به گزارش پارس به نقل از فارس، از ظهر روز گذشته برخی منابع پاکستانی از انتخاب خان سید سجنا دوست نزدیک بیت الله محسود رهبر سابق طالبان به عنوان رهبر جدید این گروه خبر دادند.

از « نیک محمد» اولین رهبر طالبان پاکستان تا « حکیم الله محسود» آخرین رهبر این گروه که جمعه گذشته در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شد همگی عضو قبیله محسود بودند و بنابراین طبیعی است که رهبر بعدی این گروه نیز از اعضای قبیله محسود باشد.

خان سید از رهبران طالبان طرفدار مذاکره است و پیش بینی می شود که با روی کار آمدن وی مذاکره طالبان با دولت پاکستان ادامه پیدا کند.

گزارش ها نشان می دهد که روز شنبه شورای مرکزی طالبان با تشکیل نشست اضطراری درباره انتخاب جانشین حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستان که در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شده است با هم به توافق رسیدند. شورای رهبری طالبان از ۶۰ نفر تشکیل می شود اما در نشست روز گذشته ۵۲ نفر از اعضای این شورا شرکت کردند. به گزارش منابع آگاه، از بین ۸ نفر از اعضای شورا که در نشست ویژه شرکت نکرده اند ۴ نفر بر اثر حمله پهپادها با حکیم الله محسود کشته شدند و ۴ نفر دیگر از جمله « ابوبکر» نتوانستند خود را به موقع از وزیرستان جنوبی به وزیرستان شمالی برسانند.

به هر حال از بین ۵۲ نفر ۴۳ نفر از اعضای طالبان به خان سید سجنا رأی داده و او را برای رهبری طالبان انتخاب کردند.

* « خان سید سجنا» کیست؟

خان سید سجنا، ۳۶ ساله، از شاخه « شوبی خیل» وابسته به قوم پشتون تبار محسود می باشد.

وی از دوستان نزدیک بیت الله محسود رهبر سابق طالبان بود و جزو بنیان گذاران گروه شبه نظامی تحریک طالبان پاکستان محسوب می شود.

گفته می شود که بیت الله محسود رهبر سابق طالبان به خاطر نزدیکی زیاد با سجنا، وی را به عنوان « برادر» خطاب می کرده است.

در گذشته، خان سید نقش مهمی در امضای قراردادهای صلح بین طالبان و دولت ایفا کرده و بیت الله محسود وی را به عنوان مشاور مخصوص خود انتخاب کرده بوده است.

بعد از کشته شدن بیت الله محسود قرار بود خان سید سجنا رهبر طالبان شود اما وی در غم از دست دادن بیت الله محسود در وضعیت مناسبی به سر نمی برد و بنابراین نه تنها رهبری طالبان را نپذیرفت بلکه مدتی از فعالیت دست کشید و خانه نشین شد.

سجنا که از دوستان نزدیک حکیم الله محسود نیز بود نقش کلیدی در انتخاب حکیم الله به عنوان رهبر جدید طالبان بعد از بیت الله داشت.

پس از اینکه « ولی الرحمن» معاون رهبر طالبان در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شد، حکیم الله محسود با اصرار زیاد، خان سید سجنا را به عنوان رهبر طالبان در وزیرستان جنوبی انتخاب کرد.

حکیم الله محسود نیز مانند بیت الله محسود، سجنا را به عنوان مشاور خود انتخاب کرده بود و در تمام زمینه ها نظر وی را جویا می شد.

حتی گفته می شود این خان سید بود که حکیم الله محسود را راضی کرد تا با دولت پاکستان مذاکره کند.

دوستان نزدیک خان سید سجنا عنوان می کنند که وی فردی متفکر و درون گرا است که غالبا تلاش می کند در جلسات و گردهمایی ها شرکت نکند. سجنا از رهبران با تجربه، سیاستمدار و متبحر طالبان محسوب می شود که بعد از حکیم الله محسود به نفر شماره ۲ طالبان معروف است. خان سید به علت رفتار خاص و خوشرویی با همه اعضای طالبان به « سجنا» معروف شد اما نام واقعی وی « خالد محسود» است.

