به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی روز سه شنبه شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه سال ۹۴ با توجه به فشارهای اقتصادی کشور کاهش قیمت نفت و رکود ساخت و ساز در تهران تدوین شده است، افزود: در این لایحه پیش بینی سناریوهای محتمل بر اقتصاد شهری و آسیب شناسی فرآیندها و رویه های پیشین تدوین بودجه پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: رکود شبیه به ساخت و ساز شرایط خاصی را در اداره امور بر شهرداری ها تحمیل کرده و فرصتی نیز برای بازآرایی مالی با رویکرد اقتصاد مقاومتی ایجاد کرده است.

قالیباف با اشاره به وجه تمایز بودجه سال ۹۴ نسبت به سال 93، گفت: در بودجه سال ۹۴ بودجه ریزی براساس عملکرد است و طراحی نظام پذیرش پروژه های جدید با اهداف پبیش بینی شده طراحی شده است.

وی با اشاره به بخش هایی که در بودجه ۹۴ نسبت به ۹۳ افزایش یافته است، افزود: حقوق و مزایای کارکنان شهرداری ۱۵ درصد، اعتبارات به منظور پرداخت دیون پیمانکاران ۶ برابر شده است.

شهردار تهران اضافه کرد: در بودجه ۹۴ رشد ۳۹ درصدی اعتبارات برای پرداخت اقساط سررسید تسهیلات مترو و وام های ارزی و بازپرداخت اوراق مشارکت پیش بینی شده و همچنین رشد ۶۴ درصدی در خصوص تملک املاک معارض در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به رشد ۱۰ درصدی بودجه ۹۴ نسبت به ۹۳ ، گفت: رقم بودجه ۹۴ هزار ۱۷ هزار و ۴۶۰ میلیارد است که ۶۳ درصد آن نقدی و ۳۷ درصد آن غیر نقدی است.

قالیباف ادامه داد: ۷۰ درصد بودجه شهرداری توسعه ای است و ۳۰ درصد هزینه ای است. همچنین در سال آینده ۴۸ درصد بودجه براساس درآمدهای پایدار تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر دولت اجازه دهد ساخت و ساز در تهران تعطیل شود، می تواند پایتخت را اداره کند، گفت: اگر ما همین امروز ساخت و ساز را تعطیل کنیم کل هزینه های شهر تهران ۵ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان است که درآمدهای ما در شهرداری بدون در نظر گرفتن عوارض ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که ما دو هزار میلیارد تومان نیز فعالیت توسعه ای در شهر داریم.

شهردار تهران ضمن گلایه از دولت در خصوص عدم پرداخت دیون خود، گفت: در سال های گذشته بیش از یک سوم هزینه های شهر را دولت پرداخت می کرده به طور مثال در سال ۸۴ که بودجه بین هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان را شهرداری از دولت می گرفت که این رقم در سال ۹۳ به کمتر از سه درصد رسیده است. این از جهتی خوب است که شهرداری ها روی پای خود می ایستند و از جهتی این سئوال را به وجود می آورد که سهم مردم تهران از بودجه دولت چه می شود.

وی تاکید کرد: ما حتی از دولت خواسته ایم کل بدهی هایش را به صورت غیر نقدی پرداخت کند.