به گزارش خبرنگار حوزه شهری پارس نیوز، محمد سالاری امروز دوشنبه در نشست خبری پیرامون ارائه آخرین اطلاعات انتخابات چهارم شورایاری‌ها از ابطال آراء سه کاندیدا در سه محله مرکزی شهر تهران خبر داد و گفت: آراء این افراد به دلیل تطمیع خرید رأی، تقلب و تخلف ابطال شد.
 
وی با بیان اینکه 56 صندوق در سطح 21 محله توسط کمیته‌ای متشکل از اعضای هیات نظارت و اجرا و فرمانداری مورد بازشماری قرار گرفت، ادامه داد: آراء 250 نفر مورد بازشماری قرار گرفت و خوشبختانه کمتر از4 درصد آراء تغییر و جا به جا شد.
 
به گفته سالاری، کلیات انتخابات شورایاری‌ها تایید شده است.
 
رییس هیات نظارت بر انتخابات شورایاری‌های تهران با بیان اینکه آراء هیچ صندوقی باطل نشد، ادامه داد: 88 درصد منتخبان مرد و 12 درصد زن هستند.
 
محمد سالاری در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه کش و قوس‌های مطرح شده پیرامون برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نهایتا با نظر هیات دولت تدبیر و امید حل و فصل شد گفت: از آنجایی که ارائه لایحه پیرامون برگزاری انتخابات شورایاری‌های محلات ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان می‌برد، شیوه‌نامه و آیین‌نامه مشترکی منطبق با فرایند انتخابات رسمی کشور فی‌مابین استانداری، فرمانداری، شورا و شهرداری تهران تدوین شد.
 
وی با بیان اینکه در همین راستا برای برگزاری انتخابات سالم کمیته‌ای برای تهیه و تدوین ساز و کار انتخابات ایجاد شد، گفت: نهایتا شیوه نامه انتخابات به تایید فرمانداری رسیده و این مصوبه به تمامی ستادهای انتخاباتی ابلاغ شد.
 
رییس هیات نظارت انتخابات شورایاری‌ها با بیان اینکه 1800 صندوق در محلات تهران با حمایت و نظارت 4800 نفر ناظر در روز انتخابات در محلات برپا شد، گفت: بررسی‌ها نشان داده است که انتخابات چهارم شورایاری‌ها در مقایسه با دوره‌های قبل یکی از بهترین انتخابات بوده است.
 
وی با بیان اینکه 1600 فقره شکایت به هیات نظارت ارسال شد، گفت: پس از تجمیع این شکایات، اعضای هیات نسبت به سطربندی آنها اقدام کرده و همچنین کمیته مشترکی با حضور رییس شورای شهر و مسوولان هیات اجرایی و نظارت و همچنین فرمانداری ایجاد کردند که طی جلسات متعدد 90 درصد شکایات قبل از سال 94 مورد بررسی و نهایتا مختومه اعلام شد.
 
سالاری با بیان اینکه عمده این شکایات مختومه به دلیل عدم ارائه مدارک و اسناد غیرقابل بررسی بود، گفت: 10 درصد از شکایات مربوطه که مورد بررسی قرار گرفت، مربوط به 80 محله شهر تهران بود که نهایتا تعداد 56 صندوق در 21 محله شهر تهران مورد بازشماری قرار گرفت.
 
رییس هیات نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها در مورد نتایج بازشماری آرا نیز گفت: آرای 250 نفر مورد بازشماری قرار گرفت که خوشبختانه کمتر از 4 درصد آرا تغییر و جابه‌جا شد که این نشان می‌دهد این انتخابات یکی از سالم‌ترین انتخابات رسمی کشور بوده است.
 
وی همچنین در مورد ابطال آرا نیز گفت: در بین 1800 صندوق، صندوق‌های دو محله تهران احتمال ابطال داشتند، اما در بررسی‌ها و بازشماری‌ها خوشبختانه هیچ تغییری حتی در جایگاه افراد صورت نگرفت که برهمین اساس آرای این صندوق‌ها مورد بازشماری قرار گرفت که حتی هیچ تغییری در جایگاه افراد نیز ایجاد نشد و آرای صندوق مربوطه ابطال نشد.
 
سالاری در مورد هزینه‌های انتخابات نیز گفت: هزینه‌های انتخابات برعهده هیات اجرایی است و اطلاعی از میزان هزینه‌ها ندارم.
 
رییس هیات نظارت انتخابات شورایاری‌ها با بیان اینکه صحت انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌های شهر تهران تایید می‌شود، گفت: تا ساعات پایان امروز نیز آرای کاندیدای منتخب در سایت ستاد هماهنگی شورایاری‌ها اعلام می‌شود.
 
وی در پاسخ به برخی ابهامات در مورد امتیازات خاص شورایاران گفت: مطابق آیین‌نامه، مصوبه ستاد هماهنگی شورایاری‌ها و همچنین مصوبات شورای شهر تهران، هیچ امتیازی برای اعضای شورایاری‌ها پیش‌بینی نشده است.
 
سالاری با تایید این سوال خبرنگاران مبنی بر بودجه 100 میلیون تومانی شورایاری‌ها گفت: این بودجه در اختیار مدیریت محلات قرار دارد اما به رییس شورای شهر نیز پیشنهاد شده است که شرح وظایف شورایاران تغییر کند و معتقدیم برای افزایش مشارکت مردم در محلات، باید شرح وظایف شورایاران تغییر کند.
 
وی با بیان اینکه بودجه محلات در اختیار سراهای محلات است، گفت: معتقد هستم که باید در این بخش نیز تغییراتی ایجاد شود چراکه بعضا گزارشاتی که درخصوص برخی رد صلاحیت‌ها واصل شده، ناشی از اشکالاتی است که در حوزه فرآیندهای مالی این بخش بوده است.