به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حجت الاسلام میثم امرودی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه به اقدامات شهرداری تهران برای زائران کربلا در ایام اربعین اشاره کرد و اظهار داشت: ایستگاه‌های صلواتی در مسیر راهپیمایی زائران آماده شده که در آنها طبخ نان و غذا به دست مردم صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه پوسترها و بنرهایی در مسیر نجف تا کربلا نصب شده که روی آنها شعارهایی به نمایش درآمده و محوری‌ترین آن کل ارض کربلا است، ادامه داد: 700 هزار سربند و بروشور برای سلامت زائران تهیه شده که در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. همچنین محصولات صوتی و فرهنگی نیز در اختیار زائران قرار خواهد گرفت و مشاوران مذهبی که در این مسیر حضور دارند خدمات لازم را به زائران ارائه خواهند داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران با اشاره به اینکه به زائران خدماتی مانند شست‌وشوی پا و پذیرایی تغذیه‌ای ارائه خواهد شد، گفت: برای افرادی که از مرز خارج می‌شوند امکاناتی از ما خواسته نشده است اما طبق هماهنگی‌های صورت گرفته 108 دستگاه اتوبوس شرکت واحد در عراق حضور یافته‌اند. علاوه بر این با توجه به اینکه خیل عظیم مردم برای نظافت در کربلا نذر کرده‌اند و قصد کمک دارند، 50 چادر با تابلوهای خدام الحسین نصب شده که می‌توانند با مراجعه به این چادرها و ثبت‌نام در آن کاورهای مخصوصی در اختیار گیرند و با دریافت تجهیزات مناسب اقدام به کمک و نظافت در کربلا کنند.

وی ادامه داد: حدوداً برای 10هزار خادم تدارک لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم تا بتوانند به شهرداری کربلا کمک کنند چرا که زباله‌های بسیاری در این ایام تولید می‌شود، بنابراین ما سعی داریم  در جمع‌آوری آنها کمک کنیم. علی‌رغم اینکه قرار بود دوهزار نیروی داوطلب به کربلا اعزام شود، سه‌هزار و 500 نفر اعلام آمادگی کردند و در حالی که قرار بود 16 آذر اعزام‌ها صورت گیرد، به‌دلیل افزایش تعداد زائران از روز 13 آذر اعزام‌ کاروان‌ها آغاز شد.

امرودی با اشاره به اینکه 12 دستگاه تریلی و کمپرسی در کربلا مستقر شده‌اند و امکانات نظافتی مانند بیل، کیسه زباله و داروهای مکانیزه به این شهر ارسال شده است، گفت: 50 اتوبوس ما در مسیر نجف به کربلا، 50 اتوبوس از مسیر پله به نجف مستقر هستند و مسئولیت هماهنگی‌‌ها در کربلا به‌عهده معاونت خدمات شهری است.

وی همچنین گفت: 140 دستگاه اتوبوس این سوی مرز و 108 دستگاه اتوبوس خارج از مرز ایران برای ارائه خدمات ویزا دریافت کرده‌اند، اما در تلاش هستیم تعداد دیگری از اتوبوس‌های شرکت واحد را اعزام کنیم تا در مسیر مرز تا نجف و یا از نجف تا 40 کیلومتری کربلا خدمات رسانی کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران افزود: هر 20 دقیقه یک اتوبوس برای انتقال زائرین آماده می‌شود اما در ساعاتی که شاهد پیک حضور مردم در مرز باشیم ممکن است این خدمات با کندی صورت گیرد چرا که ممکن است در آن واحد چندین کاروان با یکدیگر به مرز برسند.

وی همچنین گفت: در تهران نیز روز اربعین از ساعت هفت و نیم صبح راهپیمایی به‌سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی صورت خواهد گرفت و برای سایر شهروندان نیز از ساعت 10 صبح برنامه عزاداری در میدان امام حسین(ع) برپا خواهد شد.

امرودی خاطرنشان کرد: 80 دستگاه اتوبوس در چزابه، 30 دستگاه اتوبوس در شلمچه و 30 دستگاه اتوبوس دیگر نیز در مهران در محل آخرین پایانه تا مرز مسافران را انتقال می‌دهند. متوسط خروج زائران از مرز چزابه 4 ساعت و از سایر مرزها 8 ساعت تا یک روز بوده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از موکب‌ها مورد استفاده عراقی‌ها قرار گرفته بنابراین مردم آگاه باشند که ممکن است محل اسکانی برایشان وجود نداشته باشد از این رو پتو و کیسه خواب را همراه خود داشته باشند، اظهار داشت: در هر مرز 300 متر درمانگاه ایجاد شده که تعداد بیماران مداواشده سرپایی در مرز مهران حدود دو هزار نفر، در مرز شلمچه 300 نفر و در مرز چزابه حدود 400 نفر بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: سازمان بسیج شهرداری تهران نیز دو ایستگاه بین نجف تا کربلا دایر کرده و روزانه به شش هزار نفر خدماتی مانند پتو، اینترنت رایگان، سرویس بهداشتی و حمام ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/*