پايگاه خبري تحليلي «پارس»- بيژن سوراني- همچنين نوسازي قطارها از امسال كليد مي‌خورد و شركت واگن‌سازي تهران با استفاده از متخصصان داخلي با بومي‌سازي صنعت اين مسئوليت را برعهده گرفته است. اين درحالي است كه بسياري از سؤالات خبرنگاران در اين بازديد شبانه از شركت مترو مورد پرسش قرار گرفت و پاسخ‌هايي به سؤالات داده شد اما بايد منتظر ماند و ديد اين وسيله حمل ونقل عمومي كه روزانه بيش از 3 ميليون و 500 هزار نفر را جابجا مي‌كند مي‌تواند بيش از گذشته پاسخگوي مسافران خود در شبكه حمل و نقل درون شهري باشد و نقش‌آفريني دولت، مجلس و مديريت شهري براي كاستن از بار مشكلات شهرزيرزميني چگونه خواهد بود؟

اشتباه نكنيد شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه، خطوط مترو را نمي‌سازد بلكه سرويس و خدمات‌دهي به شهروندان از لحظه ورود به ايستگاه مترو تا خارج شدن از آن را بر عهده دارد. محسن نايبي مديرعامل اين شركت مهم‌ترين شاخص‌هاي انتخاب مردم براي سفر با مترو را بحث امنيت، سرعت و دقت عنوان كرد و گفت: كوچكترين مشكل در حركت قطارها كه باعث اختلال در سيستم كاري مترو شود را مديريت مي‌كنيم و از سوي ديگر با توجه به شرايط تحريم و بروز مشكلاتي در مسير شركت بهره‌برداري مترو به دنبال اين هستيم تا با خود‌كفايي بتوانيم بخشي بزرگي از مشكلات را حل كنيم. وي از سفر3 ميليون و 500 هزار نفر مسافر روزانه در سطح شهر تهران خبر داد و افزود: به صورت ميانگين هفتگي 420 متر تونل مترو در شهر تهران ساخته مي‌شود و تا پايان سال جاري شاهد افتتاح قسمت‌هاي شمالي خط سه مترو خواهيم بود.

نايبي، مترو را اولويت اصلي برنامه‌هاي شهرداري تهران عنوان كرد و افزود: از سال ۷۴ تا‌كنون ۱۵۲ كيلومتر مترو در سطح شهر تهران ساخته شده و تا پايان امسال نيز شاهد افتتاح بيش از ۱۸ كيلومتر مترو خواهيم بود.

وي همچنين درباره دريافت مطالبات دولت براي ارائه يارانه بليت مترو تصريح كرد: براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي پرداخت يك سوم از يارانه بليت سهم دولت است كه تاكنون 70 ميليارد تومان آن براي يك سال پرداخت شده است و يك سوم مربوط به شهرداري تهران است و سهم سوم نيز مربوط به مردم مي‌شود كه هنگام خريد آن را پرداخت مي‌كنند.

اين مسئول با بيان اينكه درحال حاضر يك‌هزار و 200 واگن در شهر تهران فعال هستند و ايده‌آل 3500 واگن است، گفت: اميدواريم از 15 اسفند ماه بتوانيم زمان حركت قطارها را تا 50 درصد كاهش دهيم و شاهد رضايت‌مندي شهروندان از اقدامات شهرداري باشيم.

وي در ادامه تصريح كرد: در حال حاضر هيچ پله برقي خرابي در مترو وجود ندارد و همه آنها از ايمني كامل برخوردار هستند.

نوسازي واگن‌هاي مترو كليد خورد
نايبي همچنين درباره نوسازي ناوگان مترو اظهار كرد: نوسازي قطارها از امسال كليد مي‌خورد و شركت واگن‌سازي تهران با استفاده از متخصصان داخلي با بومي‌سازي صنعت اين مسئوليت را برعهده گرفته است.

وي خاطرنشان كرد: نوسازي ناوگان داراي مراحل مختلف است كه از آن جمله مي‌توان به بررسي در 20 هزار كيلومتر و بررسي‌هاي در 50 هزار كيلومتر اشاره كرد.

مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو همچنين اعلام كرد: لنت‌هاي قطارها به طور مرتب تعويض مي‌شود و تنها يك بار در خصوص مشكل لنت مسئله به‌وجود آمده است چراكه در حال حاضر با بومي‌سازي صورت گرفته قطعه‌سازان ايراني سازندگان لنت نيز در جمع صنعتگران مترو حضور دارند. وي در پاسخ به خبرنگاري كه از او سؤال كرد قول‌هايتان براي پله برقي‌دارشدن تمام خطوط مترو چه شد، گفت: من در اين باره قول ندادم. فقط گفته‌ام پله برقي‌هايي كه خراب است را درست مي‌كنيم چراكه ساخت پله برقي نياز به فضا‌سازي دارد و در يد قدرت ما نيست. پله‌هاي معمولي قابل تبديل به پله برقي نيستند.

مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو با بيان اينكه در حال حاضر 1200 واگن داريم گفت: فاصله زماني بين ايستگاه‌ها با اين تعداد واگن در اين زمان قابل مديريت بوده است. اگر 3 هزار قطار داشتيم آن وقت فاصله حركت را به دو و نيم دقيقه هم مي‌رسانديم.

