به گزارش پارس، حجت الاسلام عبدالمقيم ناصحي رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران با اشاره به فعاليتهاي این كميسيون طي 8 ماه گذشته گفت: يك سوم اعضاي شورا عضو اين كميسيون هستند. وزن نگاه هاي سياسي نيز در اين كميسيون برابر است. 7 كميته ورزشي،هنري، فرهنگي، اجتماعي، ديني ، مشاركتهاي مردمي و ميراث فرهنگي به عنوان زير مجموعه اين كميسيون ايجاد شده و يكي از فعال ترين كميسيونهاي شوراي شهر است.

وي ادامه داد: زماني كه عضو شوراي شهر تهران شدم، گمان مي كردم فرصت براي تاليف و تدريس پيدا كنم كه به دليل پيچيدگي و دشواري كار شورا تمام وقت من در كميسيون صرف مي شود. تلاش كرده ايم از حضور اساتيد دانشگاهي و آسيب شناسان براي كارهاي مطالعاتي استفاده كنيم و فعاليتهاي ما در پایتخت زيربنايي باشد.

بايد به داد تهران برسيم

رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران با بيان اينكه ممكن است برخي آسيبهاي اجتماعي، در برخي از شهرها نسبت به تهران بيشتر باشد اما تهران پيشاني كشور است گفت: تهران به عنوان الگوي ديگر شهرها مطرح است و در حوزه فراگيري آسيبهاي اجتماعي بايد به داد تهران رسيد. زيرا اين شهر سرنوشت شهرهاي ديگر كشور را نيز رقم مي زند.

انتقاد از موازي كاريها در حوزه فرهنگ/ سهم هر نهاد از فرهنگ مشخص شود

حجت الاسلام عبد المقيم ناصحي در ادامه با اشاره به 23 سازمان و نهادي كه در حوزه فرهنگ كشور در حال فعاليت هستند گفت: متاسفانه موازي كاريها در اين بخش بسيار بالا است، به همين دليل نظارت و پايش در برنامه هاي فرهنگي دچار ضعف است.

وي با باشاره به ايجاد كميته هماهنگي مسئولان فرهنگي تهران گفت: در ديداري كه با كميسيون فرهنگي مجلس داشتيم درخواست ايجاد كميته هماهنگي مسئولان فرهنگي تهران را كرديم تا سهم هر نهاد از فرهنگ مشخص شود. فرهنگ در كشور مالك 6 دانگ ندارد به همين دليل است كه كارهاي فرهنگي به خوبي پيش نمي رود با تقسيم وظايف هركس مي داند چقدر بايد براساس سهمش كار كرده و گزارش دهد به طور مثال بگويند نيم دانگ فرهنگ مسئوليتش با شوراي شهر است و ما نيز به همين ميزان پاسخگوي فعاليت هايمان در اين زمينه باشيم.

آماده گزارش فعاليتهايمان در صحن علني هستيم

رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه در حال جمع بندي گزارش فعاليتهاي كميته هاي اين كميسيون هستيم گفت: طرح هاي بسياري براي ارائه به صحن آماده كرديم، بخشي از اين طرحها نيز مصوب شده و به برنامه 5 ساله شهرداري وارد شده است. همچنين يكي از مصوبات مهم ما در اين مدت طرح ساماندهي و احداث 400 مسجد در پايتخت است كه فعاليتهاي عملياتي آن از سال 93 آغاز شده است.

تشكيل كميته مشترك ميان شورا و مجلس/ تدوين اطلس آسيب هاي اجتماعي

ناصحي در ادامه با اشاره به برگزاري دو جلسه ميان اعضاي مجلس و شوراي شهر در خصوص تهيه اطلس آسيبهاي اجتماعي تهران گفت: براي تدوين اين اطلس از نظرات بسياري از كارشناسان خبره حوزه استفاده كرده ايم. همچنين اين اطلس به طور دائم به روز رساني خواهد شد.

احداث رصدخانه آسيبهاي اجتماعي

اين عضو شوراي شهر تهران از احداث رصد خانه آسيبهاي اجتماعي پايتخت خبر داد و گفت: نخستين فعاليت اين رصد خانه، بررسي آسيبهاي اجتماعي در بافت فرسوده تهران است كه به زودي نتايج آن اعلام مي شود.

ناصحي با بيان اينكه قدم هاي اوليه شناسايي اطلس آسيبهاي اجتماعي در شوراي سوم برداشت شد گفت: آسيبهاي اجتماعي طي سال هاي طولاني شكل گرفته و ما نمي توانيم ظرف يكي دوماه آن را جمع و به نتيجه برسانيم. يكي از مشكلات اصلي در حوزه آسيبهاي اجتماعي هماهنگي نهادهای مختلف در اين حوزه است به ویژه كه ما تاكيد داريم در تصميم گيري هايمان بايد از تمامي اين نهادها مانند نيروي انتظامي، بهزيستي، قوه قضاييه و غيره استفاده كنيم.

