به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علی لاریجانی بعد از بازگشت از سفر چهار روزه خود به کشور چین در فرودگاه مهرآباد با اشاره به دستاوردهای این سفر تصریح کرد: ایران و چین روابط متنوع و نسبتاً خوبی در زمینه تجارت و اقتصادی داشته اند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه" رایزنی های مختلفی در این سفر صورت گرفت" ، افزود: مواردی در زمینه همکاری های منطقه ای، علمی، توریسم و موارد دیگر در این سفر مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: از این پس نیز همین رویکرد را ادامه می دهیم؛ ضمن اینکه روابط دو کشور ایران و چین از استحکام برخوردار است و تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار نمی گیرد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه" در این سفر در همه ابعاد مذاکراتی صورت گرفت" ، گفت: اراده مسئولان کشور دوست و همسایه ما بر این است که روابط دو کشور وارد فاز جدیدی شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه" هم دولت چین تغییر کرده است و هم دولت ایران" ، اظهار کرد: از این رو امیدواریم شرایط به گونه ای باشد که روابط دو کشور گسترش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این سفر برخی نمایندگان مجلس، نمایندگان دستگاه های مختلف مانند بانک مرکزی، وزارت راه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهرداری و همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین حضور داشتند و توانستند مذاکرات خوبی با مسئولان کشور چین داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه" اراده دو کشور بر گسترش روابط است و مذاکرات سودمندی در این سفر صورت گرفت" ، افزود: در زمینه تقویت توریسم و گسترش گردشگری باید گام جدی برداشته شود به طوری که هم از بُعد بازار و هم در زمینه ویزا و تسهیل رفت و آمد باید با کمک چینی ها شرایط جدیدی ایجاد شود.

لاریجانی به استقبال مردم چین از محصولات ایرانی اشاره کرد و گفت: در این کشور بازار خوبی برای صادرات ایران وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.

عضو کمیسیون شوراها توضیح داد: صنایع دستی و فرش ایران در کشور چین مشتری خوبی دارد، علاوه بر اینکه سایر کالاهایی که ممکن است در ایران مشتری زیادی نداشته باشند، مشتریان آن در این کشور از محصولات ایرانی استقبال می کنند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به مسائل مورد بحث منطقه ای بین دو کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه نقاط مشترک ایران و چین بسیار است، مسئولان کشور باید همفکری منطقه ای با این کشور داشته باشند.

لاریجانی همچنین با اشاره به رویکرد دولت چین درباره مسأله هسته یی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: رویکرد چین در مسائل هسته یی مثبت است و مذاکراتی در این زمینه نیز انجام شد.

رییس مجلس با بیان اینکه" امیدواریم در نشست ژنو همه رفتارها نسبت به موضوع هسته یی ایران سنجیده شده باشد" ، ادامه داد: البته ممکن است در این زمینه برخی کشورها فضاسازی و تبلیغات کنند اما کشور چین تحت الشعاع این مسائل و فضاسازی ها قرار نمی گیرد.

این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در مجموع مسائل کلان داخلی در زمینه های سیاسی و اقتصادی مطرح شد و نگاه برای گسترش روابط مثبت است. وقتی اراده مسئولان سیاسی به گسترش روابط بین دو کشور است هر دو طرف در جهت رفع مشکلات احتمالی تلاش می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان از مسئولان، رئیس جمهور، رئیس کنگره خلق چین، سفیر چین در ایران و همچنین همه کسانی که تلاش زیادی در جریان این سفر داشتند تشکر و قدردانی کرد.

بر اساس این گزارش، در این سفر حسین سبحانی نیا، علی محمد احمدی، فاطمه رهبر، محمد سقایی و رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، رئیس مجلس شورای اسلامی را همراهی کردند.

در مراسم استقبال از علی لاریجانی در فرودگاه مهرآباد، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور و علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور داشتند.