محسن پیرهادی، با اشاره به لایحه دولت مبنی بر انتخاب شهردار توسط مردم، اظهار داشت: به عقیده بنده هنوز همه جوانب موضوع بررسی نشده و طرح پخته نیست اما نکته مهم این است که مسئله شوراها و امر شورا طبق قانون اساسی جایگاه رفیعی دارد و ما باید نسبت به توسعه و تقویت موجود شورا اقدام کنیم.

وی افزود: شوراها تاکنون رشد نسبتاً مناسبی داشته‌اند البته کاستی در برخی زمینه‌ها بسیار جدی است و شوراها در جایگاه محلی خوب رشد نکرده‌اند. بنابراین ما باید بیش‌تر به دنبال این باشیم که تصدی حاکمیتی و دولتی را از مدیریت شهری کم و به شوراهای محلی واگذار کنیم. در واقع باید نسبت به تحقق این موضوع فعال باشیم، به این فکر کنیم که اختیار و نقش گروه‌ها و شوراهای محلی چگونه افزایش یابد تا بتوانیم یک سری از موضوعات که کارکرد محلی دارند و مردم می‌توانند به اجرای آن بپردازند واگذار کنیم.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر مشکل چگونگی انتخاب شهردار نیست بلکه مشکل این است که نتوانسته‌ایم یک سری از قدرت‌ها و مدیریت‌ها را تمرکززدایی کنیم. نقش دولت و مجلس در این زمینه نیز بسیار حائز اهمیت است. چرا که این دو باید کاری کنند که اختیارات محلی افزایش یابد و شعار واگذاری کارها به مردم اجرا و نهادینه شود و در حد شعار باقی نماند. درد ما این است که فکر می‌کنیم تمام کارها را  با  تصدی دولتی و حاکمیتی می‌توان مدیریت کرد در صورتی که باید این امور را به سطح محلات ببریم.

وی گفت: ما این موضوع را مورد پیگیری قرار می‌دهیم ولی باید اراده‌ای قوی در دولت وجود داشته باشد که متأسفانه دولت‌ها عموما با واگذاری امور و تصدی‌ها به مردم مخالف هستند. اگر می‌خواهیم واگذاری و توزیع قدرت شکل بگیرد باید به این مدل‌ها فکر کنیم اما در مدل‌هایی که به آن فکر می‌شود زمینه کار را به گونه‌ای فراهم نمی‌کنیم که مردم در آن نقش اجرایی داشته ابشند و در نهایت همان تمرکز قدرت مشاهده می‌شود.

پیرهادی با اشاره به اینکه هدف دولت از طرح انتخاب شهردار توسط مردم مشخص نیست گفت: بخشی از پخته نبودن آن‌چه مطرح شده نیز به این بخش مربوط می‌شود که از صاحبنظران و کسانی که با این موضوع درگیر هستند نظرخواهی نشده و یک باره موضوعی را مطرح کردند که مخالفان بسیاری دارد.