اوقات هیات مدیران تصمیماتی را اتخاذ می کنند که به کارگران و کارکنان سازمان ظلم می شود. بنابراین در زمان واگذاری امتیاز تعاونی مسکن باید تا پایان کار یک حق نظارتی برای این کار گذاشته شود تا جلوی سوء استفاده ها در این بخش گرفته شود.

به گفته شهردار تهران در صورتی که بار مسکن از دوش کارکنان شهرداری برداشته شود، بزرگ ترین کمک به آن ها صورت گرفته و بسیاری از مشکلات جانبی آن ها نیز برطرف می شود.

وی در ادامه گفت: بدون شک مدیریت و قدرت هم بخشی از بیت المال و خزانه الهی است که به صورت امانت در اختیار ما قرار دارد. در حقیقت مدیریت یک تکلیف و بار است و نه یک حق؛ یک مسئولیت است و نه ریاست و ابزار شخصی؛ یکی از ویژگی های یک مدیر نیز شرح صدر، حلم، صبر محبت، پرکاری و مجاهدت او است.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نام گذاری سال جاری به عنوان سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، تصریح کرد: باید تعریف درست و صحیحی از همزبانی و همدلی داشته باشیم. در همزبانی نباید حرف هایی که مجموعه مدیران در کارها، صحبت ها و جلسات رسمی و غیررسمی و علنی و غیرعلنی می زنند ناسخ و منسوخ هم باشند. در حوزه همدلی نیز به نظر می رسد هم افزایی باید در عمل اتفاق بیفتد تا به امکان و فرصتی که در اختیار ما قرار دارد، آسیب نرسانیم و به آن چوب حراج نزنیم.

شهردار تهران حفظ وحدت جامعه را اساس خواند و گفت: امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی چه در عرصه بین المللی و چه در عرصه داخلی نیازمند وحدت است چرا که اگر تفرق در ابعاد مختلف ایجاد شود، ما را از اهداف اساسی خودمان دور می کند. این در شرایطی است که ما دشمنان بسیار جدی و اساسی داخلی و خارجی داشته و  به تعبیر مقام معظم رهبری در یک پیچ تاریخی قرار داریم که هم فرصت های بزرگ و هم تهدید های خطرناکی پیش روی ما است. ما زمانی می توانیم از اینجا به درستی عبور کنیم که وحدت، همدلی و همزبانی نه در گفتار صرف، بلکه در عمل داشته باشیم.

قالیباف با بیان این نکته که «مدلی از همزبانی بهتر است، ابراز داشت: وقتی به قلب خود مراجعه می کنیم نباید نسبت به مسئول و سازمان دیگر احساس نفرت، دوگانگی و دوری در وجود ما باشد. طبیعی است اگر چنین روحیاتی داشته باشیم، نمی توانیم افق روشنی را برای کار، تلاش و فعالیت خودمان و برای آینده و جامعه متصور شویم چرا که این رفتار، خلاف سنت های الهی است و حرکت کردن بر خلاف سنت های الهی، هر چقدر هم که پر قدرت باشد، به جایی نخواهد رسید.

وی در ادامه اظهار داشت: ما برای موفقیت در شرایط حساس امروز -  چه در حوزه های شخصی خودمان و چه در حوزه اجتماعی – و همچنین برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی، شهدا، مسیر امام (ره) و فرامین مقام معظم رهبری هیچ راهی جز کار و فعالیت نداریم، البته که این کار باید کار با اخلاصی باشد. نباید کار را صرفا به یک شغل اداری، رقابت مسئولیتی و یک محل ارتزاق تقلیل دهیم بلکه روزی دهنده خداوند است و حیف است که کار با این عظمت که جوهره زندگی و شرط حیات است را به حقوق گره بزنیم. اگر کار را به مسئولیت، حقوق و زیاده خواهی بفروشیم، هم به حق خودمان و هم به حق کار ظلم کرده ایم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: خداوند این قدرت تصمیم گیری، عقلانیت، فهم و درک را به انسان داده است که می تواند همه چیز را به ارزش افزوده تبدیل کند. همچنین خداوند به انسان قدرت داده است که بر همه سختی ها تسلط پیدا کرده و آن ها را حل کند اما به شرطی که در این راه به تمام معنا کار و مجاهدت کنیم. ارزش، جایگاه و هویت هر انسان به میزان تلاش و مجاهدت او در زندگی اش بستگی دارد. بنابر این ضروری است عمیق تر از گذشته به بحث کار و تلاش توجه کنیم. مخصوصا در وقتی که مشکلات، سختی ها، نامهربانی ها سراغ ما می آید و خستگی بر ما مستولی می شود باید به ارزش کار نگاه کنیم، مجددا روحیه بگیریم، افق روشنی پیش رو داشته باشیم و بتوانیم کارمان را با جدیت پیش ببریم.