به گزارش پارس به نقل از فارس، اولین نشست خبری سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد دولت یازدهم صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

*کمیته حقوقی پیگیر وضعیت لغومجوز نشر چشمه

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید رای لغو مجوز انتشارات چشمه توسط مدیر کل حقوقی وزارت ارشاد با جمعی جهات صادر شده و این رای همان رایی است که هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در ابطال مجوز این ناشر داده بود، اما طبق آنچه وزیر ارشاد اعلام کرده ظاهرا برای فعالیت مجدد نشر چشمه منعی وجود ندارد. این در حالی است که حتی با نادیده گرفتن شرایط هم ناشر باید دوباره در خواست مجوز نشر بدهد و مراحل تایید صلاحیت را طی کند اما نادیده گرفتن رای هئیت رسیدگی به تخلف ناشران و بخش حقوقی ارشاد ارزش و نفس ماهیتی آنها را زیر سوال نمی برد که معاون وزیر گفت: بحث نشر چشمه از ابتدا حضور بنده در معاونت مطرح بود و طبعا یکی از بحث هایی بود که به عنوان بحث داخلی نیز از سوی رسانه های مختلف پیگیری می شد؛ چند نکته مقدمتا عرض می کنم که مبانی بنده به شمار می روند، نخست بحث قانون است، معتقدم قانون بد بهتر از بی قانونی است زیرا ما نمی توانیم در فضای بی قانونی انتظار آزادی و عدالت داشته باشیم زیرا در بی قانونی چیزی اتفاق نمی افتد، لذا طبعا قوانین مصوب بالا دستی و چه قوانین لازم الاجرا برای من و دوستانم در اولویت بوده و باید اجرا شود.

وی ادامه داد: هیچ اعمال سلیقه ای نباید داشته باشیم اما نکته دوم اینکه در مبادی این سوال و چه سایر سوالات چیزی که برای من ارزش بنیادین دارد و نباید از آن فاصله بگیرم، دین، اخلاق اجتماعی و نظم عمومی و نظام اسلامی است باید بدانید نمی خواهیم به یکدیگر دروغ بگوییم و من نمی خواهم پز روشنفکری بدهم، شخصا ملتزم هستم لذا مسلمات دینی با اخلاق اجتماعی نظم عمومی و نظام اسلامی این چهار مورد ارزش هستند که خود را ملزم می دانم تا وقتی که در معاونت فرهنگی کار می کنم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از بن دندان معتقدم گفتمان فکری در چارچوب نظام به نفع نظام و کشور است یعنی تنوع فکری در چارچوب قانون و نظام چیزی است که مسیر کشور در حال حرکت به رو به جلو با آن است، انسدادها، بسته نگری ها، انحصارگرایی ها نه به نفع اسلام نه انقلاب و نه به نفع نظم عمومی و امنیت اجتماعی است، امنیت پایدار اسلام درونی است و نه منافقانه و اخلاق اجتماعی بدون ریا با یک نظام آزاد گفتمانی در چارچوب قانون و قوانین مصوب کشور پیش می رود.

معاون وزیر افزود: پس یکی از مواردی که سعی کردم طی زندگی به خودم بباورانم این بود که اندیشه های مختلف در حوزه فکر و گفت وگو محترم هستند و این سه اصل برای من وجود دارد که ارزش های بنیادی از طریق آنها جلو می رود نه از طریق انسداد فکری و ذهنی.

صالحی ضمن بیان اینکه باید چند نکته را باید در مورد این ناشر بگویم تاکید کرد: ابهامات حقوقی در نشر چشمه دو بخش دارد، بخش اول فرایند حقوقی و قانونی نشر چشمه است و مورد دوم بحث محتوایی این ناشر؛ در این فرصت کم باید بگویم بنده اهل کتاب هستم و آثار چشمه را خوانده ام و با این نگاه احتیاج به بازخوانی وجود ندارد البته اعتقاد به بولتن سازی کتابها نیز ندارم زیر تقطیع ها جواب نمی دهد اصلا نمی شود به پاراگراف جدا کردن ها اعتراف کرد زیرا هر پاراگراف در داخل متنی معنا می یابد لذا باید مطالعه دقیق صورت گیرد اما همچنان به مطالعات پیشین احترام می گذارم. این مطالعات برای پیش از این بوده لذا نمی توان برای بحث محتوایی چشمه نظر بدهم.

