به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز با حضور در دبیرستان نمونه دولتی فاطمه زهرا (س) منطقه ۱۸ تهران زنگ آغاز سال تحصیلی مدارس در سال ۹۲ را به صدا درآورد.

وی طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه اولین محیطی که کودک با آن آشنا می شود، خانواده است و آن محیط کودک را در مسیر اجتماعی شدن قرار می دهد گفت: اولین محیطی که فرد را با جامعه واقعی اش از نزدیک آشنا می کند، محیط مدرسه است که در کنار مطالبات، عواطف گوناگون را هم مشاهده می کند و در کنار آن برای اولین بار تنوع انسان ها و نیازها را نیز می بیند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نیازها و مطالبات همه انسان ها تقریبا بی پایان، است اظهار داشت: امکانات و منابع در هر جامعه ای محدود است و اینجاست که تعارض مطالبات و خواسته ها با امکانات موجود آغاز می شود و در چنین شرایطی است که ما نیاز به مقررات و قانون داریم. آشنایی با قانون و قانونمداری باید از مدرسه آغاز شود. در مدرسه است که همه دانش آموزان باید به حقوق خود و در کنارش به تکالیف خود اشنا شوند.

وی خاطرنشان کرد: قانون مجموعه ای از حقوق و تکالیف انسانها در یک جامعه است. دانش آموزان باید بدانند از حق آموختن بطور مساوی برخوردار هستند و از احترام و کرامت نیز برخوردار هستند. دانش آموزان باید بدانند همه از امکانات یک مدرسه به صورت مساوی برخوردار خواهند بود. دانش آموزان باید بدانند از عواطف، معلم و مدیر به طور یکسان برخوردار هستند.

" همه معلمین و همه مسئولین آموزش و پرورش باید بدانند که نگاهشان نسبت به دانش آموزان باید نگاه یکسانی باشد. تفاوتی به نام، نژاد، چهره و تعلق به گروه سیاسی خاصی در محیط آموزش و پرورش نباید وجود داشته باشد؛ تمام دانش آموزان از کلاس اول تا پایان دوره متوسطه باید بدانند از امنیت جسمی و روحی در مدرسه برخوردار هستند و هیچ معلمی و مدیری نباید به خود اجازه دهد به دانش آموزی توهین کرده و با لحن و کلام درشت با دانش آموز سخن بگوید. اهانت به دانش آموز، اهانت به کل ملت ایران است همه دانش آموزان فرزندان این مرز و بوم هستند. "

رئیس جمهور ادامه داد: من از تنبیه جسمی سخنی نمی گویم که قطعا وجود ندارد اما اگر خدای ناکرده در گوشه ای از کشور دانش آموز با تنبیه جسمی در دولت تدبیر و امید مواجه شود، به" اشد وجه" با آن برخورد خواهد کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما باید کاملا دانش آموزان را به حقوقشان آشنا کنیم البته در کنار تکالیف شان. تکلیف نظم کلاس، تکلیف احترام به معلم و درست درس خواندن و تکلیف به همکلاسی احترام گذاشتن و تکلیف اینکه دانش آموزی حق ندارد با همکلاسی خود به دعوا یا مشاجره بپردازد، از تکالیف یک دانش آموز است.

وی افزود: دانش آموز باید بداند اگر از مسیر اعتدال، اخلاق و قانون فاصله گرفت باید آثار، عواقب و تبعات آن را بچشد و بداند تخلف از قانون دارای تبعات خواهد بود. دانش آموز باید بداند اگر حقش تضییع شد حق اعتراض دارد. باید حق اعتراض یک دانش آموز از مدرسه آغاز شود و اگر اعتراض او به معلم تاثیری نگذاشت باید بداند که می تواند این شکایت و اعتراض را با مدیر مدرسه مطرح کند و اگر دید موثر نبود باید بداند که در مراحل بعد به مراتب می تواند اعتراض خود را مطرح کند. حق اعتراض، آغاز شکوفایی کرامت و عظمت یک انسان است و ما باید آن را از مدرسه شروع کنیم و این می تواند جامعه ما را به سمت قانونمداری سوق دهد.

رئیس جمهور تاکید کرد: سعادت و بهروزی یک ملت در سایه قانونمداری است و استبداد و خودکامگی در کشور، از قانون گریزی آغاز می شود.

