به گزارش پارس به نقل از افکارنیوز، سیف در اولین مصاحبه خود با یک سازمان خبری بین المللی از زمان استقرارش در بانک مرکزی گفت، کابینه حسن روحانی قبول کرده است که سیاست های پولی و مالی از یکدیگر جدا شده و به بانک مرکزی استقلال بیشتری بدهند. این موضوع اجازه می دهد که نقدینگی کنترل شود و تورم پایین بیاید. به گفته سیف، تنظیم اولین اولویت اوست.

روحانی اقتصاد در حال رکودی را به ارث برد که تحریم های بین المللی ارزش پولی را کاهش داده بود و تورم را به ۴۰درصد رسانده بود. سیف در ۱۲ اکتبر تایید کرد که اقتصاد به رکود تورمی گرفتار شده است. سیف روز گذشته در واشنگتن، که برای شرکت در دیدار سالیانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در آنجا بسر می برد، گفت: " در دولت پیش اختصاص اعتبار برای بسیاری از بخش ها بر پایه تحلیل و تخصص نبود؛ یکی از آنها پروژه خانه سازی برای فقرا بود که منابع زیادی به آن اختصاص داده شد؛ حدود ۴۰ درصد از نقدینگی. "

در حالیکه بانک مرکزی در حال تلاش برای کاهش اثرات تحریم های بین المللی هستند، تحلیلگران گروه اوراسیا و واحد اطلاعات اکونومیست گفته اند که سیف می تواند در مقابل سیاست های دولت برای اعتبارات ارزان مقاومت کند، سیاستی که در دولت احمدی نژاد دنبال شد و موجب تضعیف بانک های کشور شد.

روحانی در دور اول انتخابات به پیروزی رسید و وعده داد که برای پایان دادن به بن بست با قدرت های غربی، که ایران را به تلاش برای بدست آوردن سلاح هسته ای متهم می کنند، مذاکرات را ادامه دهند. ایران می گوید برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است.

به گزارش تحقیقی که توسط شرکت اقتصادی روبینی و مارک دوبوویتز رئیس سازمان دفاع از دموکراسی ها انجام گرفته، تحریم ها ذخیره ارزی ایران را تا پایان سال تا ۷۰ میلیارد دلار کاهش خواهد داد.

سیف می گوید: " در دولت قبلی تخصیص اعتبار به بسیاری از بخش ها در نتیجه تجزیه و تحلیل های کارشناسان انجام نگرفته بود… پروژه مسکن مهر که برای فقرا ساخته شده است نقدینگی را به بیش از ۴۰درصد افزایش داده است.

سیف بخشی از تیم اقتصادی دولت روحانی است که در عین ناباوری در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری انتخاب شد؛ آن هم در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و غرب به بن بست رسیده بود.

به گفته مارک دبوویتز، رییس بنیاد دفاع از دموکراسی و شرکت روبینی، موسسه تحقیقات اقتصادی جهان، تحریم ها ذخایر ارزی ایران را تا پایان سال جاری به ۷۰ میلیارد دلار کاهش خواهد داد. طبق این تحقیقات، از کل این میزان، ایران احتمالا فقط به ۲۰ میلیارد دلار آن دسترسی دارد که کمتر از سه ماه واردات این کشور را پوشش می دهد. حدود ۵۰ میلیارد دلار در کشورهایی نظیر چین و ترکیه است که از ایران نفت می خرند و تحت تحریم های موجود، تنها می توان آنها را در آنجا خرج کرد. بانک مرکزی ایران در ماه ژوئیه گفت که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد. سیف از افشای ارزش ذخیره این بانک خودداری کرد.

در ۱۲ ماه پیش از انتخاب روحانی، ریال ایران نیمی از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد که البته از آن زمان ۲۰ درصد آنرا جبران کرده است. سیف گفته است: " بازار ارز تقریبا ثابت است. "

اولویت اصلی بانک مرکزی کاهش تورم و میزان نقدینگی است. وی گفت: " ما اکنون با تورم رکودی روبرو هستیم. سیاست های انبساطی پولی و مالی کمکی به رشد نمی کند. "

وی گفت، برای کاهش تاثیر سیاست های پولی بسته تر بر آینده رشد، بانک مرکزی به دنبال تخصیص منابع به فعالیت های سازنده و تلاش برای بهبود فضای تجارت است.

بانک مرکزی تخمین می زند که رشد اقتصادی ایران در سال ایرانی منتهی به مارس صفر باشد. سیف می گوید ممکن در سال آینده رشد اقتصادی به ۳ درصد برسد.