به گزارش پارس به نقل از ایسنا، عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان در مصاحبه با روزنامه عربستانی عکاظ با بیان اینکه سودان کشوری آزاد و فارغ از پدیده" بهار عربی" است، تاکید کرد: تمام آزادی هایی که مردم کشورهای شاهد بهار عربی به خاطر آن انقلاب کردند، در سودان موجود است و قانون اساسی نیز تضمین کننده آن است. در سودان مردم به واسطه سازمان های مردمی در اداره امور کشور مشارکت می کنند، چنان که در انتخاباتی که در سودان برگزار شد سازمان های بین الملل و اتحادیه آفریقا بر آن نظارت داشتند و تمام سازمان ها و نهادها و نهادهای بین المللی ناظر بر بی طرفی و آزاد بودن این انتخابات تاکید کردند.

وی در مورد تعلیق عضویت ۳۱ تن از رهبران حزب کنگره ملی حاکم به دلیل ارسال یادداشتی اعتراض آمیز درباره سرکوب تظاهرکنندگان سودانی گفت: حزب کنگره ملی حزبی با ثبات و نظام مند است و هیچ گونه چند دستگی یا تفرقه در آن دیده نمی شود، و لیست ۳۱ نفره اعضای حزب کنگره ملی شامل کسانی است که می خواهند خارج از چارچوب و موازین حزب عمل کنند و این مساله توسط کمیته تحقیقات رسیدگی خواهد شد.

وی در مورد شهروندان سودانی که در جریان تظاهرات توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده اند نیز عنوان داشت: کسانی که در جریان تظاهرات دستگیر شده اند بدون شک" مجرم" هستند و دلایل و مدارک موثق و انکار ناپذیری در مورد دست داشتن آنها در کشتارها و اقدامات تخریبی و آشوب وجود دارد.

البشیر درمورد انتشار فیلمی درباره کشته شدن دو تظاهرکننده سودانی توسط نیروهای امنیتی در شبکه های ماهواره ای گفت: این تصاویر ساختگی و متعلق به تظاهرات مصر است و برخی شبکه ها تلاش دارند حوادث را در سودان وارونه جلوه دهند و کسانی که دست داشتن آنها در اقدامات آشوبگرانه اثبات شده مانند بقیه افرادی که جرم آنها به اثبات رسیده در زندان هستند و تصاویر آنها توسط دوربین های مدار بسته در حالی که اقدام به تخریب اموال عمومی و حمل سلاح و کشتار مردم به ثبت رسیده است.

رئیس جمهوری سودان همچنین در مورد درخواست اخیر چند تن از اساتید دانشگاه های سودان از سازمان ملل برای رسیدگی و نظارت به حوادث مربوط به تظاهرات سودان گفت: در همه جا مخالفانی حضور دارند ما هزاران نفر را داریم که در دانشگاه ها تدریس می کنند و اگر چهار یا پنج یا ۱۰ نفر از آنها خود را مخالف دولت اعلام می کنند این به آن معنا نیست که همه استادان دانشگاه مخالف دولت هستند.

وی درباره انتخابات آتی در سودان نیز گفت: ما انتخابات ۲۰۱۵ را پیش رو داریم که احتمال مشارکت احزاب در آن وجود دارد و طبق آن چیزی که من به یاد دارم ما در سودان ۸۰ حزب ثبت شده داریم که ۸۰ حزب حق دارند فعالیت های سیاسی داشته باشند.

عمر البشیر در ادامه به بحران سوریه اشاره و ضمن ابراز نگرانی نسبت به اوضاع این کشور تاکید کرد: تا زمانی که تمام طرف ها بخواهند بر سر مواضع خود پافشاری کنند، هیچ کورسویی در تونلی تاریکی که سوریه در آن قرار دارد دیده نخواهد شد.

وی همچنین ضمن انتقاد از مواضع شورای امنیت و سازمان ملل، شورای امنیت را به جانبداری از منافع کشورهای عضو دائم در این شورا متهم کرده و گفت: شورای امنیت در تصمیمات خود تحت تاثیر فراوان اسرائیل است.

البشیر ادامه داد: سیاست سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن سیاست یک بام و دو هوا است و عدالت بین المللی در این باره وجود ندارد و شورای امنیت در این عرصه عادلانه رفتار نمی کند و از منافع کشورهای قوی تر به ضرر کشورهای دیگر دفاع می کند. برای مثال به جانبداری شورای امنیت از اسرائیل اشاره می کنیم، اوضاع کنونی در سوریه بهترین شرایط را برای اسرائیل رقم زده از آنجا که مردم در سوریه همدیگر را می کشند و اگر جنگی میان سوریه و اسرائیل آغاز شود، کشته و ویرانی های زیادی از هر دو طرف بر جا می گذارد و تا زمانی که سوریه درگیر جنگ داخلی است اسرائیل می خواهد که اوضاع بر همین منوال بماند.

البشیر در مورد تحولات اخیر مصر نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: مصر نقشی محوری و اساسی در منطقه ایفا می کند و اگر این اوضاع در مصر ادامه پیدا کند، اوضاع اقتصادی نیز دچار رکود می شود و این به نفع اسرائیل است.

وی در پایان درباره عدم موافقت عربستان با پذیرش عضویت غیردائم در شورای امنیت گفت: این مخالفت توجیه پذیر است.