به گزارش پارس به نقل از فارس، هر حوزۀ کاری و هر رشته ای واژه های خاص خود را دارد. در پشت صحنۀ برنامه هایی که در صدا و سیما تهیه می شود، الفاظ بیگانه ای به کار می رود که برای برخی از آن ها ممکن است در زبان فارسی معادل هایی وجود داشته باشد و برخی نیز نیاز به معادل گزینی داشته باشند.

این الفاظ مشخصاً مربوط به حوزۀ سینما و تلویزیون، به عنوان یک رشتۀ دانشگاهی، نیست و بیشتر کاربرد فنی دارد و فرهنگستان برای آنکه این مجموعه واژه ها به سرعت و خارج از برنامۀ از پیش برنامه ریزی شدۀ گروه های واژه گزینی تخصصی بررسی شود، نامه ای را به رئیس محترم صدا و سیما ارسال کرده است تا با معرفی افراد ذی صلاح، بتواند در مدت کوتاهی به بررسی این مجموعه بپردازد.

متن نامۀ مذکور بدین شرح است:

بسمه تعالی

جناب آقای مهندس ضرغامی

رئیس محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

با سلام، همان طور که مستحضر هستید سازمان صدا و سیما با انبوهی از اصطلاحات فرنگی در حوزه های مختلف تخصصی خود سروکار دارد که لازم است برای آن ها معادل فارسی برگزیده شود. فرهنگستان مایل است کارگروهی مرکّب از افراد منتخب آن سازمان تشکیل دهد تا با حضور یکی از کارشناسان ورزیده در حوزۀ واژه گزینی، به تدریج و برحسب اولویت، به بررسی و معادل گزینی برای اصطلاحات موجود در این حوزه بپردازند. تعداد افراد این کارگروه می تواند بین ۵ تا ۱۰ نفر باشد و بدیهی است از تخصص های مختلف مرتبط با فعالیت های صدا و سیما خواهند بود. درضمن، فرهنگستان زبان و ادب فارسی کارگروه واژه گزینی تخصصی با عنوان سینما و تلویزیون دارد که مسلّماً نتایج کار آن ها نیز در اختیار گروه مزبور قرار خواهد گرفت.