این مقام مسئول گفت: نباید بی انصافی کرد ممکن است بگوییم این نشر شمربن الذی الجوشن است. ولی باز هم نباید بی انصافی کرد. درباره بحث محتوایی نشر چشمه مواردی را مطرح می کنم اما قضاوت نمی کنم، به این دلیل که محتوا زمانبر است در ان وارد نشده و اظهار نظری نمی کنم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اما در بحث حقوقی ابهاماتی وجود داشت اگر محکمه ای وجود دارد (دادگاه تجدید نظر و بدوی) اما حداقل اینکه اولین ابهام ان است که هر محکمه ای ابلاغ کتبی به متهم می دهد تا متهم از آن آگاه شود.

صالحی با بیان این جملات در مواجهه با سوال دیگر فارس که پرسید ظاهرا آقای رضوانی مشاور بهمن دری (معاون فرهنگی اسیف ارشاد) چند بار این ابلاغ را به رویت ناشر رسانده و او رویت را تایید کرده توضیح داد: امروز صبح هم مروری کردم اما ابلاغیه کتبی در پرونده نیست و عنوان شده ابلاغیه کتبی ارائه نداده ایم ولی ابهامات دیگر از این قبیل هم وجود دارد، بر این اساس این ابهامات موجب شد که کمیته حقوقی را مامور کنم تا به این پرونده رسیدگی کنند. این فرایند حقوقی بررسی می شود افراد کمیته در حال انجام وظیفه هستند و به روزهای پایان کار نزدیک هستیم خود من نیز حرفهایی دارم اما برای عدم تاثیر بر روند کار حرف نمی زنم.

وی ادامه داد: از مجموعه ای که به حوزه کتاب آشنا بوده و حقوقدان برجسته هستند خواسته شده پیشنویسی ارائه کنند و به سرعت این نظر را ابلاغ می کنیم. آنچه آن کمیته به ما می دهد به عنوان رای حقوقی اعلام خواهد شد و به زودی این رای منتشر می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه آنچه در سوال خبرنگار فارس به عنوان صحبت های وزیر ارشاد پیرامون فعالیت نشر چشمه عنوان شد باید توضیح داده شود، وی گفت: وزیر ارشاد ۲ نکته را در سخنان خود عنوان کردند. نکته اول اینکه به ناشر ابلاغ نشده است نه حکم بدوی و نه تجدید نظر، نکته دوم اینکه نشر چشمه فعال است زیر این ناشر فعالیت های متنوع می کند و کتابفروشی دارد لذا تعبیر فعال به این حوزه بازمی گردد این دوبخش سخنان وزیر ارشاد کاملا صحیح و بدون اشکال از این جهات است.

*« روز حسین» چیزی نبود که من فکر می کنم

وی گفت: دوم اینکه این ناشر با سایر ناشران هم ارتباط کاری داشته و همکاری می کند ولی درباره این ناشر یعنی چشمه باید به نکته ایی هم اشاره کنم، بنده در بحث نشر چشمه فرصت بررسی محتوایی نداشتم. هیچ قضاوت محتوایی هم نمی کنم اما از قبل مواردی را می شنیدم که کتاب « روز حسین» را نشر چشمه به ارشاد داده و فضایی آن چنانی علیه اهل بیت دارد ولی در این راستا هفته گذشته ناشر مربوطه کتاب را برای من آورد تا بخوانم این کتاب را شنبه خواندم و می توانم مفصل درباره آن حرف بزنم. باید در قضاوت دقت کنیم، ادب دینی می گوید در حد جرم باید برخورد کرد.

