به گزارش پارس به نقل از فارس، « سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه « سی بی اس» آمریکا در ارتباط با گفت وگوهای هسته ای میان ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) تصریح کرد: هنوز بی اعتمادی های زیادی به طور قطع وجود دارد که ما بعد از چندین نسل بدگمانی با خود به این مذاکرات آوردیم که این مسئله بر دو طرف موضوع تأثیر یکسانی دارد.

وی ادامه داد: با کاهش تحریم های موقت، محدود و برگشت پذیر که ما متعهد به آن شدیم تا برنامه هسته ای ایران را متوقف کنیم، آنها مقداری از اورانیوم با درصد غنای بالای خود را کاهش دهند و ما نظام نظارت بیشتر بر برنامه هسته ای ایران را به وجود آوریم.

پاور تأکید کرد: فکر کردن به اینکه ما می توانیم یک شنبه از صفر به ۶۰ برسیم و با یک توافق جامع به کنگره بیاییم و اینکه هریک از ما بتوانیم اعتماد کنیم، واقع بینانه نیست.

« باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا از کنگره درخواست کرد که تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب نکند و گفت: اگر ما در خصوص دنبال کردن دیپلماسی جدی هستیم، نیازی نیست که تحریم های جدیدی را به تحریم های کنونی که تأثیرگذار بوده، اضافه کنیم و در وهله اول این تحریم ها را روی میز بیاوریم.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در خصوص موضع رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات با ایران گفت: اسرائیل یکی از شرکای بزرگ ما در حین این فرایند بوده است. اهداف ما یکسان است و آن جلوگیری از تسلیحاتی شدن ایران است و ما به مشورت با آنها از نزدیک ادامه می دهیم. وقتی گفت وگوها از سرگرفته شود، امیدواریم که بتوانیم به توافقات موقتی برسیم که بسیار بهتر باشد و در پایان دوره ۶ ماهه به ما اعتماد بیشتری بدهد.

پاور اینگونه ادامه داد: نشانه ای که این یک توافق خوب برای ایران نیست، این واقعیت است که آنها این توافقنامه که هم اکنون روی میز است را نپذیرفتند.

وی تأکید کرد که آمریکا درباره عدم تحقق توافق موقت با ایران نگران است و گفت: ما نگرانیم که آنها (ایران) از طولانی شدن مذاکرات بهره ببرند. بنابراین، یک خصیصه این (توافق) بازرسی شدید است و گزارش روز گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی که ما همچنان در حال بررسی آن هستیم، نشان می دهد از آن زمان که روحانی به قدرت آمده است، برنامه هسته ای ایران، حداقل از چشم انداز آژانس بین المللی انرژی اتمی، متوقف شده است.

پاور در خصوص موضوع سوریه نیز گفت که پیشرفت های بسیار چشمگیری در مرحله اول خلع سلاح شیمیایی در این کشور صورت گرفته است و اشاره کرد که سامانه های پرتاب موشک در حال تخریب هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون ما در حال حرکت به سمت پرچالش ترین مرحله هستیم و آن تخریب سلاح های شیمیایی است، خواه در سوریه این سلاح ها تخریب شود یا خواه این سلاح به خارج از این کشور ارسال شود که ما ترجیح می دهیم که اکثر این سلاح ها را به خارج از کشور انتقال دهیم.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در خصوص بعد سیاسی در سوریه گفت: از نظر سیاسی، امور به خوبی پیش نمی رود. ما به دنبال آن هستیم که طرف ها را در این کشور هرچه سریعتر گردهم آوریم. مخالفان نشانه های دلگرم کننده ای را در روزهای اخیر فرستاده اند اما آنچه که لازم است به طور قطع یک دولت انتقالی است که مورد رضایت طرفین باشند.

پاور تأکید کرد که احزاب در سوریه همچنان اختلاف دارند و آمریکا و روسیه در تلاش هستند تا اقداماتی را در بعد سیاسی در سوریه انجام دهند، همانطور که اقداماتی را در بخش سلاح های شیمیایی این کشور انجام دادیم.

وی در ارتباط با موضع آمریکا در سوریه گفت: موضع ما این است که بشار اسد نمی تواند بماند. این موضع ما است که بعد از اینکه بیش از یکهزار نفر را با گاز شیمیای مسموم کرده است، دیگر نمی تواند بماند.