وي همچنين با بيان اينكه شهرداري تهران به دنبال توسعه حمل و نقل عمومي و مترو است، گفت: اتفاقات مهم و ويژه‌اي در حوزه مترو به وجود آمده و تا پايان سال بيش از 18 كيلومتر مترو در شهر تهران افتتاح مي‌شود و نوسازي قطارها از امسال كليد مي‌خورد.

وي از افتتاح ايستگاه شريعتي در انتهاي خط سه خبر داد و گفت: به زودي ايستگاه‌هاي ميدان وليعصر(عج)، ميدان فاطمي و عبدل‌آباد به بهره‌برداري مي‌رسد.

وي همچنين بزرگ‌ترين پرداخت خسارت را، پرداخت خسارت به مترو تهران به واسطه سيلاب عنوان و اظهار كرد پولش را گرفته‌ايم و به طور كامل صرف نوسازي و بازسازي كرده‌ايم.

مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو درباره ايجاد درب‌هاي محافظ شيشه‌اي كه قرار است در ايستگاه فرودگاه مهرآباد براي نخستين بار و به صورت پايلوت اجرا شود هم گفت: برويد ببينيد كه در آلمان، ايتاليا، اتريش، وين يا پاريس كه 13 خط مترو دارد، چند ايستگاه مجهز به چنين سيستمي است، آن وقت سؤال كنيد كه چرا طرح پايلوت است.

نايبي همچنين افزود: باز و بسته شدن همزمان درب‌هاي محافظ شيشه‌اي ايستگاه و درب‌هاي قطار تكنولوژي‌هاي زيرساختي احتياج دارد و در حال حاضر تنها امكان اجراي آن در فرودگاه مهرآباد وجود دارد.

وي درباره جداسازي واگن‌هاي خانم و آقايان گفت: مورد داشته‌ايم كه آقايان اعتراض كرده‌اند چرا يك خانم به واگن ما آمده است كه به آنها جواب داده‌ايم خانم‌ها مي‌توانند به اين قسمت بيايند چون فضاي عمومي است اما يك و نيم واگن ابتدا و انتهاي قطار فقط مخصوص خانم‌ها است. با اين حال فرهنگ‌سازي كار سختي است، البته 94 درصد مردم در نظرسنجي از اين كار رضايت خاطر داشته‌اند.

طرح جامع براي برخورد با دستفروشان در مترو

نايبي با تأكيد بر اينكه مسئوليت فعاليت دستفروشان و متكديان در مترو با شركت بهره‌برداري نيست، گفت: اين پديده باعث بر هم ريختن آرامش شهروندان و كاهش امنيت مي‌شود؛ اما مسئول اين كار ما نيستيم و مشكلاتي را براي ما نيز به وجود مي‌آورد. بيش‌ترين مسئوليت برعهده مسافران است كه از اين دستفروشان خريد نكنند. مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو گفت: براي مقابله با اين پديده در حال تهيه‌ طرح جامعي هستيم و در صورت نهايي شدن تمامي نهادهاي اجتماعي، قضايي و انتظامي و همچنين بهزيستي نيز بايد ما را در اين امر ياري دهند.

وي خطاب به خبرنگاران به طرح اين پرسش پرداخت كه آيا واقعاً مترو متولي دستفروش‌هاست؟ آيا اين شهر زيرزميني به شهر روي زمين وصل نيست كه معضلات در آن هويدا شود؟ آيا تاوان مشكلات اشتغال را مردم بايد با تحمل آلودگي صوتي بدهند؟ آنها هم دلشان مي‌خواهد 20 دقيقه سفري آرام همراه با آرامش داشته باشند.

نايبي از خبرنگاران پرسيد: چقدر بايد براي پيگيري به مسائل مأمورانم به دادگاه بروم، در حالي كه مي‌دانم حل معضل دستفروشان نيازمند حلقه‌اي است كه همه در آن اعم از قوه قضائيه و پليس بايد دست به دست هم دهند.

وي در بخشي از سخنانش هم گفت: وقتي مي‌بينم يك مسئول در مترو از دستفروشان خريد مي‌كند و تلويزيون تصاويرش را پخش مي‌كند فقط دلم مي‌خواهد سرم را به ديوار بزنم كه آخر شما ديگر چرا؟

مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران درباره فعاليت مترو از ساعت 12 شب به بعد گفت: بايد تلاش كنيم از اين ناوگان بهترين استفاده را به ويژه در پيك مصرف داشته باشيم. بايد اين قطارها زماني براي تعمير و نگهداري هم داشته باشند كه اين زمان بعد از آخرين توقف در ساعت 12 تا شروع حركت اولين قطار است. در واقع تعمير و نگهداري خط، تونل و قطارها كار دشواري است چراكه تنها 4 ساعت فرصت است.

وي در پايان درباره وقوع خودكشي هم بيان كرد: خوشبختانه مدتي است خودكشي نداريم و من نمي‌دانم دانستن آمار خودكشي در مترو چه دردي را دوا مي‌كند. پس از سخنان مديرعامل، خبرنگاران از مركز فرماندهي شركت بهره‌برداري مترو كه روند كنترل حركت و توقف قطارهاي مترو در مسيرهاي مختلف را عهده‌دار هستند بازديد كردند و از نزديك با كاربران اين بخش آشنا شدند كه نيمي از يك روز را بايد در شهرزيرزميني براي رفاه حال مسافران سپري كنند تا شهروندان در سلامت، امنيت و آسايش در كوتاه‌ترين زمان ممكن به مقصد برسند.