به گزارش پارس به نقل از فارس، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه عصر امروز در مراسم گرامیداشت سالروز تشکیل بسیج دانشجویی که در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: محور حرکت انقلاب اسلامی عاشوراست و انقلاب اسلامی ما در همان مسیر و شعارها حرکت می کند.

وی افزود: پیام های مختلفی از نهضت عاشورا در انقلاب اسلامی مفید و مؤثر است و اولین نکته ای که هر نیروی انقلابی باید مدنظر داشته باشد و خود را در چارچوب یک نیروی انقلابی بر اساس اسلام ناب محمدی بداند، اطاعت پذیری محض از خدا و سلسله مراتب ولایت است.

جعفری تاکید کرد: هر نیرویی که خود را در انقلاب اسلامی تعریف می کند و انقلابی می داند اگر اطاعت پذیر محض از ولایت نداشته باشد نمی تواند یک انقلابی با ویژگی انقلاب اسلامی باشد. ممکن است روحیه انقلابی داشته و یا طرفدار مردم باشد ولی فردی با ویژگی های انقلاب اسلامی نیست.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: افرادی که نظرشان را در مقابل نظر رهبری بدانند و بر آن اصرار بورزند هر چقدر هم انقلابی باشند از نظر سپاه، بسیج و نیروهای اصیل انقلاب مورد پذیرش نیستند. و از ابتدای انقلاب نیز افراد زیادی را دیدیم که در مقابل این ویژگی کم آورده اند.

جعفری افزود: برخی از این افراد که از پیچیدگی های کمتری برخوردار بودند از روی سادگی خود را لو می دهند اما هر چقدر پیچیدگی که بعضا سیاسی کاری هم به آن گفته می شود بیشتر شود کار دچار مشکل می شود و تشخیص آن سخت تر است.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: افرادی که در مجموعه انقلاب اسلامی مسئولیت های بزرگ را می پذیرند و سیاست ها را پیاده می کند باید چارچوب نظام اسلامی بخصوص بحث تبعیت محض از ولایت را بپذیرند اما شاهدیم که ممکن است مواردی باشد که با این موضوع تطابق ندارد.

وی اظهار داشت: مثلا یک نفر در سوءاستفاده نکردن از بیت المال یا طرفداری از مردم و یا پایبندی به عدالت معروف باشد اما اگر این اطاعت پذیری محض از ولایت را نداشته باشد، ممکن است ما را دچار مشکل کند و نتوانیم افراد را درست بسنجیم. این مشکل همواره در طول انقلاب با ما بوده و ریزش ها و رویش های انقلاب اسلامی را هم ذیل این موضوع تعریف می شود.

وی ادامه داد: البته برخی ممکن است نظر دیگری غیر از نظر ولایت داشته باشند و صادقانه آن را اعلام کنند اما اگر کسی ذوب در ولایت باشد ذیل نظر رهبری نباید نظری داشته باشد که البته این بسیار سخت است. اما رتبه پایین تر آن این است که وقتی که نظری داریم و بخواهیم عمل کنیم بر اساس نظر ولایت عمل کنیم.

جعفری گفت: اما ما هر چه عقب ماندگی و مشکلات در برابر دشمنان، تحریم ها و مذاکرات داریم به خاطر تبعیت نکردن از نظر ولایت است.

فرمانده کل سپاه اظهار داشت: چندی پیش مقام معظم رهبری سیاست های آفندی و تهاجمی به دشمن را مطرح کردند که البته این بحث جنگ و دفاع سخت نیست بلکه موضع گیری در برابر دشمنان در حالت تهاجمی است اما به سختی کسی حاضر می شود که از حالت دفاعی خارج و حالت آفندی بگیرد.

جعفری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: همه بسیجیان باید دارای روحیه جهادی در همه عرصه های فعالیت اجتماعی در جهت حرکت انقلاب اسلامی باشند.

وی با اشاره به موضوع استکبارستیزی گفت: استکبارستیزی ویژگی اصلی انقلاب اسلامی است اما برخی که خود را از بدنه انقلاب و نزدیک به امام می دانند این اصل انقلاب را فراموش می کنند. این افراد دلسوزی برای مردم و رفاه را بهانه ای برای کنار گذاشتن این اصل انقلاب می دانند.

فرمانده کل سپاه با اشاره بر تاکید رهبری بر استقامت و ایستادگی اظهار داشت: در این خصوص در رابطه امت و امام مشکلی نداریم اما این وسط برخی که مسئولیت دارند و باید به آن عمل کنند مشکلاتی به وجود می آورند.

جعفری اظهار داشت: دفاع از حق موضع اصلی انقلاب اسلامی است و ما در ایستادگی بر حق چه در حوزه اجتماعی و چه فردی مشکلاتی داریم.

وی ادامه داد: هدف گذاری دانشجویان بسیجی باید حاکمیت تفکر بسیجی و انقلابی در جامعه باشد. البته در نظام اسلامی که ابتدا رهبری و بعد قوای سه گانه و دستگاه های مسئول هستند، تا این دستگاه ها انقلابی نباشند و تفکر بسیجی نداشته باشند دائم در حال حرف زدن در خصوص ارزش های انقلابی و دینی هستیم و اینها هم محقق نمی شوند لذا رهبری مرحله سوم انقلاب اسلامی را اسلامی شدن همه دستگاه های نظام می داند.

