به گزارش پارس، محمدرضا جانباز در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر شرایط آبی در پاییز که گفته می‌شد سخت تر از تابستان خواهد بود گفت: مشکل تامین آب شرب در پاییز به یکی دو استان برمی گردد که شاخص آن استان تهران است. در سدهای لار و لتیان بیشترین کمبود آب را داریم و مجموع آب مخازن سدهای تامین کننده آب تهران بسیار کمتر شده است.

وی با تاکید بر این‌که پیک مصرف آب را در تهران در دو هفته گذشته رد کردیم و امیدواریم گرما به حدی نباشد که در یکی دو هفته پیش رو چنین پیکی داشته باشیم گفت: با توجه به این که‌ آورد رودخانه‌های لار و لتیان به حداقل می رسد و پیش بینی می شود که در پاییز بارش نیز نداشته باشیم، در آبان و آذر، دو سد و لتیان کمترین آب را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر این‌که راهکارهایی را برای گذر از پاییز در نظر گرفته‌ایم، تصریح کرد: مشکلات عدیده‌ای در تهران پیش رو است البته این سخن برای ایجاد نگرانی و به معنی قطع احتمالی آب نیست بلکه برای اطلاع رسانی شفاف شرایط را بیان می کنیم.

جانباز تصریح کرد: با توجه به این که سامانه شرق تهران در ماه‌های مذکور دچار مشکل می‌شود، به احداث تصفیه خانه هفتم سرعت دادیم تا آب ماملو وارد مدار شود و از سوی دیگر بخشی از آب سامانه غرب را به سامانه شرق تزریق می کنیم.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور با اشاره به این که بخشی از کارها معطوف به تامین آب جدید با توجه به توزیع ناموزون بارش‌ها است، گفت: برنامه ریزی برای آبرسانی به کلیه شهرهای کشور و همچنین آب رسانی توسط مجتمع‌های آبرسانی روستایی بالای 20 خانوار در دستور کار قرار دارد 12 کلانشهر به طور خاص در اولویت قرار گرفتند و در هیچ کدام از مناطقی که احتمال قطع آب وجود داشت، این اتفاق رخ نداد.

جانباز با تاکید بر این‌که برنامه وزارت نیرو، جیره بندی یا قطع آب نیست گفت:‌در حال حاضر 99.1 درصد جمعیت شهری تحت پوشش آب شهری هستند بنابراین از 1152 شهر، 1113 شهر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.کل مشترکین آب شهری کشور 14.5 میلیون مشترک است و 560 هزار فقره انشعاب آب و طول حدود 142 هزار کیلومتر شبکه توزیع آب وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که 124 تصفیه خانه در مدار هستند گفت: پنج تصفیه خانه طی چند ماه اخیر وارد مدار شدند از سوی دیگر 79 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش قرار دارند و تا پایان برنامه پنجم این رقم را باید به 92 درصد برسانیم که پیش بینی می‌شود به این شاخص نرسیم. متوسط شاخص سالانه 0.7 درصد بوده که در سال گذشته از متوسط بیشتر رشد داشته‌ایم اما از برنامه ریزی صورت گرفته عقب تر بودیم و 162تصفیه خانه فعال هستند.

اجرای 130طرح آبرسانی به ارزش 18 هزار میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که 130 طرح آبرسانی در کشور در حال اجراست گفت:‌ ارزش این طرح‌ها 18 هزار میلیارد تومان است که از این میزان اعتبار 1100 میلیارد تومان در سال جاری در نظر گرفته شده است. بنابراین حتی با تخصیص صد درصد آنچه مشخص شده، حدود 15 و 16 سال زمان برای تکمیل طرح‌های آبرسانی نیاز است.

جانباز با ابراز امیدواری توجه دولت و مجلس برای در نظر گرفتن ردیف بیشتر اعتبار برای طرح‌های آبرسانی گفت: 300 طرح آبرسانی در دستور کار است و 45 تصفیه خانه نیز با ظرفیت 6.6 میلیون متر مکعب در روز به شبکه اضافه خواهد شد.

