مرتضی طلایی در یکصدمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، افزود: نقاط بی‌دفاع شهری سهم قابل توجهی در بروز بزهکاری‌ها دارند و آمار جرایم تا زمان عدم حل این مشکلات کاهش نخواهد یافت.

وی ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی با تاکید بر ضرورت ایجاد امنیت پایدار در شهر تهران، خاطر نشان کرد: سه ضلع اساسی و مهمی که در شهر تهران می‌تواند امنیت پایدار را محقق کند شهروندان، نیروی انتظامی و مدیریت شهری هستند.

طلایی اظهار کرد: در سال‌های گذشته طرح موضوع تعامل و هماهنگی بین پلیس و مدیریت شهری نامفهوم بود اما امروز برای رسیدن به حق شهروندان باید مهندسی کامل و تعامل پویا و کارآمدی را بین این سه ضلع اصلی داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: یکی از کارهایی که می‌تواند بین نیروی انتظامی و مدیریت شهری انجام شود کاهش فضاهای بی‌دفاع شهری است.

وی، پلیس محلات را نماد هماهنگی بین پلیس و شهروندان دانست و خاطر نشان کرد: مدل پیشنهادی ما بین مدیریت شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی وجود دارد و ما در این تعامل مشترک نسبتا موفق بودیم.

طلایی با بیان اینکه پلیس می‌تواند روی پشتیبانی شورای شهر تهران حساب کند، تاکید کرد: اگر این تعامل نبود تمام کارهای عمرانی شهرداری قفل می‌شد، ما می‌توانیم همین مدل را در پلیس انتظامی نیز پیاده کنیم و ضریب امنیت شهروندان در پایتخت را افزایش دهیم.

وی با پیشنهاد توافقنامه‌ای بین نیروی انتظامی و مدیریت شهری با پشتیبانی شورای شهر تهران گفت: این توافقنامه می‌تواند تعامل مشترک امنیت شهر را افزایش دهد.

شبکه آبیاری فضای سبز شهری تهران، جدا از آب شرب است

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران هم دراین جلسه گفت: طبق قانون باید ۵۰ درصد از اعتبارات توسعه کمربند سبز تهران توسط دولت پرداخت شود که متاسفانه ریالی از سوی دولت در این زمینه پرداخت نشده است.

وی با اشاره به عملکرد 10 ساله مجموعه پارک‌ها و فضای سبز تا پایان سال 92 اظهار کرد: این سازمان با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص حفظ و نگهداری فضای سبز و باغات برنامه‌های خود را تهیه و تدوین کرده است.

وی در خصوص روند توسعه فضای سبز از سال 84 تا پایان سال 92، گفت: به طور متوسط سالیانه 15.2 درصد شاهد رشد سرانه فضای سبز در شهر تهران بوده‌ایم.

مختاری ادامه داد: تعداد یک هزار و 192 بوستان در شهر تهران تا پایان سال 83 داشتیم که این تعداد هم اکنون به دو هزار و 63 بوستان رسیده است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تصریح کرد: تا قبل از سال 84 سالانه 58 بوستان در شهر تهران احداث می‌شد که از سال 84 به بعد این آمار در سال به 96 بوستان رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 871 بوستان محله‌ای، منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در شهر تهران احداث شده، افزود: در بخش کمربند سبز تهران نیز اقدامات گسترده‌ای در سال‌های گذشته صورت گرفته به نحوی که مساحت کمربند سبز تهران تا پایان سال 83، 23 هکتار بود که این آمار اکنون به 36 هکتار افزایش یافته است.

مختاری در ادامه به برخی از بوستان‌های موضوعی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: بوستان آزادگان، نیایش، مینیاتوری، جانبازان، غدیر، 15 خرداد و نهج البلاغه از جمله بوستان‌های موضوعی شهر تهران هستند.

وی در ادامه با اشاره به تعداد بوستان‌های بانوان در شهر تهران نیز گفت: اکنون چهار بوستان بانوان در تهران به بهره برداری رسیده که پنجمین بوستان نیز در شرق تهران در دست احداث است و تا یکسال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران اظهار کرد: براساس قانون 50 درصد از اعتبارات طرح کمربند سبز باید توسط دولت و 50 درصد توسط شهرداری پرداخت شود این در حالی است که متاسفانه دولت ریالی را بابت توسعه این طرح پرداخت نکرده است.

مختاری با اشاره به منابع آبی فضای سبز در شهر تهران، تصریح کرد: شبکه آب رسانی فضای سبز از آب شرب جداست و 100 درصد آب فضای سبز آب خام بوده و از آبهای قنات‌ها و چاه‌ها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون 300 منبع ذخیره آب با گنجایش 555 هزار مترمکعب آماده بهره برداری است که 100 منبع دیگر نیز در دست احداث است.

وی خاطر نشان کرد: با این روش ما توانستیم منابع آب را به خوبی کنترل کنیم و همانطور که دیدید امسال در تهران خزان زودرس نیز نداشتیم.