به گزارش پارس به نقل از فارس، علی لاریجانی عصر امروز در شورای اداری استان قم که در تالار معصومیه استانداری برگزار شد با بیان اینکه وضعیت بودجه طی سال گذشته و امسال چندان خوب نیست اظهار کرد: این مشکل به همه استان ها سرایت کرده و مخصوص استان قم نیست.

وی افزود: باید در بودجه ۹۳ ردیفی به عنوان سفرهای خاص گذاشته شود تا توجه کافی به استان قم صورت بگیرد و لازم است نمایندگان قم پیگیر موضوع باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت پیگیری اقدامات تکمیلی در زمینه انتقال آب به قم خاطرنشان کرد: مشکلات مربوط به این طرح رفع خواهند شد تا وضع آب قم به طور کامل مشخص شود؛ امیدواریم با آبگیری سد کوچری نگرانی ها در این زمینه برطرف شوند.

وی ادامه داد: در مورد متروی قم هم باید گفت احداث این پروژه با نگاهی به آینده قم ضروری است و شهرداری و شورا باید پیگیر موضوع باشند؛ ۱۰ شهر پرجمعیت کشور طرح هایی به منظور احداث مترو دارند و بودجه هایی برایشان اختصاص داده شده است.

لاریجانی با اشاره به احداث فرودگاه در قم عنوان داشت: تعداد زیادی از مسافران به مقصد قم از شهرهای دور و سایر کشورها هستند و اگر این فرودگاه هر چه زودتر تکمیل شود موجب رونق مسافرت به قم خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با وضعیت اقتصادی موجود بعید می دانم به سادگی بتوان همه پروژه های موجود در استان ها را با کمک های دولتی اجرایی کنیم زیرا در حال حاضر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زده شده در کشور وجود دارد.

وی افزود: مدیران استانی باید برای حل مشکل پیشقدم شوند؛ یکی از راه ها این است که تا جایی که می توان پروژه ها را به مردم واگذار کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه حتی اگر پروژه های نیمه تمام به طور رایگان هم واگذار شوند به نفع کشور خواهد بود گفت: باید از روش های مختلف انگیزه را در مردم و بخش خصوصی ایجاد کنیم زیرا در بسیاری موارد جز در امور حاکمیتی می توان پروژه ها را به بخش غیر دولتی واگذاری کرد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه هم اکنون ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد تصریح کرد: باید راه را باز کنیم تا این مبالغ وارد عرصه کار و تولید شوند.

وی گفت: در این میان نگاه تک بعدی راه به جایی نمی برد؛ باید سعی کنیم در صحنه بین المللی گشایش ایجاد کنیم که شامل تکنیک های خودش است و در کنار آن باید به پویایی اقتصاد درونی هم بیندیشیم و بر اساس فرمایشات رهبری یعنی سیاست اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه افزایش توان تولید داخلی موجب افزایش قدرت چانه زنی بین المللی ایران می شود تصریح کرد: در این بین باید به بازار خوب موجود در کشورهای همسایه برای شکوفایی اقتصادی خود توجه کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوع بودجه نویسی در سال های گذشته عنوان داشت: همواره منتظر بوده ایم که نفت بفروشیم و سپس دولت وارد عرصه شود در حالی که عاقلانه نیست منابع نفت و گاز خود را به راحتی خرج کنیم.

وی افزود: در مردمی کردن اقتصاد باید ساز و کارهای جدید را به کار بگیریم و حمایت های لازم را از استعدادهای جوان داشته باشیم تا سرمایه های سرگردان به سمت افزایش تولید داخلی حرکت کنند؛ استان قم باید در این زمینه پیگیری لازم را داشته باشد.

لاریجانی با بیان اینکه می توان ارزیابی لازم را از پروژه های نیمه تمام در قم انجام داد گفت: به این ترتیب آن دسته از طرح ها که قابلیت واگذاری دارند مشخص می شوند و این امر در نهایت موجب پویایی اقتصادی خواهد شد.

رئیس مجلس اظهار کرد: اگر بخواهیم در آینده اقتصاد پرتحرکی در قم داشته باشیم باید زمینه سرمایه گذاری های بیشتر را فراهم سازیم.

وی افزود: برای افزایش شغل در قم باید ظرفیت صنعتی شدن و زائرپذیری را ارتقا داد و در این شرایط می توان تسهیلات خوبی نیز از طریق فاینانس، صندوق توسعه ملی و بانک ها جذب کرد.