سجنا از سن ۱۸ سالگی در جنگ افغانستان شرکت داشت و روابط نزدیکی با طالبان افغانستان و القاعده دارد.

خان سید سجنا یکی از متهمان حمله به مأموران سازمان سیا در افغانستان است و آمریکا اعلام کرده وی در کشتن ۷ مأمور سیا در سال ۲۰۰۹ دست داشته است.

همچنین برخی گزارش ها حاکی از آن است که سجنا در حمله به پایگاه نیروی دریایی پاکستان در کراچی دست داشته و نقش مهمی نیز در ۲ حمله بزرگ طالبان به زندان های این کشور که موجب آزادی صدها تن از زندانیان طالبان شد داشته است.

* سجنا؛ یک رهبر بانفوذ و طرفدار صلح

سجنا روابط خوبی با سایر قبایل پاکستان دارد و بنابراین از نفوذ خوبی بین شبه نظامیان پاکستانی برخوردار است.

پیش از انتخاب سجنا به عنوان رهبر طالبان، چون نام های زیادی برای تصدی این پست مطرح بود « حافظ گل بهادر» رهبر طالبان وزیرستان شمالی پیش بینی می کرد که طالبان دچار درگیری داخلی شوند به همین علت از مردم خواست تا یک هفته وزیرستان شمالی را ترک کنند اما بعد از انتخاب سجنا وی حکم خود در این زمینه را پس گرفت.

غیر از خان سید سجنا سایر گزینه هایی که برای رهبری طالبان در نظر گرفته شده بودند همگی مخالف مذاکره با دولت پاکستان بودند. علاوه بر آن، سایر گروه های طالبان مانند شبکه حقانی، گروه حافظ گل بهادر و گروه « ملا نذیر» که در صلح با پاکستان به سر می برند حاضر نمی شدند رهبری این افراد را بپذیرند بنابراین شبه نظامیان دچار درگیری داخلی می شدند و طالبان پاکستان نیز در یک محل خاص محدود می شدند.

همچنین اگر « مولوی فضل الله» یا « قاری ضیاءالرحمن» به عنوان رهبران جدید طالبان انتخاب می شدند این گروه باید پاکستان را ترک کرده و به ولایت « کنر» افغانستان انتقال می یافت و از هدف اصلی خود دور می شد.

اگر لطیف الله محسود معاون حکیم الله محسود در افغانستان دستگیر نمی شد به طور قطع وی رهبر طالبان بود اما در حال حاضر سجنا بهترین گزینه برای این گروه است.

عملیات ارتش پاکستان در مناطق قبایلی آسیب زیادی به قبایل محسود وارد کرد و بیشتر اعضای این قبایل مجبور شدند مهاجرت کرده در شهرهای مختلف پاکستان ساکن شوند بنابراین اعضای قبایل محسود نیز خواهان صلح با پاکستان هستند و می خواهند کسی به عنوان رهبر طالبان انتخاب شود که روند صلح را تسهیل کند.

برهمین اساس، سه گروه طالبان که طرفدار پاکستان هستند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده اند تا از خان سید سجنا حمایت کنند.

این در حالی است که جنگجویان خارجی مانند شبه نظامیان ازبک و تاجیک از انتخاب سجنا نگران هستند.

مولوی فضل الله و قاری ضیا الرحمن هم چندان از انتخاب خان سید سجنا راضی نیستند اما جرأت مخالفت با رأی شورای مرکزی طالبان را ندارند.

البته گروه شبه نظامی تحریک طالبان پاکستان هنوز به طور رسمی انتخاب سجنا به عنوان رهبر جدید این گروه را اعلام نکرده و عنوان کرده است که اعلام نام فرمانده جدید تا چند روز آینده انجام می شود.