به گزارش پارس ، فارس به نقل از شبکه خبری « دویچه وله» ، جمهوریخواهان بیش از ۴۰ بار به تغییر برنامه درمانی موردنظر « باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا رای داده اند به این ترتیب این برنامه به عاملی برای دو دستگی میان آمریکایی ها شده است و همه اینها در نهایت منجر به تعطیلی دولت شد.

اما آیا آمریکایی ها واقعا درباره برنامه های درمانی واقعا به ۲ دسته تقسیم شده اند؟ برنامه اوباما آیا تا این حد بد است؟

برنامه حمایت درمانی اوباما از مارس ۲۰۱۰ در این کشور قانونی بوده است، و در واقع رویایی برای بیشتر آمریکایی هاست. قانونی که گفته می شود ۳۲ یا ۶۴ هزار صفحه است.

« کاویتا پاتل» از موسسه بروکینگز در واشنگتن گفت که بسیاری از سوء برداشت ها در عین حال که باعث نشده تا این پروژه شکست بخورد اما به درک مردم از تاثیر این طرح بر زندگی آنها تاثیر داشته است.

در این گزارش آمده است، کارفرمایان آمریکایی حدود ۸۰ درصد از کارگران آمریکایی را بیمه کرده اند. گالوپ در یک نظرسنجی اعلام کرد که از هر ۱۰ آمریکایی، ۸ نفر از وضعیت خدمات درمانی خود راضی هستند. اما موضوع اینجاست که میلیون ها آمریکایی به دلیل هزینه بالای خدمات درمانی خانه های خود را از دست می دهند و یا ورشکسته می شوند. با این حال اوباما آمادگی برای سازش در این زمینه ندارد.

بایدها و نبایدهای طرح اوباما

در واقع فلسفه اصلاحات برنامه درمانی بر مبنای دسترسی همه آمریکایی ها به خدمات درمانی است. بنابر ساختار قدیمی بسیاری از جوانان خرید خدمات درمانی را به تعویق می انداختند، چرا که هم هزینه آن بالا بود و هم معتقد بودند که نیاز چندانی به آن نخواهند داشت.

اما بنابر قانون جدید افراد باید بیمه داشته باشند و این یعنی هر کسی که مالیات می پردازد اعم از پیر یا جوان، بیمار یا سالم باید بیمه باشد.

به این ترتیب شماری از جوانان سالمی که بیمه نیستند، این قانون را نوعی مانع مالی برای خود می دانند. از این رو برای کسانی که به این روند بیمه شدن نپیوندند، جریمه مالیات ۹۵ دلاری پیش بینی شده است.

هدف اصلی این است که شمار آمریکایی ها که بیمه نیستند کاهش یابد. این تعداد شامل ۶۰ میلیون نفر یا ۲۰ درصد از جمعیت می شود.

البته در این زمینه قانون پیش بینی هایی هم دارد از جمله اینکه برای افرادی که کمتر از ۳۱ هزار دلار در سال درآمد دارند، خدمات درمانی ارزان قیمت در نظر گرفته شده است و احتمال می رود این قانون حدود ۱۷ میلیون تن از آنهایی که بیمه نشده اند را شامل شود.

موارد کلیدی برنامه درمانی موردنظر اوباما

در این برنامه از اول اکتبر امکان پرداخت اینترنتی فراهم آمده است. به این ترتیب میلیون ها آمریکایی که بیمه نیستند و یا خدمات بیمه خود را از شرکت های خصوصی خریداری کرده اند، می توانند خدمات را مقایسه کنند و (آنچه می خواهند) را خریداری کنند.

برنامه درمانی مورد بحث شامل ۴ رده است:

-طرح برنزی: طرحی که ۶۰ درصد از هزینه های درمانی را پوشش می دهد.

-طرح نقره ای: ۷۰ درصد از هزینه ها را در بر می گیرد.

-طرح طلا: ۸۰ درصد

و طرح پلاتینیوم: ۹۰ درصد هزینه های درمانی را می پردازد.

تبصره ای برای افراد زیر ۳۰ سال وجود دارد که کمتر بیمار می شوند و کمتر نیز می پردازند.

همچنین شرکت هایی که بیشتر از ۵۰ کارگر تمام وقت دارند، اگر آنها را بیمه درمانی نکنند جریمه خواهند شد. با این حال این شرکت ها می توانند درباره مزایای مالیاتی نیز درخواست دهند.

« میت رامنی» رقیب جمهوریخواه اوباما در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از مخالفان سرسخت این طرح اوباما بود.

منتقدان این طرح می گویند که برنامه یاد شده به کارآفرینی ضربه وارد می کند و هم اکنون نیز تعدادی از شرکت ها کارکنان خود را پاره وقت کرده اند و یا نمی گذارند بیش از ۲۹ ساعت در هفته کار کنند تا زمان کاری آنها از ۳۰ ساعت بیشتر نشود و مجبور نباشند آنها را بیمه کنند.

کارشناسان همچنین درباره اینکه قانون جدید بر خلاف آنچه تصور می شد، بر شمار ۳۰ میلیون آمریکایی که بیمه ندارند بیافزاید، ابراز نگرانی کرده اند.

البته گفته می شود که بخشی از این افراد مهاجر هستند اما واقعیت این است که بیشتر آنها آمریکایی خواهند بود که در ایالت هایی زندگی می کنند که در آن با برنامه توسعه بیمه درمانی مخالفت شده است.

تاکنون ۲۶ ایالت که همگی در اختیار جمهوریخواهان هستند مانع از دسترسی بیش از ۸ میلیون آمریکایی به برنامه خدمات درمانی موردنظر اوباما شده اند. تنها ۱۶ ایالت در این مورد با کاخ سفید همکاری کرده اند.

نقاط اختلافی که نمی توان درباره آنها به توافق رسید

زمان درگذر است و واشنگتن همچنان نتوانسته است درباره بودجه به توافق برسد. در واقع برنامه درمانی اوباما میان دموکرات ها موافق و جمهوری خواهان مخالف خلیجی که نمی توان بر روی آن پل زد، ایجاد کرد.

همچنین به ایجاد فضایی مسموم منجر شد که بسیاری شک دارند، اوباما بتواند به کار خود ادامه دهد.

یک نظرسنجی نشان می دهد که به طور میانگین ۵۱ درصد از مردم آمریکا مخالف برنامه درمانی جدید هستند و فقط ۴۰ درصد از اجرایی شدن آن حمایت می کنند.

گالوپ نیز در نظرسنجی دیگری اعلام کرد: ۴۴ درصد آمریکایی ها معتقدند که برنامه درمانی اوباما وضعیت درمانی را بدتر می کند و در مقابل ۳۵ درصد نیز فکر می کنند این طرح به نفع آنها خواهد بود.

علاوه بر همه اینها موضوع دیگری نیز مطرح است و آن این است که امکان دارد این طرح کسری های ملی را افزایش می دهد.

دفتر بودجه غیرحزبی کنگره (CBO) اعلام کرد که برنامه درمانی اوباما به دولت فدرال هزینه ای حدود ۱.۴ تریلیون دلار در یک دهه آینده تحمیل خواهد کرد.

ضمن اینکه مالیاتی که برای درآمد ناشی از سرمایه گذاری برای افرادی که درآمد بالایی دارند را مانند شرکت های درمانی و بیمارستان ها افزایش می دهد.

اما تا زمانی که سنا در اختیار دموکرات هاست و اوباما نیز بر کاخ سفید فرمانروایی می کند، احتمال اینکه این قانون لغو شود، بسیار کم است.