صالحی ادامه داد: در کتاب « روز حسین» نقل شده: یکی بشود شمر و عربده ای سر دهد. این تعبیر در صفحه ۸۳ کتاب عنوان شده که یکی از موارد بود، روشن است که می گوید شمری که تعزیه گردان می شود او عربده سر بدهد؛ ولی باز هم از برداشت شک کردم که نکند آقای کیانیان نسخه دیگری به من داده است و نسخه متفاوتی در ارشاد است. از این رو به آقای کمالی نژاد سرپرست اداره کتاب گفتم این کتاب را از اول تا آخر با نسخه موجود در اداره کتاب مقایسه کند تا این که به من گفت: چک کردم و خط به خط کتاب بازیگری یکسان است. گفتند صفحه آرایی تغییر کرده اما نسخه همان است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: این موضوع نشان می دهد گاهی حرفهایی در فضای رسانه می آید که حداقل آن هم مطابق با واقع نیست اشکالات را نه کم و نه زیاد می کنیم اما اتفاقاتی از این قبیل هم می افتد و آن کتاب چیزی نبود که من فکر می کنم.

*افراد جدیدی برای هیئت نظارت بر نشر بزرگسالان معرفی می شود

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که هیئت نظارت بر نشر بزرگسال و کودک و نوجوان احکام شان در دوره گذشته ابلاغ نشده آیا برنامه ای برای ابلاغ دارید، گفت: در اصلاحیه ضوابط نشر مصوب سال ۸۹ دو هیئت نظارت بر نشر بزرگسال و کودک و نوجوان دیده شده شورای انقلاب فرهنگ در آن هیئت ترکیبی را مشخص کرده است که حداقل ۵ نفر هستند. ترکیبی را پیشنهاد دادند اما توسط رئیس جمهور وقت محمود احمدی نژاد ابلاغ نشد و ما در حال حاضر در شرایط عدم ابلاغ هستیم.

وی گفت: تأکید بر فضای قانون گرایی است از این رو با مشورت اهالی فکر لیستی را تنظیم کرده ایم و آماده ارسال به شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم. ویژگی این لیست آن است که ترکیب از تمام حوزه ها دیده شده به ویژه در حوزه هایی که پیش از این مورد بحث بود افراد از تمام طیف ها حضور دارند ولی اسامی را اعلام نمی کنم. زیرا باید مسیرش طی شود.

به گفته معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه های معتدلی باید به دور از افراط و تفریط در این مجموعه مکمل هم باشند احساس می کنیم در این صورت است که حرکت رو به جلو خواهد بود. اگر این ترکیب در شورای انقلاب فرهنگی رأی آورد ساختار اداره کتاب قانونمند خواهد شد و شاخص های آن را می توانیم شکل دهیم.

*موضع پرابهام درباره ممیزی/ ضوابط نشر را رعایت می کنم

صالحی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اینکه طبق ماده ۱۵ مصوبه اصلاح ضوابط نشر ارشاد باید بر وظایف این وزارتخانه نظارت داشته و با ناشرانی که موارد را رعایت نمی کنند برخورد کنند در بخشی هم به ناشر مسئولیت داده شده، موضع شما چیست، گفت: این ماده دو بخش دارد بخش نخست قبل از نشر است که بخش پرابهام است و من وارد بحث حقوقی نمی شوم اکنون در حال کار هستیم که معنای قبل نشر چیست؟ مسئولیت ناشر قبل از نشر چیست؟ برخی دوستان دوره های قبل تفسیر موصعی دارند و به اعتبار آن به اعمال قانون پرداخته اند، آیا ناشری که کتاب برای مجوز می آورد و بعد از آن ارشاد به هر دلیل به آن مجوز نمی دهد صرف آوردن کتاب مسئولیت قانونی دارد؟ برخی از کسانی که با این ماده مراوده داشتند برداشت هایی دارند، در حال بررسی بحث قانونی هستیم که آیا این فعل حساب می شود یا فعل ناشر پس از نشر است، پس از نشر متن صریح این قانون آن است که ناشر مسئولیت دارد و طبعا بر این اساس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران به این بحث روشن خواهد پرداخت و مطابق ضوابط باید عمل کند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طبق قوانین درست و مصوب و اصلاح شده ای که باید اتفاق افتد ناشران مسئولیت پس از نشر را طبق قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه ۴ مورد را که خودتان موظف به آن می کنید عنوان کردید اما موضع شما در قبال ممیزی کتاب ها چیست، گفت: در پشت این صندلی امروز به عنوان پاسخگو نشسته ام و طبعا وظایف قانونی دارم در حالی که چند سال پیش کارشناس بودم و به عنوان شخصیت حقیقی سخن می گفتم. اما اکنون که در حال حرکت به سمت جریان آزاد اطلاعات هستیم باید ببینیم آینده حوزه اطلاعات چه خواهد بود؟ کتاب چه نقشی دارد و… نه به عنوان معاون فرهنگی این حرف های شخصی من بوده اما امروز به عنوان معاون ملتزم به مر قوانین هستم، نه پارتی بازی می کنیم نه قوم و خویش گرایی، نه چپ هستم نه راست. در گذشته، حال و آینده اینگونه نبودم. بد هم نیست زیرا حزب را در کشور لازم می دانم اما من عنصر فرهنگی بودم تمایل ندارم در چارچوب سیاسی تعریف شوم. از این پس هم اینگونه ام. اما قانون سر جای خود است و من به قانون جمهوری اسلامی ایرن متلزم هستم. ضوابط نشر را رعایت می کنم.