روحانی ادامه داد: درخواست من از همه فرهنگیان کشور آن است که در محیط مدرسه کمک کنند تا دانش آموزان بهتر و راحت تر با زندگی اجتماعی خود آشنا شوند و با قانون به حق و حقوق خود آشنایی بیشتری پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در آغاز اولین سال تحصیلی دولت تدبیر و امید می خواهم چند درخواست را از فرهنگیان مطرح کنم، اظهار داشت: درخواست من این است که زنگ کتاب را تشکیل دهید و ساعتی را در طول هفته یا ماه به کتاب خواندن و کتابخوانی و توضیح آنچه دانش آموز در کتاب یافته است، اختصاص دهید. جامعه ما از کتاب و کتابخوانی فاصله دارد و خواندن کتاب و آشنایی با کتاب باید از کلاس اول مدرسه آغاز شود.

رئیس جمهور گفت: در کشورهای پیشرفته معمولا دانش آموزان سال های اولیه دبستان هر هفته چند کتاب می خوانند و خلاصه کتاب را در فرصتی برای همکلاسی های خود بیان می کنند.

روحانی ادامه داد: درخواست دیگرم از فرهنگیان این است که فرهنگ شفاهی را به فرهنگ کتبی تبدیل کنید؛ بسیاری از مردم جامعه ما می توانند خواست خود را با زبان بیان کنند اما توان ندارند ولی می توانند آن را با قلم بر روی کاغذ بیاورند. چقدر حقوق مردم در سایه همین نقص و کاستی پایمال می شود. لذا درخواستم این است که زنگ انشاء را احیاء کنید.

وی خاطرنشان کرد: زنگ انشاء را نه به معنای سنتی آن، بلکه بگذارید دانش آموز در انشایش ابتدا معلم را نقد کند و از کاستی مدرسه اش بگوید و برای بهتر شدن مدرسه اش پیشنهاد بدهد. به دانش آموز اجازه دهید در انشایش از رئیس جمهورش انتقاد کند و به رئیس جمهورش پیشنهاد دهد.

رئیس جمهور تصریح کرد: مدارس نیز اینگونه انشاءها را به ریاست جمهوری ارسال کنند تا پیوند و رابطه رئیس جمهور با دانش آموزان، فرزندان عزیز این مرز و بوم بیشتر و بیشتر شود.

روحانی تصریح کرد: همچنین از فرهنگیان می خواهم زنگ گفت وگو را تشکیل دهند، مخصوصا در دوران متوسطه و یا شاید در سال های پایانی دبستان؛ بگذارید گفت وگو کردن، مباحثه کردن و با یکدیگر سخن گفتن، نقد کردن و نقد مودبانه کردن از دوران دانش آموزی آغاز شود و دانش آموزان آن را بیاموزند.

وی در ادامه تاکید کرد: آن کرسی آزاداندیشی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند، از زنگ گفت وگو شروع و آغازش کنید. من به وزارت فرهنگ و وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می کنم که این زنگ را در ساعتی از هفته یا ماه بگنجانند و بعد جزو مواد درسی که نمره دارد، قرار دهند. بگذارید دانش آموزان به بحث، مباحثه و تضارب آراء از آغاز تحصیلاتشان آشنا و آشناتر شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه قاعدتا همیشه رسم بر این بوده در روز آغاز سال تحصیلی سوالی با عنوان سوال مهر مطرح می شده و دانش آموزان عزیز مطالبی را در مورد آن سوال مطرح می کردند و مقاله کوتاهی می فرستادند و تعدادی از این افراد برگزیده می شدند، گفت: سوال من این است که دانش آموزان سراسر کشور، " اگر پدر شما رئیس جمهور باشد، چه اقدامی را به او توصیه می کنید که بتواند اعتدال و میانه روی را در همه ابعاد زندگی و اجتماعی جامعه ایران بگستراند. "

روحانی گفت: رئیس جمهور در ضمن این سوال می خواهد، افتخار کند که همه دانش آموزان او را به عنوان" پدر" بدانند و ببینند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دورود و سلام خود را به همه دانش آموزان، معلمان، فرهنگیان و همه آنهایی که به علم، علم آموزی و علم آموزان مشغول هستند، اعلام می کنم.