به گزارش پارس به نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان به طرح دو فوریتی نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی بانک مرکزی را رفع کردند.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس ایرادات شورای نگهبان به طرح نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را به منظور تامین نظر این شورا اصلاح کردند.

بر اساس این اصلاح، وکلای ملت که با ۱۳۶ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، مقرر شد تفاوت ناشی از تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی بانک مرکزی که از تغییر نرخ برابری ارز، طلا و جواهرات ایجاد می شود صرفا ناشی از ارزیابی حسابداری است و سود تحقق یافته تلقی نمی گردد و مشمول مالیات نیست و ما به التفاوت آن در حسابی تحت عنوان" مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی های خارجی" منظور و در بخش سرمایه بانک مرکزی ذیل حساب اندوخته ها در طرازنامه منعکس و گزارش می شود.

مانده این حساب صرفا بابت جبران زیان های احتمالی آتی بانک مرکزی ناشی از تغییر کاهش برابری های قانونی ارز (تسعیر) قابل استفاده است.

وکلای ملت در تبصره این ماده واحده با حذف یک عبارت مقرر کردند که مفاد این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.

پیش از این در تبصره ماده واحده طرح مذکور عبارت" صورت های مالی سال ۱۳۹۱ بانک مرکزی را نیز شامل می شود و هرگونه تصمیم مغایر مفاد این قانون ملغی الاثر است" قید شده بود که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و بهارستان نشینان برای تامین نظر این شورا این عبارت را حذف کردند.