فرمانده کل سپاه با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص انقلاب اسلامی گفت: این نگاه هنوز هم مطرح می شود که وقتی ما نظام را مستقر کردیم دیگر نیازی به انقلاب نداریم اما دیدیم که برای مبارزه با این تفکر چفیه بر دوش حضرت آقا آمد.

وی ادامه داد: در سال ۷۸ که این شعار مطرح شد حضرت آقا صحبت انقلابی تندی در مصلی کردند که اگر بخواهد حرکتی انجام شود دشمنان را تهدید به وقوع کربلایی دوباره در ایران کردند.

جعفری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: حاکمیت تفکر بسیجی یک الزام قطعی و اجتناب ناپذیر برای پیشرفت انقلاب اسلامی است و این مهم باید آرمان دانشجویان بسیجی باشد.

وی افزود: تا زمانی که پست های کلیدی و سلسله مراتب نظام در اختیار نیروهای انقلابی و بسیجی قرار نگیرد ما همچنان در مرحله سوم انقلاب درجا می زنیم.

فرمانده کل سپاه گفت: البته آسیب بزرگ آن هم سیستم های موجود در کشور است افراد انقلابی وقتی وارد ادارات و پست ها می شوند، تحت تاثیر این سیستم اداری و نظامات حاکم بر کشور قرار می گیرند و به ندرت وجود دارد کسی که تحت تاثیر این نظام اداری کهنه و رایج قرار نمی گیرد. این چالش بزرگ بر سر مسیر انقلابی ماندن است.

جعفری اظهار داشت: علاوه بر اینکه در زندگی خود باید انقلابی بمانیم بلکه باید جهاد کنیم و این روحیه انقلابی را در محیط، اطراف و سازمان خودمان توسعه دهیم. مقام معظم رهبری چندین سال است تحول در دستگاه های نظام را خواسته اند. اما در هیچ کجای نظام صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال آقای فرهاد رهبر یک فرد انقلابی در دانشگاه است اما اگر نتواند در سیستم های موجود و شیوه های گذشته غلبه کند نمی تواند اقدامات تحولی را انجام دهد و به آرزویی که در دوران دانشجویی با روحیه انقلابی داشت، برسد.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: بنده در سال ۷۳-۷۴ در جلسه ای به رئیس جمهور وقت اعلام کردم که انقلاب اداری صورت نگرفته است. همانطور که انقلاب فرهنگی نشده است. هنوز جای تیرهای ضد انقلاب بر دیوارهای دانشگاه تهران وجود دارد.

جعفری با بیان اینکه ما باید در مقابل موضع گیری های غلط و انحرافات اعتراض کنیم و موضع بگیریم، گفت: البته باید بدانیم انقلاب و مقام معظم رهبر از دانشجویان بسیجی انتظار دارند که خودشان را برای آینده نظام اسلامی توانمند کنند و برای به دست گرفتن پست های کلیدی با نگاه تحول آفرین و روحیه انقلابی آماده باشند تا انشاءالله انقلاب اداری را با تاخیر شاهد باشیم. یکی از دغدغه های حضرت آقا تامین کادرهای انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در سال ۹۰ بحث پاسداری از انقلاب اسلامی را تشریح کردند و فرمودند منظور پاسداری محافظه کارانه نیست بلکه سپاه باید از انقلاب اسلامی در حال پیشرفت محافظت کند.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: یکی از اشتباهات بزرگ و یا اقدامات غیر انقلابی ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی بود مانند تفکری که می خواست سپاه را با ارتش ادغام کند این ادغام ضربه زیادی به نظام زد و البته الان بخشی از آن اقدامات را بسیج سازندگی انجام می دهد.

جعفری در پاسخ به سؤالی در خصوص فعالیت سپاه برای مقابله با بدحجابی اظهار داشت: بنابر تدبیر حضرت آقا سپاه و بسیج از اقدامات سلبی در خصوص مقابله با بدحجابی و حجاب و عفاف منع شده است و فعلا این کار به عهده نیروی انتظامی است.

وی افزود: اما از طرف دیگر سپاه ۴-۵ سال است که از سوی حضرت آقا برای مقابله با تهدیدات فرهنگی نرم ماموریت گرفته است که کار بسیار سختی است و ما تجربه قبلی نداریم لذا زمان زیاد می برد تا این اقدامات فرهنگی تاثیرگذار باشد.

فرمانده کل سپاه گفت: حضرت آقا نظرات جزئی و ریزی در حوزه فرهنگی دارند که در بسیج دو طرح کلیدی صالحین و امر به معروف و نهی از منکر زیر نظر حضرت آقا انجام می شود.

جعفری با انتقاد از برخی دستگاه های فرهنگی گفت: مجموعه دستگاه های نظام از جمله صدا و سیما باید اسلامی شوند تا اقدامات هماهنگ و هم افزایی آنها بر روی جامعه تاثیرگذار باشد و یکی از این موضوعات عفاف و حجاب است.

وی در پایان با بیان اینکه هیچ دولتی تاکنون اراده واقعی برای حل مشکل حجاب و عفاف نداشته است، گفت: اگر توانستیم در آینده دولتی سر کار بیاوریم که برای حل این معضل که البته معضل اصلی نیست اراده واقعی داشته باشد، چند سال بعد کارهای آن دولت نتیجه می دهد.