به گزارش پارس به نقل از ایسنا، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارش خود نوشت که با توجه به نتایج اولیه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران به نظر می رسد که حسن روحانی از سایر کاندیدا ها پیشی گرفته است و حتی احتمال به دست آوردن اکثریت آرا توسط وی وجود دارد، گرچه کشیده شدن انتخابات به دور دوم محتمل تر به نظر می رسد.

این روزنامه در ادامه با اشاره به نتایج انتخابات که صبح روز شنبه اعلام شد نوشت که در حالی که روحانی با رقیب اصولگرای خود رقابت می کند به نظر می رسد احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم وجود دارد. ولی اگر فاصله بین رای های روحانی و ۵ کاندیدا ی دیگر همچنان افزایش یابد برنده شدن وی در دور اول انتخابات دور از انتظار نیست.

گاردین در ادامه نوشت: مقامات ایران ابتدا اعلام کرده بودند نتایج انتخابات از ساعت ۲ بامداد روز شنبه اعلام می شود، ولی نتایج اولیه چهار ساعت دیرتر اعلام شد.

این روزنامه در ادامه گزارش خود با اعلام اینکه برخلاف انتخابات سال ۲۰۰۹ بسیاری از سایت های ایرانی ساعت ها از گمانه زنی درباره نتایج انتخابات یا انتشار نتایج غیررسمی خودداری کردند نوشت: روز جمعه میلیون ها نفر در سراسر ایران در صف ایستادند تا جانشین محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران را انتخاب کنند.

گاردین در ادامه با بیان اینکه حمایت رهبران اصلاح طلب از روحانی شور و هیجانی به انتخابات ریاست جمهوری بخشید، نوشت که روحانی که ۶۵ سال دارد تنها فرد روحانی در میان کاندیدا ها است، ولی چهره ای میانه رو و حامی اصلاح طلبی تلقی می شود.

این روزنامه انگلیسی نوشت: روحانی که به مدت ۱۶ سال دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز بود در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران مسوولیت مذاکره با غرب درباره پرونده هسته یی ایران را داشت.

گاردین در ادامه گزارش خود با اعلام اینکه رای گیری قرار بود در ساعت ۱۸ به پایان برسد، ولی ۵ ساعت تمدید شد به این نکته اشاره کرد که آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم رهبری انقلاب اسلامی ایران پس از رای دادن از مردم ایران خواست که به پای صندوق های رای بیایند تا نشان دهند که ادعاهای مقامات آمریکایی درباره بی اعتبار بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران بی اساس است.