وی با بیان این‌که از 130 طرح در حال اجرا 44 طرح آبرسانی بیش از 80 درصد پیشرفت دارند و با هزار میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری می‌رسند گفت: 54 طرح به ارزش 10 هزار میلیارد تومان بین 20 تا 80 درصد و 34 طرح زیر 20 درصد پیشرفت دارند که به ترتیب در اولویت‌های بعدی قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های آبرسانی گفت: 51 طرح را با بخش خصوصی مبادله قرارداد کردیم که حجم سرمایه‌گذاری‌ آن‌ها 430 میلیارد تومان است. 15 طرح BOT نیز در زمینه احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب و آب مبادله کردیم که 625 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارند که 1220 میلیارد تومان در مجموع در طرح‌ها توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که لیستی از پروژه‌ها برای انعقاد قرارداد با بخش خصوصی آماده شده گفت: این پروژه‌ها در زمینه طرح‌های آبرسانی، احداث تاسیسات نمک زدایی، تاسیسات فاضلاب و خطوط انتقال آب هستند.

13 قرارداد بر روی میز با مشارکت بخش خصوصی

جانباز با اشاره به این‌که 13 قرارداد به ارزش 985 میلیارد تومان نیز آماده امضا هستند گفت: سه پروژه شامل پروژه نمک زدایی در استان کرمان می‌شود همچنین پروژه‌های ایجاد تاسیسات فاضلاب در منطقه 22 و تاسیسات آبرسانی در آن منطقه با مشارکت شهرداری انجام خواهد شد. از سوی دیگر در سه شهر در استان اصفهان تاسیسات فاضلاب توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود.همچنین طرح آبرسانی به گرمسار نیز امروز توسط وزیر نیرو به طور رسمی کلنگ زنی شد.

سفره‌های آب زیرزمینی در وضعیت شکننده قرار دارند

وی با تاکید بر این‌که سفره‌های آب زیرزمینی در وضعیت شکننده قرار دارند و وضعیت نامناسبی دارند گفت: آب شربی که از این سفره‌ها استحصال می‌شوند دچار مشکل می‌شوند البته علاوه بر مشکلات کمی با مشکلات کیفی روبرو هستیم لذا در راستای تامین آب پایدار به سراغ آب شرب با کیفیت برویم و خط قرمز توزیع که کیفیت است را نیز در نظر داریم. هر جا که منبعی با توجه به افت شدید سفره‌های زیرزمینی از استاندارد رد شود حتما آن منبع را حذف خواهیم کرد.

در آینده نمی توانیم برای کل نیاز خانوار آب شرب تامین کنیم

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور در مورد جداسازی آب شرب و بهداشتی تاکید کرد: باید به سمت جداسازی آب شرب و بهداشتی برویم چرا که کیفیت آب در دسترس در حال کاهش است و در آینده نمی توانیم برای کل نیازهای خانوار آب شرب تامین کنیم هر چند از نظر فنی و اصولی استفاده از آب شرب برای همه نیازها درست نیست.

جانباز با اشاره به این‌که سرانه مصرف آب در کشور بیش از 250 لیتر است در حالی که در دنیا کمتر از 150 لیتر به ازای هر نفر آب استفاده می‌شود گفت: 5 تا 15 لیتر از 250 لیتر سرانه مصرف به ازای هر نفر در شبانه روز مربوط به آب مورد نیاز برای‌ آشامیدن و پخت و پز است و بقیه آب مصرفی به شست و شوی ظروف، سبزیجات، فلاش تانک ها ، آبیاری فضای سبز و شست و شوی حیاط، خودرو و ... تخصیص پیدا می کند بنابراین جداسازی آب شرب و بهداشتی به صورت پایلوت در منطقه ثامن مشهد در حال اجرا است.

