به گزارش پارس به نقل از ایسنا ؛ دکتر حمید عمادی گفت: خاستگاه ویروس کرونا، کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی است و به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه با اختصار"MERS-COV " نامگذاری شده است. به دلیل سفرهای مکرر ایرانیان به کشورهای عربی احتمال انتقال این ویروس به ایران بسیار است.

او در ادامه گفت: علائم این بیماری هنوز ناشناخته است اما بسیار شبیه یک بیماری سرماخوردگی ساده یا آنفلوانزا است که شامل تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی است و بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه بدون دلیل نیز داشته باشد. همچنین بعضی از انواع این ویروس می‌تواند علائم شدیدی مانند گرفتگی ریه در افراد ایجاد کند.

این متخصص عفونی با اشاره به اینکه روش‌های انتقال این بیماری از انسان به انسان دیگر شبیه بیماری آنفلوانزا است، گفت: این ویروس بسیار کشنده است و باید علائم این بیماری به مسافران توضیح داده شود تا اگرعلائمی شبیه بیماری سرماخوردگی دارند، خود درمانی نکنند و هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

عمادی گفت: مهم ترین مواردی که افراد می توانند انجام دهند، رعایت بهداشت فردی و شست و شوی مرتب دست‌ها با ضدعفونی کننده‌های ساده است. همچنین در برخورد با افراد مشکوک به ابتلا از ماسک استفاده شود.

او گفت: بهتر است افراد از سفرهای غیرضروری به کشورهای عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی خودداری کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: احتمال بروز بیماری در افراد دیابتی، افراد دارای مشکلات قلبی و تنفسی، بیماری‌های زمینه‌ای، زنان باردار و همچنین در افراد بالای 40 سال، بسیار شدید است.

عمادی گفت: لازم است افراد در برخورد با بیمارانی که علائمی شبیه سرماخوردگی و آنفلوانزا دارند و اخیرا به کشورهای عربی سفر کرده‌اند، احتیاط کنند و موارد حفاظتی را در نظر بگیرند.