به گزارش پارس به نقل از فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در مراسم افتتاح چهارمین جشنواره علم تا عمل در مصلی تهران گفت: اتکای بیش از حد به نفت باعث شده است که حتی در زمانی که درآمدهای نفتی افزایش می یابد و همه انتظار دارند که اثر جدی در زندگی مردم حاصل شود ولی پس از گذشت دوره ای در ارزیابی ها مشخص می شود که نه تنها اثری نداشته است بلکه بخشی از دستاوردهای کشور نیز آسیب جدی دیده است.

وی با تأکید بر کاهش اتکای اقتصاد بر درآمدهای نفتی گفت: مقام معظم رهبری بر کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی تأکید داشته اند و امیدواریم با حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان به کمک نخبگان کشور بتوانیم این دوران را به خوبی مدیریت کنیم.

جهانگیری ادامه داد: کشور در حال حاضر از نظر اقتصادی شرایط مناسبی ندارد و این حرف شعار این دولت نیست بلکه دولتمردان گذشته و مردم نیز آن را اثبات کرده اند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: این وضعیت اقتصادی در شرایطی ناشی از تحریم های ظالمانه است و بخشی از سیاست های غیرعلمی، غیر کارشناسانه و شتابزده است که در کشور انجام شد.

وی تصریح کرد: رشد اقتصادی، انباشت سرمایه گذاری، نرخ تورم، بیکاری و… شاخص هایی هستند که اقتصاد با آن ارزیابی می شوند و آمار و ارقام منابع رسمی کشور به خصوص در سال ۹۱ وضعیت بسیار نگران کننده ای را نشان می دهد.

وی گفت: مرکز آمار نیز اعلام کرد که در برخی از شاخص ها مثلا شاخص بیکاری، از ۲ عبور کرده ایم بنابراین دولت در دو زمینه به طور متمرکز وارد عمل شده است.

وی با اشاره به سیاست های دولت برای بهبود اقتصاد کشور تصریح کرد: دیپلماسی خارجی و تعامل با دنیا در چارچوب سیاست های مقام معظم رهبری است یعنی حکمت، مصلحت و عزت کشور برای رفع تحریم های ظالمانه یکی از سیاست های دولت است که در اینجا زمان نیست تا بگویم چه کسانی در داخل و خارج نمی خواهند دولت در زمینه تعامل موفق باشد.

وی افزود: همچنین سیاست های اقتصادی نیز از جمله راهکارها برای بهبود اقتصاد است و من به مردم و نخبگان اطمینان می دهم که در این زمینه از آنها بهره ببریم.

وی افزود: سیاست های شتابزده ممکن است برخی مسئولان را در مقطعی کوتاه به محبوبیت برساند ولی آثار مخرب آن سالهای سال پا برجا می ماند.

جهانگیری خاطر نشان کرد: دولت تدبیر و امید بر اساس حرکت های علمی، سیاست های اقتصادی را تعیین می کند تا به کاهش تورم، ایجاد اشتغال و رفاه نسبی در زندگی مردم منجر شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در مرحله اول باید ثبات را به اقتصاد بازگردانیم تا اقتصاد از حالت شوک خارج شود، مهم این است که مسئول اقتصاد کشور بتواند برای سازمان خود اعتمادی را در بین مردم و نخبگان ایجاد کند.

جهانگیری ادامه داد: باید بتوانیم در ارز، تورم و بیکاری با سیاست های اقتصادی ثبات به وجود بیاوریم و در مرحله بعد شاخص های منفی را متوقف کرده و به سمت مثبت حرکت دهیم.

وی گفت: در پایان شهریور ماه میزان تورم از ۴۰ درصد عبور کرد که اگر بتوانیم این میزان را در همین نقطه متوقف کنیم و به سمت کاهش پیش برویم کار بزرگی است.

جهانگیری اظهار داشت: در گام بعدی باید فضایی را به وجود آوریم که بخش خصوصی و صاحبان ایده وارد فعالیت شوند زیرا یکی از زمینه های مورد تأکید در اقتصاد توسعه علم و فناوری است.

وی با بیان اینکه سیاست قطعی دولت در راستای سیاست های مقام معظم رهبری حمایت از توسعه علم و فناوری است، گفت: در این مسیر به هر میزان که نیاز باشد از نخبگان کشور حمایت می کنیم.

وی افزود: باید حلقه های ارتباطی سرمایه گذاران و مبتکران به هم متصل شود.

جهانگیری گفت: ثروت زایی از فناوری یکی از وظایف شرکت های دانش بنیان است و دولت تدبیر و امید با قاطعیت در جلسات دولت بر استفاده از نظر نخبگان در همه سطوح مدیریتی تأکید دارد و امیدواریم با گشایش امور اقتصادی بتوانیم حمایت جدی تری از شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: مهمترین تدبیر دولت این بود که امید را به مردم و به خصوص نخبگان بازگرداند و امید دولت این است که نخبگان جامعه کمک کنند تا دولت از موانع عبور کند و دولت نیز قول می دهد تا از نظرات نخبگان در نظام مدیریتی کشور استفاده کند.