* نظرم بر اجرای قانون حفظ مر قانون است

صالحی در ادامه با تأکید بر اینکه اجرای سلیقه ای قانون خیلی بد است که رخ می دهد و مجریان قانون کارشناسان خوبی نیستند بیان کرد: فردی که کتاب را بررسی می کند باید کتاب فهم و کتاب شناس باشد وقتی مسیر بررسی کتاب را در مسیری قرار می دهیم که افراد تازه می خواهند با آزمون و خطا تازه کتاب را بفهمند پس مجری خوب برای قانون نیستیم، مجریان خوب و اجرای غیرسلیقه ای حرکت برای اصلاح قوانین باید مد نظر باشد. مگر قوانین حاضر وحی الهی هستند؟ پس سیستم ما باید برای حرکت به سوی اسلام فراهم شود تا با تغییر روزگار احوالات و اتفاقات درونی و بیرونی شاهد اصلاح باشیم. این حرکت تاکنون بعید بوده است، نظرات کارشناسانه من سر جایش اما به عنوان معاون فرهنگی با ملاحظات سه گانه نظرم بر اجرای قانون حفظ مر قانون است.

* اگر احساس کنم مسیر رو به جلو نمی توانم داشته باشم، پرونده کاری ام را می بندم

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سؤالی درباره پرهیز از ادبیات آمرانه و گشایش فضای فرهنگی کشور و اینکه چقدر بر تحقق آنها مقید هستید، گفت: باید دو موضوع را با هم ببینیم، ابتدا اینکه باید به آرمان ها وفادار بود، عقیده دارم ادبیات آمرانه حتی در محیط های زندگی خانوادگی هم جواب نمی دهد چه رسد به محیط های اجتماعی عام. هر نظام و حکومتی قوانینی دارد، اما قانون همیشه به معنای قوانین آمرانه نیست با این تفسیر ادبیاتی که از درونش بالا و پائینی استخراج شود نه همدلی، این ادبیات در حوزه حاکمیت های جدید جواب نمی دهد.

صالحی گفت: ادبیات اجتماعی باید به سوی آن برود که ادبیات همفکری و همراهی باشد ولی بنده آنقدر جوان نیستم که بگویم فردا اتفاق می افتد، معتقد نیستم افرادی که می گویند فردا انجام می شود، اتفاقات خوبی خواهد افتاد، با مجموعه قوانین و جریانات ریشه دار مواجهیم. باید فرآیندی از مقدورات اتفاق بیفتد و در چارچوب قوانین به جلو حرکت کنیم، از همین جا عهد می بندم اگر احساس کنم مسیر رو به جلو نمی توانم داشته باشم، پرونده کاری ام را می بندم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اضافه کرد: اما اینکه یک اتفاق بزرگ صبح فردا بیفتد را از من انتظار نداشته باشید.

