به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علی لاریجانی امروز، در جمع خبرنگاران گفت: ابتدا روز استقلال کرواسی را به ملت دوست کرواسی، دولت و پارلمان این کشور تبریک می گویم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در معیت برخی دوستان از پارلمان ایران به دعوت آقای لکو به کرواسی سفر کردیم گفت: از دوست عزیزم آقای لکو تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه ایران و کرواسی ریشه های عمیق تاریخی با یکدیگر دارند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که از ابتدای استقلال کرواسی این کشور را به رسمیت شناخت.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس نهم با بیان اینکه ما در طول زمان های مختلف همکاری های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با کرواسی داشته ایم، تاکید کرد: مذاکرات امروز من با آقای لکو بسیار شفاف و سازنده بود، ما در زمینه گسترش همکاری های اقتصادی، پارلمان، فرهنگی و سیاسی مذاکره داشتیم.

وی با بیان اینکه در جلسه امروز همچنین درباره نگرانی های منطقه از جمله تروریسم مذاکراتی داشتیم، تصریح کرد: ما بر این باوریم که نباید با تروریست تاکتیکی برخورد شود زیرا تروریست مشکل جدی جهان است.

لاریجانی با بیان اینکه در جلسه امروز به این هم اندیشی رسیدیم که حل و فصل مسائل دنیا از طریق گفت وگوهای سیاسی قابل انجام است، گفت: علاوه بر این امروز در زمینه مذاکرات هسته ای اطلاعات خوبی را به همتای کروات خود دادم.

وی تاکید کرد: امیدواریم این مذاکرات به استفاده از انرژی های کشورهای مختلف برای حل و فصل مسائل بین المللی و منطقه ای کمک کند.

لاریجانی با بیان اینکه امروز از آقای لکو دعوت کردم تا سفری به ایران داشته باشد، گفت: ما در تلاشیم تا مذاکرات انجام شده در جلسه امروز را ادامه داده و پیگیری کنیم.

در ادامه این نشست خبری یوسیپ لکو رئیس پارلمان کرواسی با بیان اینکه از گفت وگو با آقای لاریجانی بسیار خوش وقت شدم، گفت: طی صحبت های امروز بر گسترش همکاری های دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کرواسی تاکید شد.

وی با بیان اینکه مذاکرات امروز بسیار شفاف و دوستانه بود، گفت: من ارزش زیادی برای صحبت های آقای لاریجانی قائلم.

رئیس مجلس کرواسی: اراده ایران برای تعامل با جامعه جهانی آشکار است

به گزارش خانه ملت، لکو با بیان اینکه ما در نشست امروز نظرات جمهوری اسلامی ایران را از زبان رئیس مجلس این کشور شنیدیم، تصریح کرد: در جلسه امروز ما از اراده ایران برای تعامل با جامعه جهانی به عنوان یک کشور مستقل و دموکراتیک آگاه شدیم.

وی با تاکید بر همکاری های دوجانبه بین ایران و کرواسی تاکید کرد و گفت: علاقه مندیم در حوزه های اقتصاد، تجارت، فرهنگ و ورزش و حوزه های دیگر با ایران همکاری نزدیک داشته باشیم.

رئیس مجلس کرواسی یادآور شد: در جلسه امروز بر گسترش همکاری های دو مجلس تاکید کردیم و آقای لاریجانی از من برای سفر به ایران دعوت کرد که من هم قبول کردم.

وی با اشاره به اینکه گفتمان بین کشورها جایگزین ندارد، تصریح کرد: گفت وگو بهترین سیاست و اقدام برای حل و فصل مسائل خواهد بود.