كار جزيره اي در حوزه اجتماعي جواب نمي دهد

رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران با بيان اينكه موازي كاري و كار جزيره اي ديگر در حوزه اجتماعي جواب نمي دهد گفت: سالانه 15 تا 16 پايانه دكترا در حوزه مديريت شهري نگارش مي شود اما هيچيك به كار نمي آيد و بايگاني مي شود. بايد پژوهش ها كاربردي و متمركز باشد.

آسيب هاي اجتماعي ميدان جنگ و مبارزه است

ناصحي آسيبهاي اجتماعي را جنگ دشمن عليه ايران دانست و گفت: ابزار هاي اين جنگ ماهواره و اينترنت و ... هستند كه گلوله هاي آتشينشان تفكر نسل جوان ما را بمب باران مي كند. جنگ فرهنگي و اجتماعي از جنگ نظامي مهمتر است زيرا دست كم در جنگ نظامي ما ميزان كشته شدگان را مي دانيم اما قربانيان جنگ فرهنگي در طول زمان مشخص مي شوند.

وي با ابراز تاسف از فراگيري اعتياد در ميان اقشار تحصيل كرده گفت: ناهنجاريها اجتماعي گروهي را هدف رفته اند كه بايد سبب علم و دانش و پيشرفت كشور شوند.

دفاع از پيوستهاي اجتماعي پروژه هاي عمراني

اين عضو شواري شهر تهران در واكنش به انتقادي در مورد تكراري بودن پيوست هاي اجتماعي در پروژه هاي مختلف شهري گفت: اين طور نيست كه يك پيوست اجتماعي داشته باشيم و در هر پروژه اي از آن استفاده كنيم، شوراي فرهنگي و اجتماعي در كميسيون تخصصي شورا و در شهرداري وجود دارد كه اين پيوست ها را بررسي و تصويب مي كند. به طور مثال نياز سنجي پروژه ايجاد مركز تئاتر حرفه اي پيوست اجتماعي اش بسيار متفاوت با ساخت يك پل است. از همین رو در اين شورا اين پيوست ها به دقت بررسي مي شود.

نظارت دائمي بر سازمانهاي فرهنگي شهرداري

ناصحي با بيان اينكه نظارت كار ذاتي شورا است گفت: اعضاي شورا هم بر امور مالي شهرداري و هم فعاليت هاي آن نظارت مي كنند در بحث نظارت نيز تعارفي با كسي نداريم. به طور مثال سه هفته پيش به سازمان فرهنگي و هنري شهرداري رفتيم و از نزديك فرآيند اجراي كارها را ديدم و هفته گذشته نيز از برج ميلاد بازديد كرديم و در جريان برنامه ها و حسابرسي هاي اين سازمان ها در سه ماهه اول قرار گرفتيم و انحراف از برنامه و بودجه آنها را بررسي كرديم هرچند هنوز براي مشخص شدن اين انحراف زود است.

 

اعتياد مشكل اصلي پايتخت

وي در پاسخ به پرسشي در خصوص فراگير ترين آسيب پايتخت گفت: اعتياد در بافت فرسوده اصلي ترين و فراگير ترين آسيب اجتماعي تهران است. متاسفانه ما در اين مدت در حوزه آسيب هاي اجتماعي واقع نگري نكرديم يا آسيبها را بسيار بزرگ ديده ايم يا آنها را كوچك شمرده ايم، آسيب هاي تهران ، تكدي گري كودكان كار و خيابان ، حاشيه نشيني و غيره است كه تمام اين بحث ها در اطلس آسيب هاي اجتماعي آورده شده است.

تدوين نسخه اوليه اطلس آسيب هاي اجتماعي تا پايان سال/احصاي 60 شاخص اصلي در حوزه آسيب هاي اجتماعي

ناصحي با بيان اينكه نسخه اوليه اطلس آسيب هاي اجتماعي تا پايان سال تدوين مي شود گفت: 60 شاخص اصلي در حوزه آسيب هاي اجتماعي احصا شده كه مي توان در اين زمينه به مشكلات خانه ها مجردي، عرفان هاي كاذب، فضاي مجازي، اعتياد و غيره اشاره كرد.

آسيب هاي اجتماعي ارمغان مهاجران غير قانوني

اين عضو شوراي شهر تهران در خصوص مشكلاتي كه مهاجران اتباع بيگانه در پايتخت ايجاد مي كنند گفت: برخي از مهاجران كه به صورت خودسر و غير قانونی وارد تهران مي شوند منشا آسيبهاي بهداشتي و انواع سرقت و كلاهبرداري و همچنين ازدواج هاي غير قانوني هستند، كه در اين زمينه تذكري را به زودي مطرح خواهيم كرد.