به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، خبرنگار العربیه گزارش داد: به نظر می رسد آمریکا در مقابل وعده کمک به عراق برای مبارزه با تروریسم خواستار مشارکت گروه های مختلف در دولت عراق شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، " نادیا بلبیسی" خبرنگار این شبکه در واشنگتن درباره علت قطع ناگهانی سفر نوری المالکی نخست وزیر عراق به آمریکا گفت: سفارت عراق با ارسال بیانیه ای برای همه کسانی که قرار بود المالکی با آنها دیدار کند اعلام کرد وی ناچار شد به سبب پاره ای مسائل فوری، آمریکا را ترک کند و به عراق بازگردد اما هنوز هیچ یک از اعضای هیأت عراقی همراه المالکی نگفته است وی به چه علتی ناچار به قطع سفر خود شد.

وی ادامه داد: دیدار المالکی با اوباما بیش از اندازه به طول انجامید و برخی منابع عراقی اعلام کردند این بهترین سفر المالکی به آمریکا بوده است. با وجود آن که بیانیه پایانی این دیدار خواسته های طرف عراقی را در خصوص حمایت نظامی در بر نداشت اما به نظر می رسد آمریکا متعهد شده است کمک های نظامی لازم را برای مبارزه با تروریسم و بخصوص القاعده در عراق در اختیار عراق قرار دهد.

وی در ادامه در پاسخ به این که آیا آمریکا در مقابل این تعهدات امتیازی از عراق گرفته است گفت: بدون شک همین گونه است. آمریکا معتقد است عملکرد المالکی در حد و اندازه خواست آمریکا نیست، به این معنا که آمریکا معتقد است دولت عراق فراگیر نیست و سنی ها و کردها در آن مشارکت ندارند. اوباما بخشی از توجه خود را به انتخابات آینده معطوف کرد و دیروز درباره آن سخن گفت و به نظر می رسد که شرط آمریکا نیز همین است که همه گروه های عراقی در دولت شرکت داشته باشند.