به گزارش پارس ، فارس به نقل از پایگاه خبری « الجزیره» ، « رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه لحظاتی پیش طی یک سخنرانی اعلام کرد: ما به رغم مواجه بودن با موانع زیاد بر سر راه اصلاحات، به روند دموکراتیک خود ادامه می دهیم.

وی افزود: ما روند تغیرر و تحول را ادامه می دهیم و بر ضرورت بالا بردن سقف آزادی ها در ترکیه به رغم تمام موانع موجود تاکید داریم و با هرکسی که با ایده و تفکر تغییر در ترکیه مخالفت کند، مقابله می کنیم. ما مناقشاتی را درباره آزادی ها و بالابردن سقف دموکراسی در ترکیه خواهیم داشت. ما از ابتدای رسیدن به قدرت تلاش کردیم تا سلاح ها را کنار بگذاریم و زمینه را برای مذاکرات دموکراتیک فراهم آوریم.

نخست وزیر ترکیه گفت: من می خواستم که تمام قید و بندها را در یک بسته اصلاحات بردارم اما شرایط برای این امر مناسب نیست. این بسته اصلاحات نیز در راستای حمایت از وحدت ملی ترکیه است و آخرین مورد آن نیست.

وی تصریح کرد که منبع اصلی مشروعیت ملت ترکیه هستند و دولت نیز از شهروندان خود حمایت می کند.

اردوغان در ادامه از لغو ممنوعیت حجاب در نهادهای دولتی خبر داد.

اردوغان دیروز نیز در جمع هواداران حزب عدالت و توسعه در دنیزلی سخنرانی کرد. وی در جمع مردم این شهر گفت: « با ابلاغ مفاد و محتوای بسته دموکراسی، مسیر رشد و پیشرفت ترکیه هموارتر شده و تحولات مثبتی در حوزه توسعه سیاسی و دموکراسی این کشور روی می دهد و بدون شک ۷۴میلیون ترکیه ای، با کسب اطلاع از محتوای بسته دموکراسی، احساس سرور و رضایت خواهند کرد. »

وی در ادامه افزود: « ترکها، کردها و سایر عناصر این ملت با هم برابرند و ما به خاطر عشق پروردگار همه مخلوقات او را نیز دوست داریم و در این میان، بین ترک ها و کردها و دیگران هیچگونه تبعیضی قائل نمی شویم. »

پیش از این اعلام شده بود که اردوغان قرار است امروز مجموعه راهکارهای تدوین شده توسط حزب عدالت و توسعه برای دموکراتیزه کردن ترکیه و تامین مطالبات کردهای این کشور را اعلام کند. « بشیر آتالای» رئیس ستاد فرماندهی ستاد مبارزه با ترور و معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرده که بیش از سه ماه برای تدوین بسته مزبور وقت صرف شده است.