*بررسی یک ماهه کتاب ها در ارشاد

صالحی درباره اینکه عنوان شده از دوره آقای پرویز تاکنون روند رسیدگی به کتاب طولانی بوده حتی در دوره گذشته هم عنوان شد باید این روند تسهیل شود، شما چه برنامه ای برای ممیزان و بررسان کتاب دارید، عنوان کرد: حداقل انتظار بحث تسریع است، از ابتدای حضورم که به آقای کمالی نژاد که سرپرست اداره کتاب هستند، تاکیدم بر تسریع در کارها بود و موضوع دوم تکریم ارباب رجوع فرهنگی است. افرادی که به اداره کتاب می آیند، عمری را مصروف فضای فرهنگی می کنند چه ناشر و چه مؤلف. گزارشی که ما در این یک ماه گذشته تا به امروز داشتیم رو به جلو بوده است. بنده آمارها را دارم و بر این اساس می گویم این زمان نسبت به سال گذشته به سرعت عمل بیشتری رسیده اما راضی کننده نیست ولی رو به جلو است. آقای کمالی نژاد در این یک ماه روند پاسخگویی را سرعت بخشیده و رو به جلو عنوان کرده اند و تقریبا در میانگین یک ماه که پاسخ کتاب ها را داده اند.

صالحی درباره اینکه شما در معاونت فرهنگی نسبت به ارگان هایی که در بخش خصوصی فعالیت می کند، چقدر حساس بوده و تا چه میزان حمایت می کنید، تصریح کرد: این نگاه هم در دولت جدید جدی است و هم در وزارت ارشاد جدی است و فضای من هم این تصویر است که اگر رابطه اقتصاد و فرهنگ را فعال کنیم، باید در حوزه اقتصاد زمینه فرهنگی پدید آید، کم دیدن رابطه این دو یکی از مشکلات است، حوزه فرهنگ یک کالای فکری است و با قواعد اقتصاد باید ارتباط برقرار کند. اگر این نگاه رویکرد عام است به تبع در بحث تولید کتاب و نشر چاپ توزیع و ترویج جریان نهادهای صنفی و بخش خصوصی باید جدی گرفته شود و بخش حاکمیتی و حضورش را حداقلی کنیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: دولت ها تنها در فضای اقتصاد ضعیف نمی تواند فعال باشد در حوزه فرهنگ هم نمی تواند خودشان تنها به مقصد برسند از این رو باید میدان را به اصحاب فرهنگ سپرد. دولت ها نمی توانند در حیطه کتاب رقیب بخش خصوصی شوند، در بخش توزیع و ترویج هم این نگاه وجود دارد، هم باید بنیه های جدی در بخش خصوصی پدید آید و هم حمایت های دولت و وزارت ارشاد باید گسترش یابد.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه وزیر دولت دهم پیرامون تعیین تکلیف کتاب های مانده در اداره کتاب و ناشران تعلیقی دستور تعیین تکلیف داده بودند، اما همچنان بلاتکلیفی دیده می شوند، تبعات این بلاتکلیفی هم باید عنوان شود، چرا که تعیین تکلیفی صورت نمی گیرد، گفت: ما وقتی وارد داستان شدیم، بحث حوزه های کتاب های غیر مجوز ناشران تعلیقی مطرح بود، اما طبق مبادی عام عنوان شده، حرکت می کنیم. دوره گذاری در حوزه بررسان داریم، اسامی هیئت نظارت از سال ۸۹ اعلام نشد و باعث بلاتکلیفی شد. با نگاه هیئت نظارت مسیر نظارت و کتاب شکل می گیرد، چون در اصلاحیه مصوب شورای انقلاب فرهنگی سال ۸۹ چند مرحله دیده شده است. این ها در حاشیه هیئت نظارت شکل می گیرد، چون تاکنون نبوده، بنابراین اداره کتاب در مسیر گذار حرکت می کرده است، باید هیئت نظارت بیاید و کمیته ها را شکل دهد.

وی ادامه داد: نکته مهم اینکه معاونت فرهنگی در آن هنگام مجری نبوده و هیئت نظارت بحث را دنبال می کرد، معاون فرهنگی نقش مجری نداشته و هیئت نظارت عمل می کند، تنها و تنها ما محل استقرار را همانند هیئت نظارت مطبوعات قرار داده ایم اما تا شکل محقق شده امور باید جاری باشد و حرکت کند، البته در حوزه بررسان تسریع صورت گرفته و مجموعه تجدیدنظرها هم در حال اتفاق است.

