به گزارش پارس، احمد حاج حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز از سال ۹۰ به صورت ناقص اجرا می‌شود، اظهار داشت: مهم‌ترین درخواست ما در سفر هیئت دولت به قم تامین اعتبارات برای تکمیل این طرح است چرا که بیش از این نمی‌توان به این صورت از آن بهره‌برداری کرد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم معضل تأمین آب قم به صورت پایدار برطرف شود باید این طرح به صورت کامل تکمیل شود که تکمیل آن نیاز به تقریبا ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم با اشاره به هزینه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی این طرح ابراز داشت: اگر اعتبارات باقیمانده تأمین شود سال ۹۴ شاهد تکمیل آن خواهیم بود.

وی با اشاره به استفاده شرکت آب منطقه‌ای قم از تسهیلات بانک توسعه اسلامی ادامه داد: در نقل و انتقال وجوه مربوط به این تسهیلات مشکلاتی برای پیمانکاران به وجود آمده که از دولت انتظار داریم برای حل آن فکری کند تا طرح‌هایی مانند توسعه تصفیه خانه، احداث شبکه توزیع و احداث مخازن آب ناقص نماند.

ضرورت مدیریت حوضه‌ای آب

حاج حسینی مدیریت حوضه‌ای آب را یکی از راه‌های حل مشکلات تامین منابع آبی دانست و گفت: سیاست وزارتخانه این است که این مدیریت‌ حوضه‌ای را شکل دهد اما اگر این مسئله خود را در ساختار سازمانی هم نشان دهد اثر بهتری خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر استان‌های قم، مرکزی، اصفهان و تهران جزو حوضه دریاچه نمک محسوب می‌شوند و وزارت نیرو تلاش می‌کند در تصمیمات کلان خود منافع تمام این استان‌ها را لحاظ کند که این یکی از اقدامات بسیار خوب دولت یازدهم است.

انتقال آب‌های سطحی جنوب تهران به قم

وی یکی دیگر از طرح‌هایی که شهر قم به آن نیاز دارد را انتقال آب سطحی از جنوب تهران دانست و افزود: یکی دو سال گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شده اما امیدواریم باحضور رئیس جمهور این طرح مصوب شده و به طور رسمی آغاز شود.

به گفته وی این طرح تقریبا به ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبارات نیاز دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم با اشاره به انتقال ۳۷۰ میلیون متر مکعب آب به حوضه قمرود از طریق طرح سرشاخه‌ها ابراز داشت: ۱۴۴ میلیون متر مکعب از طریق ایستگاه پمپاژ و ۲۲۶ میلیون متر مکعب از این آب از طریق تونل به سد ۱۵ خرداد منتقل شده است.