به گزارش پارس به نقل از فارس، « واشنگتن پست» با اشاره به توافق شب گذشته کنگره درباره بودجه آمریکا گزارش کرد که توافق برای پایان دادن به تعطیلی دولت فدرال و افزایش سقف بدهی فاجعه مالی را رفع کرد اما اقتصاد ضعیف شده آمریکا را با تهدیدات جدیدی روبرو ساخت.

به گزارش روزنامه آمریکایی « واشنگتن پست» ، نمایندگان کنگره آمریکا روز گذشته برای پایان دادن به تعطیلی دولت فدرال و افزایش سقف بدهی آمریکا به توافق رسیدند و این توافق گرچه فاجعه مالی را دفع کرد اما اقتصاد تضعیف شده آمریکا را با تهدیدات جدیدی مواجه کرد.

توافق جدید نمایندگان کنگره حدود ۴۵۰ هزار تن از کارکنان دولت فدرال را به سرکارشان بازمی گرداند و پرداخت حقوق ۱.۳ میلیون نفر از کارمندان دولت فدرال که در حین این ۱۶ روز تعطیلی بدون حقوق به کارشان ادامه داده بودند، نیز از سر گرفته می شود. بازگرداندن این حقوق می تواند به رشد اقتصادی به ویژه در منطقه واشنگتن کمک کند.

مهم تر اینکه، تهدید کسری بودجه از بدهی ملی نیز برداشته شد اما در حالیکه این توافق جمهوری خواهان و دموکرات ها به دوره ای از اختلالاتی که روند اقتصاد را کند کرده بود، پایان داد اما تعطیلی موجب شد که بیش از ۲۰ میلیارد دلار از بودجه مستقیم دولت و فعالیت های اقتصادی مرتبط از بین برود.

بر اساس این گزارش، این توافق کنگره خطرات جدیدی را به وجود آورده است و ظرف چند ماه آینده ضرب الاجل هایی فرا می رسد که اقتصاد آمریکا را تکان خواهد داد.

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود نوشت که این توافق برای چالش های اقتصادی کنونی آمریکا که شامل کاهش خودکار هزینه ها می شود و معضل بیکاری را بدتر می کند و همچنین چالش طولانی مدت بدهی که به دلیل هزینه های رو به افزایش خدمات درمانی و برنامه های بازنشستگی به وجود آمده است، عملاً کاری انجام نداده است.

طبق زمان و دوره مورد موافقت کنگره، قانونگذاران دو حزب جمهوری خواه و دموکرات دو ماه آینده را تلاش خواهند کرد که به توافقی دست پیدا کنند که این خطرات را از بین ببرند اما خوشبینی های اندکی وجود دارد که تلاش آنها به موفقیت ختم شود زیرا ابتکارعمل های مشابه دموکرات ها و جمهوری خواهان در سالهای اخیر درباره مالیات و بودجه با موفقیت روبرو نبوده است.

بر اساس این گزارش، تعطیلی بیش از دو هفته ای دولت فدرال آمریکا خساراتی را به اقتصاد آمریکا وارد آورده است که بخشی از آن به واسطه تعطیلی پارک های ملی، موزه ها و سازمانهای فدرال، کاهش وام های رهن خانه و تجارت خرد و همچنین کاهش دلارهای موجود در دست کارگران فدرال بوده است.

اقتصاددان ها بر این باورند که تأثیر غیرمستقیم این تعطیلی نیز زیاد بوده است. بانک مرکزی آمریکا، بعنوان مثال روز چهارشنبه اعلام کرد که شمار رو به رشدی از شرکت ها در ماه گذشته به واسطه تعطیلی دولت فدرال و مباحثات سقف بدهی، دچار بی ثباتی شدند.

اعتماد مصرف کنندگان در هفته های اخیر دچار تضعیف شد و شرکت ها نیز برای اولین بار در سال انتظارات استخدام خود را کاهش دادند.

واشنگتن پست به جمعیت بیکار آمریکا اشاره کرد و تصریح کرد از آنجایی که ۱۱.۳ میلیون نفر از مردم آمریکا بیکار هستند، و یک سوم از این تعداد بیش از ۶ ماه است که شغل خود را از دست دادند، توافق صورت گرفته در کنگره شامل هیچ گونه اقدامی برای مورد خطاب قرار دادن مشکل بیکاری نشده است. در عوض، کاهش بودجه عمیق دفاعی و داخلی برجای گذاشته است که کاهش خودکار بودجه نام دارد که سال جاری میلادی اجرایی شد و شمار زیادی از جمهوری خواهان و دموکرات ها با آن مخالف بودند. دفتر بودجه کنگره تخمین زده است که این کاهش خودکار بودجه سال آینده میلادی ۸۰۰ هزار فرصت شغلی را از بین می برد.

بر اساس این گزارش، توافق صورت گرفته بین جمهوری خواهان و دموکرات های کنگره در شب گذشته، هیچ گونه اقدامی برای کسری بودجه طولانی مدت دولت آمریکا در نظر نگرفته است.

واشنگتن پست در پایان گزارش خود نوشت که هرگونه مذاکره درباره تغییرات چشمگیری برای بودجه اجباری اغلب موجب می شود تا دموکرات ها بر مالیات های جدید تأکید کنند که این مسئله اغلب برای جمهوری خواهان مسئله ساز است و مخالفت آنها را برمی انگیزد.