* هیچ نویسنده ای در داخل کشور ممنوع القلم نیست

صالحی خاطرنشان کرد: یکی از آنها این است که هیچ نویسنده ای در داخل کشور ممنوع القلم نیست. نگاه هایی وجود داشت اما پشتوانه قانونی برای نیافته است ولی برخی افراد در سال هایی نمی توانستند کتاب چاپ کنند اما اکنون اینگونه نیست، برخی کتاب ها در طی یک ماه کتاب های متعددی بررسی شده و مسیر را طی کرده اند و نکاتی از این قبیل در تجدیدنظرها به شکل جدی مورد تاکید بوده و مسیر تسهیل برای تسریع فراهم شده است ولی باید بگویم ما از سوی دیگر بوم هم نخواهیم افتاد، زیرا قوانین داریم و باید به آن احترام بگذاریم، اما در عین حال به دلیل مشکلات اجرای سلیقگی قانون و عدم کارشناسی راه تجدیدنظر همچنان وجود دارد. ناشران تعلیقی هم پرونده هایی در جریان داشته، برخی مشکلات ناشران حل شده و برخی در حال حل شدن است، اما برخی بر اساس قانون همانگونه می ماند.

* بدهی ۶۴میلیارد تومانی ارشاد به ناشران/۹۹ درصد باید به بودجه معاونت بیندیشم

بر اساس این گزارش صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سؤالی درباره بدهی معاونت فرهنگی ارشاد به ناشران بین الملل نمایشگاه ۲۴ و ۲۵ کتاب تهران چه مقدار است، گفت: وقتی به معاونت فرهنگی آمدم فکر کردم باید به فرهنگ کشور فکر کنم اما دیدم ۹۹ درصد باید به بودجه معاونت بیندیشم، البته مقدورات بررسی شد تا در ادامه به برنامه ریزی برسیم، اولین مسئله در موضوع مقدورات مالی محاسبه بدهی ها و مطالبات بود. دیدیم طلب که نداریم، ولی بدهی ها که تیم قبلی به ما گزارش داده اند و می دهند و ما همچنان در حال کار با آنها هستیم و در ارائه گزارش سیاه نمایی هم نشده، عنوان کرده اند که ۶۴ میلیارد تومان معاونت فرهنگی بدهی دارد.

وی ادامه داد: در یک فضایی که ۶۴ میلیارد تومان از سال ۸۸ تا ۹۱ بر اساس توافق نامه های منعقد شده، بدهی موجود است. البته بحث قول نیز مطرح و مورد تاکید است، زیرا قول وزیر و معاون وزیر با وجود تمام شدن دوره مسئولیت باز هم باید محترم و پابرجا باشد، اما این مهم آفت مدیریتی است و تعهد حقوقی محسوب می شود و با عدم پرداخت طرف قرارداد از نظر حقوقی قابلیت پیگیری دارد.

وی گفت: بدترین بخش بحث ما ناشران هستند، بدهی میلیاردی به آنها خیلی بد است، از این باب که طی این چند سال ناشران با چنگ و دندان ایستاده و در حوزه ساخت نشر فعالیت کردند. در این ایام لیست بلند بالایی از مجموعه های مختلف تهیه شد، اولویت بندی انجام شد تا تعهدمان را با ناشران با شیبی به اندک برسانیم، وعده نمی دهم اما تلاش می کنم که کم شود، مسیر آغاز شده اما با فلاکت.

* توسل به ظریف برای حل مشکلی مالی

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد درباره نمایشگاه ۲۵ کتاب تهران ابراز داشت: مشکل ارزی داریم، پول در بانک ها داریم ولی نه ما استفاده می کنیم و نه به ناشر خارجی می دهیم زیرا در شرایط تحریم پول هایمان بلوکه شده است که انشاءالله آقای ظریف چهارشنبه آن را حل خواهد کرد.