مشهد میزبان طرح جداسازی آب شرب و بهداشتی است

وی با تاکید بر این‌که در اطراف حرم امام رضا 2200 نفر ساکن هستند و روزانه 85 هزار زائر اقامت دارند گفت: عمده مصرف آب در این بخش مربوط به هتل‌ها، زائرسرها و مهمانسراها است. در حالی که 10 هزار میلیون متر مکعب آب در حوزه مصارف بهداشتی در روز استفاده می‌شود، تنها 300 متر مکعب نیاز آب شرب ساکنین است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر این‌که به اقتضای شرایط مناطق تفکیک آب شرب و بهداشتی و نحوه تامین آب شرب صورت خواهد گرفت، گفت: طرح جداسازی آب شرب و بهداشتی امسال به صورت پایلوت اجرایی می‌شود.

کاهش 10 میلیون متر مکعبی مصرف آب در تهران

جانباز با اشاره به این‌که در حال حاضر در شهر تهران تولید و مصرف آب سر به سر است گفت: هر چقدر آب قابل استحصال بوده از اطراف تهران منتقل کردیم و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای گذر ازتابستان 93 مشترکین 10 میلیون متر مکعب آب در تهران با توجه به اطلاع رسانی‌های صورت گرفته کاهش مصرف داشته‌اند و در شهر اراک نیز با اجرای طرح‌های مدیریت مصرف 50 لیتردر ثانیه کاهش مصرف آب داشتیم.

وی تصریح کرد: با وجود افزایش 44 درصدی تعداد مشترکین در کل کشور 1.26 درصد افزایش مصرف آب داشته‌ایم با این حال با توجه به عدم تکافوی منابع آب دو شهر کرمان و اصفهان در وضعیت قرمز هستند و با مشکل جدی تامین آب روبرو شده‌اند.

نمی خواهیم دارایان مسکن به خاطر آب و فاضلاب معطل استقرار باشند

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور در مورد وضعیت تامین آب و فاضلاب مسکن مهر با اشاره به این‌که تمام تعهدات دولت قبل را باید انجام دهیم گفت: نباید مردم به خاطر آب و فاضلاب معطل بمانند.

جانباز با اشاره به این‌که قرار بود 450 هزار انشعاب آب اجرا شود گفت:‌ این کار صورت گرفته اما در اجرای انشعاب فاضلاب عقب‌تر هستیم. چرا که بعضا جانمایی مسکن مهر به گونه‌ای بود که در بخش فاضلاب نمی‌توانستیم انشعاب را به سامانه‌های فعلی متصل کنیم لذا نیاز به اجرای تصفیه خانه است و تلاش می کنیم عقب ماندگی موجود را جبران کنیم.

وی تصریح کرد: هدف گذاری کرده ایم تا سایت‌هایی که به لحاظ ساختمانی آماده هستند در اولویت ویژه قرار گیرند و فردی به دلیل عدم تامین آب و فاضلاب معطل استقرار نشود.

اجرای 12 تصفیه خانه غیر متمرکز

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور در مورد پوشش فاضلاب شهر تهران نیز گفت: قرار است که تا سال 1410 شبکه فاضلاب تهران تکمیل شود گرچه معتقدم برای طرح‌های زیربنایی نمی توان تاریخی مشخص کرد چرا که جمعیت و تقاضا رشد می‌کند.

جانباز ادامه داد: براساس هدف گذاری در سال مقصد 11 میلیون نفر تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار می گیرند که برای این کار 12 تصفیه خانه غیر متمرکز فاضلاب اجرا می شود و در سال 850 میلیون متر مکعب پساب تولیدی مورد استفاده فضای سبز آبیاری کشاورزی، رهاسازی پساب آب سطحی و از سوی دیگر فضای سبزی شهری مورد استفاده قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال 93، 58 درصد تهران تخت پوشش شبکه فاضلاب قرار بگیرد. در حال حاضر ریاض و بغداد شرایط مشابهی با ما دارند اما نمونه‌هایی در منطقه دیده می‌شود مانند شهر آنکارا، شهر کویت و همچنین در برخی شهرهای کشورهای بحرین و مصر صد درصد جمعیت تحت پوشش فاضلاب قرار دارند.