به گزارش پارس به نقل از تسنیم، شیمون پرز اعلام کرد که آنچه در سوریه می گذرد مجازات این کشور به سبب نپذیرفتن صلح با اسرائیل است.

بنابرگزارش شبکه المیادین، پرز اعلام کرد آنچه امروز در سوریه جریان دارد، مجازات این کشور به خاطر نپذیرفتن صلح با اسرائیل است و اسد پدر (حافظ اسد) از اقدام انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر در صلح با اسرائیل تبعیت نکرد.

شیمون پرز که به نوعی به دخالت رژیم اشغالگر قدس در ناآرامی های سوریه و حمایت از گروه های مسلح در این کشور اعتراف کرده است اگر سوریه با این رژیم سازش می کرد، امروز شاهد این بحران و ناآرامی ها نبود که به سبب وجود گروه های مسلح گرفتار آن شده است.

وی افزود نپذیرفتن صلح با اسرائیل، این ویرانی و مصائب (فعالیت های خطرناک گروه های تروریستی تکفیری مسلح) را برای مردم سوریه به دنبال داشته است.

بر اساس گزارش روزنامه یدیعوت آحرونوت، اظهارات شیمون پرز در جریان شرکت وی در مراسمی در شهر بیت المقدس اشغالی بیان شده است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و مقامات بلندپایه نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی هم شرکت کردند.

پرز با یادآوری جنگ اعراب علیه رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۳ میلادی که آن را جنگ غافلگیرکننده توصیف کرد و سوریه و مصر همزمان با اسرائیل وارد جنگ شدند، گفت اسرائیل توانست این جنگ را با وجود بهای زیادی که پرداخت، پشت سر بگذارد و توان نظامی خود را افزایش دهد.

پرز افزود این جنگ با وجود شدت آن، صلح را به دنبال داشت و نتیجه آن امضای توافقنامه صلح با مصر بود که سادات توانست امنیت و صلح را برای ملت خود به ارمغان آورد، بر عکس اسد که با وجود مشارکت درجنگ به همراه سادات، صلح را نپذیرفت و امروز سوریه با جنگ داخلی روبرو است که ملت سوریه بهایش را می پردازد که این جنگ به سبب خودداری اسد از صلح است و امروز به خاطر همین مخالفت مجازات می شود.

جنگ ۱۹۷۳ که در سوریه به جنگ تشرین و در مصر به جنگ اکتبر و در میان اسرائیلی ها به جنگ یوم الغفران معروف است، در ششم اکتبر (تشرین الاول) سال ۱۹۷۳ میلادی در جبهه سوریه (شمال) و جبهه مصر (جنوب) رخ داد که در این جنگ، دو هزار و ۵۶۹ نظامی اسرائیلی کشته و هفت هزار و ۵۰۰ نفر زخمی شدند و ۳۰۱ نظامی هم اسیر شد که در جریان قرارداد مباله اسرا پس از آتش بس آزاد شدند.

خاطر نشان می شود اخیرا رسانه های رژیم صهیونیستی تصاویری از تروریست های زخمی شده در سوریه را پخش کردند که در بیمارستان های اسرائیلی در حال درمان هستند. اعتراف شیمون پرز به اینکه اگر سوریه با رژیم صهیونیستی سازش می کرد، این بحران بر این کشور تحمیل نمی شد، از همسویی شگفت انگیز برخی رژیم های عرب به ویژه عربستان، قطر و امارات با رژیم اشغالگر قدس در خصوص بحران سوریه پرده بر می دارد که با حمایت های گسترده از گروه های مسلح اجازه بازگشت امنیت و آرامش را به سوریه نمی دهند و در برابر هر گونه تلاش برای حل مسالمت آمیز بحران این کشور هم سنگ اندازی می کنند.