به گزارش پارس ، فارس به نقل از شبکه « بی بی سی» اظهار داشت: « جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید از اعلام آمادگی « باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا برای امضای افزایش کوتاه مدت سقف بدهی آمریکا که از بودجه جمهوری خواهان و تقاضاهای سیاسی مستقل است، خبر داد.

اظهارات جی کارنی در میان گفت وگوهایی مطرح شده است که با هدف پایان دادن به دو بحران مالی که اقتصاد آمریکا و جهان را تهدید می کند، صورت گرفته است.

آمریکا در دوازدهمین روز از تعطیلی خود که به دنبال لجبازی جمهوری خواهان در عدم تصویب لایحه بودجه دولت فدرال صورت گرفته است، به سر می برد.

هنوز بخش هایی از دولت فدرال آمریکا تعطیل است اما مجسمه آزادی، پارک ملی « گراند کانیون» و پارک و یادبود « مونت راشمور» که تعطیل شده بودند، هم اکنون مجددا باز شده اند اما با اینحال تأمین بودجه این مناطق از طریق ایالات « نیویورک» ، « آریزونا» و « داکوتای جنوبی» صورت خواهد گرفت اما باقی پارک های ملی و بناهای تاریخی به واسطه بن بست مالی واشنگتن همچنان تعطیل باقی خواهد ماند.

علیرغم آنکه مشکل تعطیلی دولت فدرال همچنان به صورت یک معضل در آمریکا مطرح است، آمریکا هم اکنون به سمت بحران دیگری سوق پیدا کرده است و اگر تا ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) ، سقف بدهی خود را افزایش ندهد، با کسری بودجه روبرو می شود.

کارنی به دنبال چند دور گفت وگو بین اوباما و جمهوری خواهان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اگر کنگره سقف بدهی آمریکا را برای یک مدت کوتاه به تصویب درآورد، رئیس جمهور آن را امضا خواهد کرد.

با اینحال سخنگوی کاخ سفید ادامه داد که کاخ سفید افزایش سقف بدهی را با شرایط پیوست شده به آن قبول نخواهد کرد و تأکید کرده است که کار درست این است که این سلاح را از روی میز حذف کنند. (برای رئیس جمهور شرط و شروط تعیین نکنند) .

کارنی ادامه داد که هیچ دلیل قابل پذیرشی برای تعطیل نگه داشتن دولت فدرال آمریکا وجود ندارد.

تعطیلی جزئی دولت فدرال آمریکا که به بیکاری اجباری صدها هزار نفر از کارکنان دولت فدرال منجر شده است، از روز اول اکتبر بعد از آن آغاز شد که جمهوری خواهان حاضر نشدند بودجه جدید دولت را تصویب کنند و اعلام کردند که در صورتی بودجه را تصویب می کنند که به مدت یکسال طرح خدمات درمانی اوباما را به تعویق اندازند.

کاخ سفید به طور مداوم تأکید کرده است که به هیچ عنوان از این طرح که به « اوباماکر» معروف است، کنار نمی کشد و همچنین تا زمانیکه جمهوری خواهان به پایان دادن به تهدید کسری بودجه و بازگشایی مجدد دولت رأی ندهند، با آنها درباره موضوعات گسترده تر بودجه وارد مذاکره نمی شود.

کارنی همچنین پیشنهاد جمهوری خواهان برای افزایش سقف بدهی آمریکا برای ۶ هفته در قبال مذاکرات گسترده تر بودجه را محکوم کرد و گفت که افزایش سقف بدهی برای مدت ۶ هفته ما را همانجایی که امروز هستیم می برد و در آستانه مراسم شکرگزاری و فرارسیدن فصل مهم خرید ما به تعطیلات می رویم و بلاتکلیفی های گسترده ای را برای اقتصاد ما به وجود خواهد آورد. فکر نمی کنیم که این مسیر درستی باشد.

بر اساس این گزارش، سنا که تحت کنترل دموکرات ها است قرار است امروز، شنبه در خصوص افزایش ۱۵ ماهه سقف بدهی رأی گیری کنند.