به گزارش پارس به نقل از فارس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای چینی خود گفت واشنگتن با چین درباره پاسخ به حمله شیمیایی انجام شده در سوریه اختلاف دارد.

بنا به گزارش شبکه خبری راشاتودی، وی افزود ما منتظریم چین وظیفه اش را در قبال بحران سوریه در شورای امنیت انجام دهد.

مذاکرات پنج عضو دائمی شورای امنیت، آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه درباره پیش نویس قطع نامه ای درباره سوریه، روز سه شنبه در نیویورک آغاز شد و همچنان در جریان است.

در روزهای پیش، آمریکا با متهم کردن حکومت سوریه به خاطر حمله شیمیایی روز ۲۱ اوت در حومه دمشق، می گفت که قصد دارد با حمله نظامی، امکان تکرار چنین حملاتی را در آینده بگیرد.

اما نهایتا ایالات متحده و روسیه روز شنبه این هفته، درباره یک طرح گام به گام برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه توافق کردند.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه می خواهند در این قطع نامه به قوه قهریه هم اشاره شود ولی روسیه با آن مخالف است.

لفاظی های جنگ طلبانه امریکا علیه سوریه پس از آن شدت یافت که شورشیان فعال در خاک سوریه و مخالفان سوری مورد حمایت کشورهای خارجی مدعی شدند که بیش از یک هزار نفر در حمله شیمیایی دولت علیه مواضع شورشیان در حومه دمشق در ۲۱ آگوست کشته شدند.

این ادعاها در حالی صورت می گرفت که بازرسان سازمان ملل به درخواست دولت سوریه به دمشق سفر کرده بودند تا درباره یک حمله شیمیایی دیگر که چند ماه پیش در منطقه خان العسل صورت گرفته بود، تحقیق کنند.

دولت سوریه به شدت این ادعا را رد می کند و می گوید در شرایطی که پیروزی های نظامی به دست آورده و بازرسان سازمان ملل در سوریه به سر می برده اند، نیروهای دولتی دلیلی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی نداشته اند.

دمشق همچنین به بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل اجازه داده در مناطقی که ادعا می شود در آنها از حمله شیمیایی استفاده شده تحقیقات لازم را به عمل آورند.

سوریه از سال ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی و خشونت های مرگبار بوده است. بسیاری از مردم و مأموران امنیتی در درگیری های این کشور از آن زمان کشته شده اند. بر اساس گزارش های منتشر شده، قدرت های غربی و متحدان آنان در منطقه به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه نظامیان معارض دولت در سوریه حمایت می کنند.