به گزارش پارس به نقل از فارس، « کاترین اشتون» نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجی می گوید چند ماه پیش از ناآرامی ها در مصر به « محمد مرسی» رئیس جمهور این کشور نسبت به نارضایتی عمومی و احتمال بروز تظاهرات های گسترده، هشدار داده است.

دو ماه و نیم قبل در اولین سالگرد پیروزی « محمد مرسی» در انتخابات ریاست جمهوری تظاهرات هایی در این کشور تحت عنوان جریان « تمرد» به راه افتاد و نهایتا به کودتای ارتش و برکناری مرسی منجر شد. از آن زمان ارتش و نیروهای امنیتی تقریبا تمام سران ارشد « اخوان المسلمین» را بازداشت کرده و عملا این گروه را تا آستانه انحلال پیش برده اند.

اشتون که روز گذشته در پارلمان اروپایی صحبت می کرد، با اشاره به سه سفر اخیر خود به مصر، گفت: زمانی که برای دیدار با « محمد مرسی» به کاخ ریاست جمهوری رفتم، به او گفتم که زمان برای او و کشورش رو به اتمام است.

وی افزود: کاملا مشخص بود که ناتوانی دولت در ایجاد تغییرات سیاسی و اقتصادی در مصر، این کشور را در آستانه تظاهرات های گسترده و ناآرامی های اجتماعی قرار داده است. در دیدارهایی که آن زمان با جامعه مدنی مصر داشتم، عمق نارضایتی آن ها از دولت برای من هویدا شد. حتی یکی از این سازمان ها هم هیچ نکته مثبتی در مورد اوضاع نمی گفت.

مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه برای برقراری دموکراسی در مصر تلاش های گسترده ای انجام داده، ادامه داد: من آنجا را با احساس عمیقی از بدبینی نسبت به آینده ترک کردم. به نظر من می آمد که در آنجا رئیس جمهوری مستقر است که تصور می کند تنها انتخاب شدن کافی است و متوجه نبود که دموکراسی به چیزهایی بسیار بسیار فراتر از این نیازمند است.

وی در ادامه گفت اتحادیه اروپا در تحولات مصر طرفدار هیچ گروهی نیست، اما بر لزوم وجود « قانون اساسی حامی دموکراسی» ، « حاکمیت قانون» ، « عدالت» و « احترام به حقوق بشر و برقراری آزادی های اساسی» تاکید دارد.

اشتون گفت بعد از بروز تغییرات در مصر، بار دیگر به این کشور بازگشته و در دیدار با مقامات جدید از جمله ژنرال « عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع، « عدلی منصور» رئیس جمهور، « محمد البرادعی» معاون وقت رئیس جمهور و « نبیل فهمی» وزیر خارجه بر لزوم برقراری موارد فوق تاکید کرده است.

به گفته اشتون، وی در این دیدارها نسبت به تبعات نادیده گرفته شدن بخشی از جامعه هشدار داده و آزادی زندانیان سیاسی از جمله رهبران اخوان المسلمین را خواستار شده است.

وی در ادامه به دیدارهای متعددش به گروه ها و احزاب مختلف از جمله سران جریان تمرد، حزب سلفی نور و حزب آزادی و عدالت اشاره کرده و گفت اتحادیه اروپا باید همچنان به کمک های انسان دوستانه به مصر ادامه دهد.

اشتون در پایان با بیان اینکه آماده است برای کمک به حل بحران مصر بار دیگر به این کشور سفر کند، گفت: ما به حمایت از مردم مصر که خواستار بازگشت به دموکراسی و آینده ای قدرتمند و صلح آمیز هستند، ادامه می دهیم.