به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مقامات آمریکایی به خبرگزاری « رویترز» اعلام کردند که پنتاکون به سازمان منع سلاح های شیمیایی پیشنهاد داده است که برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه از یک سامانه سیار ساخت آمریکا استفاده کردند.

دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، افزودند: « وزارت دفاع، روز سه شنبه، اطلاعاتی درباره ساز و کار این سامانه به مسئولان سازمان منع سلاح های شیمیایی در لاهه داده است تا درباره استفاده از آن در نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه، تصمیم گیری کنند. »

قرار است سوریه و سازمان منع سلاح های شیمیایی درباره ساز و کار نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه تا ۱۵ نوامبر، به توافق برسند.

یکی از مسئولان سازمان منع سلاح های شیمیایی در این باره گفت: « ما با ساز و کار آن (سامانه) آشنا نیستیم و انتظار داریم درخصوص این سامانه نظر سوریه و دیگر کشورها را بدانیم. »

« د یتر روتباچر» کار شناس سلاح های شیمیایی که به بازرسان سازمان منع سلاح های شیمیایی آموزش می دهد؛ در این باره گفت: « عملیات نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه گسترده و آمیخته به سیاست است و چند دولت در این راستا فعالیت می کنند. واحدهای این سازمان برای مدت زمانی طولانی در سوریه خواهند بود. »

یک منبع دیگر که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد، با شماری از کشور ها تماس گرفته شده تا کار شناسان خود را برای آزمایش سامانه ساخت آمریکا اعزام کنند. این سامانه مراحل آزمایشی خود را ماه آگوست پس از یک سال و نیم فعالیت برای ساخت آن، به پایان رساند.

یک مسئول در وزارت دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: « ساخت این سامانه نزدیک به پنج میلیون دلار هزینه داشته است. »

براساس این گزارش، برای فعالیت سامانه آمریکایی، کادری متشکل از ۱۵ نفر لازم است. این سامانه می تواند در صورت فعالیت مداوم، روزانه ۲۵ تن متر مواد شیمیایی را نابود کند.