صالحی درباره نداشتن دستگاه های چاپ مدرن و عدم انتشار قرآن هایی از این طریق، گفت: در بحث چاپ متاسفانه یک مشکل وجود دارد، از یک طرف نام صنعت بر آن نهاده می شود و می گویند وزارت صنعت بر عهده دارد از طرفی چون ارشاد حوزه فرهنگ را دارد، وابسته است، در این لابه لا این صنعت مظلوم شده است، در حالی که امروز سهم صنعت چاپ و تنوعی که محصولات چاپی و… دارد، فراوان است، اما بخش سنتی آن را باید در بخش کتاب و نشریه دید، اما بخش وسیع آن فرآورده های متنوعی که در فضای جهانی شکل می گیرد و ما متاسفانه صنعت چاپ را در فضای منطقه و چشم اندازی که باید در منطقه اول باشیم، نداشته و با رتبه های خاورمیانه فاصله دارم و ترکیه و عربستان از ما پیشتر است. اگر ما به صنعت چاپ توجه کنیم اتفاقات بسیاری می افتد که یکی از بحث های آن انتشار قرآن است. صنعت چاپ اشتغال آفرین و در آمدزا توجه شود، می تواند اقدامات فراوانی صورت گیرد. امروزه اتهامات بسیاری به ما شیعیان می زنند اما در این صورت و با پیشرفت این صنعت ایران قرآن را منتشر کرده که یکی از مزایای پویا شدن صنعت چاپ است.

*خرید کتاب ها باید شفاف باشد

صالحی در پاسخ به سؤالی درباره خرید کتاب از ناشران دولتی و اینکه با چه توجیهی صورت می گیرد، حمایت های عمومی ارشاد با چه برنامه ریزی پیگیری خواهد شد، گفت: در بحث کاغذ باید گفت تا سال ۸۵ ارشاد کاغذ ارائه می کرد، پس از آنکه قرار شد یارانه قطع شود و کار خوبی هم بود، از آن سال در کشور کار یارانه آغاز شد. سال ۸۵ تصمیم بر آن شد کاغذ را مستقیم به ناشران ندهند و به جای یارانه نقدی کمک هایی به ناشران بشود تا جبران ساز حذف کاغذ شود. در ردیف های ارشاد موضوعی برای آن دیده شد اما مطلبی که باید عنوان شود، موضوع شفافیت در خریدها است.

به گفته وی یکی از رویکردها باید این باشد که در اتاق های شیشه ای حرکت کنیم چون تخلف ها را به حداقل می رساند، زیرا ماندن پشت دیوارهای قطور میل هایی را برای رانت خواری پدید می آورد، اما در اتاق شیشه ای نمی توان از این کار کرد، شفافیت در حوزه اداره کتاب باید مشهود باشد و روند ناشر برای اخذ مجوز کتاب دیده شود، اگر این مهم در سیستم باز و شفاف و علنی اطلاع رسانی شود، ناشر و یا مؤلف می توانند مسیر را کنترل کنند، این موارد موضوعاتی است که می تواند کنترل کننده باشد از این رو حوزه خرید باید شفاف ارائه شود تا ناشران دولتی و غیر دولتی با شفافیت این سیستم به نحو روشن ترغیب شوند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه روز گذشته یکی از رسانه ها مطالبی را از کتاب های منتشر نشده نشر چشمه به عنوان مصادیق منتشر کرده بود، موضع شما در برابر این عمل رسانه چیست، ادامه داد: دیروز شگفت زده شدم وقتی متن منتشر شده را دیدم چون ناشر به من که ارشاد هستم اعتماد کرده و کتاب را ارائه کرده، اگر از طریق سیستم داخلی ارشاد بخواهد موضوعی منتقل شود، گناه است.

