به گزارش پارس ، به نقل از تسنیم، معاونت بین الملل ریاست جمهوری برای نخستین بار در دولت احمدی نژاد تشکیل شد و رئیس جمهور وقت ایران در ۱۸ مرداد سال ۹۰ و در دولت دهم، اولین معاون بین الملل رئیس جمهور را منصوب کرد.

علی سعیدلو اولین و آخرین کسی بود که مسئولیت معاونت بین الملل رئیس جمهور را بر عهده داشت. سعیدلو در قالب همین عنوان و سمت خود سفرهای مختلفی به کشورهای دنیا داشته که از آن جمله می توان به سفرهایش به کشورهای قطر، عراق، ترکمنستان، ترکیه و سودان اشاره کرد.

تشکیل معاونت بین الملل اما خالی از انتقاد منتقدین نبود؛ منتقدین اعتقاد داشتند که این کار نوعی دخالت در وظایف وزارت امور خارجه است اما رئیس جمهور وقت تاکید داشت که این معاونت باید برپا باشد.

پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، سرنوشت هیئت ها و معاونت های تشکیل شده در دولت احمدی نژاد همواره به عنوان سوال در اذهان سیاسیون مطرح بود؛ معاونت های معاون بین الملل هم از این جمله بود.

گمانه زنی ها درباره معاونت جنجال برانگیز بین الملل با انتصاب اکثر معاونین رئیس جمهور ادامه داشت تا اینکه حجت الاسلام روحانی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تکلیف برخی از معاونت های رئیس جمهور چه می شود؟ گفت: تقریبا باید بگویم دولت نمی خواهد فعلا معاونت بین الملل فعال شود، البته آن را" منحل نکرده ایم" و هنوز نیازی نمی بینیم که این معاونت ها فعال شوند و بعید می دانم ضرورتی باشد از این معاونت ها استفاده کنیم.

همین اظهارت رئیس جمهور موجب شد که تقریبا این احساس به وجود آید که معاونت بین الملل ماندنی خواهد شد اما ممکن است مثل سابق حوزه فعالیت پررنگی نداشته باشد.

اما پس از گذشت تنها سه روز از بیان نظر رئیس جمهور درباره عدم انحلال معاونت بین الملل ریاست جمهوری، امروز اکبر ترکان از نزدیکان و مشاور رئیس جمهور در گفت و گو با خبرنگارن از عزم رئیس جمهور برای انحلال معاونت بین الملل خبر داد.

وی این سخنان را در مراسم" افتتاحیه هفته جهانی فضا" بیان کرده و در توضیح آن گفته بود که رئیس جمهور به بنده ماموریت داد، تا در ۲ ماه در ۴ حوزه ای که در حوزه ریاست جمهوری بود، بررسی کنم و از آنها گزارش ارائه کنم که ۲ مورد از این ۴ مورد بررسی آن تمام شده و گزارش آن را ارائه کردم و رئیس جمهور در مورد آنها تصمیم گیری کرده است.

به گفته مشاور رئیس جمهور، " یکی از این موارد معاونت بین الملل ریاست جمهوری بود که رئیس جمهور تصمیم گرفت این معاونت را منحل کند. "

به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حالا با اظهارات متفاوت معلوم نیست که بالاخره معاونت بین الملل رئیس جمهور منحل شده، خواهد شد و یا اینکه اصلا منحل نخواهد شد.