به گزارش پارس به نقل از فارس، در ماه ژوئیه ۱۳۰ نفر از اعضای کنگره نامه ای را به « باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا فرستادند و از او خواستند که یک به دیپلماسی در قبال ایران یک فرصت بدهند اما یک ماه بعد از آن، مجلس نمایندگان آمریکا دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران را با ۴۰۰ رأی موافق در مقابل ۲۰ رأی مخالف تصویب کرد که از این میان یکصد نفر از آنها همان هایی بودند که نامه ای را به امضا درآورده بودند و خواستار استفاده از دیپلماسی در قبال ایران شده بودند.

این تحریم ها هم اکنون به سنا فرستاده شده است و احتمالاً اواخر هفته جاری در خصوص آن رأی گیری خواهند کرد ولی با اینحال دولت اوباما نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا را تحت فشار قرار داده است تا از تحریم ها کنار بکشند و به دیپلماسی فرصت دهند اما کنگره با حداکثر سرعت در حال پیش رفتن به جلو است.

دولت آمریکا نشست های اواسط اکتبر با ایران در « ژنو» را با « خوشبینی محتاطانه» ترک کرد به طوریکه « وندی شرمن» مذاکره کننده آمریکا در تیم ۱+۵، هفته گذشته در اظهارات بسیار نادری از کنگره خواست که صبر پیشه کنند.

وی روز جمعه هفته گذشته به صدای آمریکا گفت: کنگره امتیازات خود را دارد. ما نمی خواهیم گنگره را کنترل کنیم اما ما بحث های بسیار جدی داریم. ما بعنوان شریک با کنگره همکاری می کنیم. ما در حالیکه برای نزدیک شدن به این مذاکرات تلاش می کنیم، شرکای بسیار کارآمدی هستیم. ما نیاز داریم که آنها شرکای کارآمدی باشند تا به نتیجه موفقیت آمیزی دست پیدا کنیم و من اطمینان دارم که آنها شرکای خوبی باشند.

« اریک کانتور» رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در بیانیه ای مدعی شد: خواه یک ماه یا یک سال، حرکت مصممانه ایران برای دستیابی به سلاح های هسته ای یک تهدید مستقیم و عمیق برای آمریکا و همپیمانان ما است. ما همگی خواستار پیشرفت مذاکرات هستیم اما زمان تقریباً در حال اتمام است.

لابی طرفدار اسرائیل در حال اعمال فشار به سنا است تا تحریم ها علیه ایران را تصویب کند تا از این طریق فشارها علیه ایران را به اندازه ای زیاد کند که ایران برنامه هسته ای اش را کنار بگذارد.

« مت بروکس» از ائتلاف یهودیان جمهوری خواه نیز اعلام کرد: دولت اوباما پیام های متناقضی در رویارویی با رژیم ایران ارسال می کند و اینکه رژیم ایران را جسور می کند و نگرانی عمیقی در بین همپیمانان ما به وجود می آورد. وقتی سنا هفته آینده جلسه تشکیل دهد، امیدواریم که « تیم جانسون» رئیس کمیته بانکداری سنا و « هری رید« رهبر اکثریت سنا در جهت افزایش تحریم های قدرتمند علیه ایران اعمال فشار آوردند. ما نمی توانیم موضع آمریکا در خصوص تحریم ها تا زمانی که رژیم ایران دست از حرف زدن بردارد و وارد عمل شود، نرم کنیم.

بر اساس این گزارش، اگر لایحه تحریم ها علیه ایران در سنا تصویب شود، احتمالاً اوباما در موضع وتو کردن این تحریم ها قرار خواهد گرفت.

« نیکلاس برز» یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا که با ایران مذاکره کرده بود هفته گذشته در بوستون گلوب نوشت: تنها دلیلی که ایران در میز مذاکره است، تأثیر مخربی است که تحریم ها بر اقتصاد و ارز این کشور داشته است. در نتیجه، ایران از نظر دفاعی تضعیف و منزوی شده است. شواهد بیشتری وجود دارد که که اهرم آمریکا کار کرده است. حفظ تعادل بین انعطاف و صراحت دیپلماتیکی از یک طرف و استفاده مداوم از تحریم ها از طرف دیگر برای تیم اوباما یک چالش محسوب می شود و در حالیکه گفت وگوها پیش می رود، به کمک کنگره و اسرائیل نیاز دارد.