صالحی گفت: بلافاصله با مسئول اداره کتاب صحبت کردم تا مسیر را پیگیری کند که این مهم چگونه است، گفتم به من خبر بدهید، زیرا مقوله ساده ای نیست و بروز آن برای یک بار هم مهم است، چون ما در اینجا فضایی برای ناشر و مؤلف داریم، آنها باید اطمینان کنند و بدانند خانه خودشان است، نیاز به قفل نیست؛ اما هنوز قضاوت ندارم. از ایشان به جدّ خواستم با واسطه تلفنی گفتند بررسی کردند که اطلاعات منتشره ناظر بر کتاب های چاپی بوده نه غیر چاپی. اما این ماجرا دو حالت دارد یا آثار چاپ شده و یا در حالت دوم اگر چاپ نشده باشد، اما در دوره قبلی به نحوی درز کرده باشد، مجموعه امنیتی وزارتخانه باید پیگیری کند، اگر از نیروهای موجود بود، بی تردید پیگیری می شود اما این بحث ها را با سرپرست اداره کتاب مطرح کردم که ولو از جانب ما خارج نیست، اما هشدار است و مهم برای ما اعتماد ناشر و مؤلف است که باید حفظ شود.

* مصلی میزبان نمایشگاه کتاب سال ۹۳

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد پیرامون سؤالی درباره نمایشگاه کتاب سال آینده و اینکه مکان برگزاری آن کجاست گفت: از دوستان کارشناس استفاده کردم ساعت ها مذاکره داشته ایم در روزهای ابتدایی که من آمدم آقای ایازی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران به من گفت باغ کتاب آمادگی دارد از ظرفیت های مکانی نمایشگاه کتاب که پیش از آن بررسی شده بود در اختیار شما قرار داده و نمایشگاه به باغ کتاب منتقل شود، اما در جلسه اخیر با آقای اشعری مدیر باغ کتاب خود ایشان تحقیقا گفتند برای سال ۹۳ باغ کتاب آماده نمی شود و تنها گزینه ای که مسئولان قبلی داشتند، باغ کتاب بود پس تبعا این گزینه منتفی شد و سال بعد هم نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی برگزار می شود.

*برای دولت آبادی تبصره نمی زنم

صالحی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه کتاب محمود دولت آبادی با نام « کلنل» چه خواهد شد، آیا مجوز می گیرد، گفت: کتاب آقای محمود دولت آبادی پیش از این مراحلی را طی کرده بود، مشمول داستان عمومی است، در مرحله اصلاحاتی دریافت کرد برطرف شد و مجددا اصلاحات خورد، بنده نیز کتاب را خوانده ام، علاقه من به داستان و رمان زیاد است و همه آثار دولت آبادی را خوانده ام، قضاوت هم نمی کنم، ایشان از مفاخر ادبی ایران در خراسان هستند، لذا تبعا نشر آثار ایشان در ایران یک افتخار برای ایران و فرهنگ فارسی زبانان می تواند باشد، اما قانون مدار و قانون گرا هستم، نمی توانم تبصره ای بزنم که این کتاب متفاوت از سایر کتب است، اما مسیر تجدیدنظر را طی می کند و در عین حال آقای دولت آبادی راضی نیست باب جدیدی برای ایشان باز کنیم، این مسیر قانونی با رعایت حقوق مرتبط در حال دنبال کردن است.

وی درباره ناشران تعلیقی گفت: باید مسیر را طی کنیم اما در طی مسیر بازی رسانه ای و سیاسی نمی کنیم تا اعلام عمومی صورت گیرد، باید سند حقوقی محکمی داشته باشیم، نمی توان امکان اشتباه داشت، باید مسیر کارشناسی طی شود.

وی در ادامه پیرامون جوایز ادبی دوره اصلاحات که در شرایط تعلیق قرار گرفته است، بیان کرد: ما به تبع سیستمی جایزه سازی دولتی و یا جایزه غیردولتی نمی خواهیم بگوییم حذف شود اما فضای فرهنگ جهانی نشان از آن دارد بذر فرهنگ را باید در فضای خصوصی کاشت و به میوه آن امید داشت، با این نگاه تبعا جوایز خصوصی حائز اهمیت می شود، این ها می تواند موج های جدید فرهنگی را ایجاد کند، موج های عمیق که باعث ثبات و تنوع بیشتر می شود. نگاه دوره جدید آنها را به رسمیت می شناسد و برای آنها جایگاه قائلند و از آنها حمایت می کنیم.