به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور از دقایقی پیش برای دفاع از برنامه های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان آغاز شد؛ مهمترین محورهای سخنان رئیس جمهور به شرح ذیل است:

** من تشکر می کنم از نمایندگان محترم به خاطر رای اعتماد به وزرایی که قبلا در این مجلس رای اعتماد گرفتند. البته طبیعی است که دوست تر می داشتیم که در همان تابستان (۲۴ مرداد) که وزرا معرفی شده بودند، همه وزرا رای اعتماد می گرفتند تا ما هم می توانستیم کارمان را شروع کنیم.

** مجلس در چارچوب قانون اساسی و آئین نامه داخلی عمل می کند و ما از این نظر گله ای نداریم.

** به هر حال رای مردم در ۲۴ خرداد چیزی شبیه عقود است؛ از یک طرف رئیس جمهور قول هایی به مردم داده است و از طرفی مردم مطالبات خود را تبیین کرده اند و در واقع نوعی عهد و پیمان بین دو طرف بسته شده است.

** دولت به پیمانش با مردم در مسیر عقلانیت و اعتدال وفادار خواهد ماند و این مسیر را ادامه خواهد داد. نظرات مردم و تدابیر رهبری به عنوان شاخصی است که دولت و مجلس باهم ان را دنبال خواهند کرد.

** مجلس در چارچوب قانون اساسی در پی اجرای وظایف خود است، این وظایف در قانون اساسی مشخص شده و روشن است که وظایف دولت چیست و وظایف نمایندگان کدام است اما در نحوه عمل به وظیف و قانون، شیوه های متفاوتی وجود دارد. خوب است بهترین گزینه را انتخاب کنیم، شیوه ای که بدخواهان از آن سواستفاده نکنند.

** مجلس اقدام به اعمالی می کند که در چارچوب وظایف قانونی او قرار دارد اما گاهی شیوه به گونه ای است که بدخواهان ممکن است سو استفاده کرده و ان را تعبیر به تضعیف دولت و یا حتی تخریب کنند البته روشن است که دولت می خواهد تعامل بسیار نزدیکی با مجلس داشته باشد.

** مجلس هم همانند دولت در پی گفتکان خدمت است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده اند و نه حاشیه پردازی؛ برای خدمت دست به دست هم بدهیم.

** دولت در شرایط خاصی مسئولیت اداره کشور را برعهده گرفته است. دولت امروز با مسائل پیچیده داخلی و با مسائل خارجی روبرو است. ما در مسائل خارجی نیاز به حمایت مردم، مجلس و نیاز به هدایت و حمایت رهبر انقلاب و اجماع داخلی داریم.

** اینکه شما می بینید در ظرف زمانی کوتاه شروع کار این دولت که فقط ۸۴ روز از زمان شروع به کار دولت نگذشته است و دولت ظرف ۱۵ روز آینده و در ظرف زمانی دوره ۱۰۰ روزه گزارشی را به ملت عزیز خواهد داد. اینکه دولت در ظرف ۸۴ روز در زمینه سیاست خارجی و داخلی و اقتصادی و در زمینه فرهنگی و بالاتر، در زمینه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی و ایجاد آرامش در جامعه، توفیقات فراوانی بدست آورده است، بدون حمایت مجلس، بدون حمایت مقام معظم رهبری و بدون حمایت مردم، امکان پذیر نبود.

**الان روز تعامل، همدلی و همفکری است؛ طبیعی است که دولت تقاضا ندارد که مجلس وظایف قانونی خود را کنار بگذارد و دولت هم به نظرات مجلس احترام می گذارد اما طبیعی است که باید یک زمان معقول در اختیار قرار گیرد.

** نمایندگان در این شرایط حساس دولت را بیش از پیش حمایت کنند. شما دیدید که اشغالگران چگونه به تب و تاب افتادند. دیدید که جنگ طلبان از مسیر صلح هراسیدند. شما دیدید که چارچوب طرح ایران، حداقل در کلیات، قدرتهای بزرگ آن را پذیرفتند. طرح ایران ۳ بخش دارد. مقدمه ای که اهداف را بیان می کند. قسمت پایانی که شرایط ایران در دوره گذار تبیین می کند و مرحله وسط که دارای چند مرحله است.

به طرفهای مذاکره کننده گفته ایم که به هیچ عنوان تهدید، تحریم و تحقیر و تبعیض جواب نخواهد داد. جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدید هیچ قدرتی سر فرود نمی اورد و نیاورده است.

ما می گوییم برای حل معضلات جهانی باید روی میز فقط عقلانیت و منطق باشد. اگر روی میز عقلانیت و منطق بود، بوی عطر آن به مشام همه خواهد رسید و اول برای آنکه پشت میز نشسته است. اگر روی میز چیز دیگری به جز عقلانیت بود، اثرش بوی تعفن برای جامعه و بیش از همه برای کسی که پشت میز نشسته است.

جمهوری اسلامی روی میز مذاکره اش عقلانیت، منطق و تدبیر است و با همین اهرم در برابر دیگران حاضر می شود. منافع ملی و حقوق ملت خط قرمز است. حقوق هسته ای در چارچوب مقررات و غنی سازی از جمله آن حقوق است. ایران باید از حقوق خود برخوردار باشد اما برای انکه دیگران هم به ان حرف اصلیم ا اعتماد کنند که ما فناوری صلح امیز را برای توسعه می خواهیم و نه برای تهدید دیگران.

تحریم را به ضرر همه و غیرقانونی می دانیم. ما به خاطر فشار تحریم نیست که پای میز مذاکرات نشسته ایم. در سال ۲۰۰۱ - ۲۰۰۲ و مخصوصا ۲۰۰۳، ایران پای میز مذاکرات نشست، تحریمی در کار نبود؛ ایران آن زمان مصرانه به مذاکرات منطقی خود ادامه داد. حتی در شرایطی که دشمن می خواست تحریم ظالمانه را آغاز کند، باز هم مذاکرات را قطع نکرد حتی بعد از تحریم هم مذاکرات را قطع نکرد.

ایران برای حل مسائل بین المللی، راهل حل اصلی را گفت وگو می داند. برخی جوری حرف می زنند که ایران از سال ۹۱ یا ۹۲ مذاکره را شروع کرده است. ظاهرا حافظه تاریخی برخی دچار اشکال شده است. در مذاکرات همانقدر که ایران سود می برد، طرف های مذاکره و منطقه و جهان هم سود می برند. موفقیت مذاکرات به معنای ثبات منطقه و جهان و تعامل سازنده ایران با کشورهای جهان و منطقه است. این مذاکرات معنایش این است که ایران نقش خود را در منطقه بهتر ایفا کند.

بدون ایران، یا مشکلات منطقه و جهان حل نمی شود یا با هزینه گزاف و زیاد حل خواهد شد. ما این راه را ادامه خواهیم داد و حداقلش این است که ما ضرر نخواهیم کرد.

** مذاکره نتایجش آن است که به نفع دو طرف تمام خواهد شد و این همانی است که ما به ان بازی برد برد می گوییم. اگر ما می خواهیم در مذاکرات موفق شویم، نیاز به نمایندگان و ملت و نیاز به هدایت و حمایت رهبر معظم انقلاب داریم.

** امروز امیدوارم شاهد تکمیل دولت تدبیر و امید باشیم و از این پس در مسیر خدمت به مردم، تلاش بیشتری را آغاز کنیم.