به گزارش پارس به نقل از فارس، معاون وزیر خارجه روسیه گفت یکی از نگرانی های سازمان شانگهای، مسئله احتمال سرایت ناامنی هایی است که از سوی افغانستان آسیای مرکزی را تهدید می کند.

" ایگور مارگول اف" در رادیو صدای روسیه افزود یکی از اولویت های اعضای این سازمان در ۱۳ سپتامبر و در اجلاس این سازمان در بیشکک بحث در رابطه با این مسئله است.

وی با اشاره به خروج نیروهای خارجی از افغانستان تصریح کرد که با خروج این نیروها فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان افزایش یافته و به ویژه اینکه قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته نیر به بحث تروریسم اضافه شده و این باعث نگرانی اعضای سازمان شانگهای شده است.

وی گفت سازمان شانگهای بر این باور است که این سازمان تقش عمده ای در تثبیت اوضاع افغانستان دارد و نظارت بر این کشور به ویژه پس از سال ۲۰۱۴ از اولویت های جدی این سازمان می باشد.

وی با اشاره به جدیت مسئله افغانستان تصریح کرد که همه اعضای این سازمان از دولتهای آسیای مرکزی گرفته تا چین و روسیه و ایران و هند و پاکستان در رابطه با این موضوع شرکت فعال خواهند داشت و ما بر این باوریم که سازمان شانگهای به عنوان یک ارگان با تجربه در جهت تامین امنیت در افغانستان می تواند گام های موثری بردارد.

موضوع همگرایی در بحث انرژی و همچنین بررسی تحولات سوریه از مهمترین محورهای مورد بحث در نشست آتی سران سازمان همکاری شانگهای در بیشکک خواهد بود.

همچنین بررسی بحث پذیرش اعضای جدید (ایران، پاکستان و هند) نیز بخشی دیگر از مهمترین محورهای این نشست خواهد بود.

برای حضور در این نشست سران کشورهای روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و چین به عنوان اعضای اصلی و رؤسای جمهور ایران، مغولستان، هند، پاکستان و افغانستان به عنوان اعضای ناظر، شرکت خواهند کرد.