به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه تودی زمان، این حزب اخیرا اعلام کرد که خروج اعضایش را به دلیل عدم تحقق تعهدات دولت ترکیه، متوقف کرده است.

حزب پ. ک. ک خواستار آزادی عبدالله اوجالان، رهبر محبوس این حزب و آموزش زبان کردی در مدارس ترکیه است و می گوید که حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه تاکنون هیچ اقدامی برای تحقق این دو شرط انجام نداده است.

یکی از معاونان حزب حاکم ترکیه اخیرا اعلام کرده که پایان خروج اعضای پ. ک. ک از کشور به معنای پایان یافتن روند سازش نیست.

حزب پ. ک. ک ۲۵ آوریل ۲۰۱۳ اعلام کرد که طبق مذاکرات صورت گرفته با دولت آنکارا، خروج اعضایش را از ترکیه در هشتم مه سال جاری میلادی آغاز می کند.

منابع مطلع در داخل حزب اعلام کردند که ۲۹ گروه متشکل از ۱۷ تا ۲۲ عضو ترکیه را ترک گفته و به عراق وارد شده اند.

مقام های دولتی ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور روند آرام این خروج را مورد انتقاد قرار داده است. در اوت سال جاری میلادی، مقام های ترکیه ای اعلام کردند که به سختی می توان گفت که ۲۰ درصد اعضای پ. ک. ک ترکیه را ترک گفتند.

چند روز قبل یکی از سازمان های ترکیه ای موسوم به اتحادیه جوامع کردستان که مدیریت حزب پ. ک. ک را برعهده دارد اعلام کرد که این حزب به مدت نامعلومی خروج خود را از ترکیه متوقف کرده است.

رئیس این اتحادیه اخیرا اعلام کرد که حزب پ. ک. ک خروج خود را از ترکیه به حالت تعلیق درآورده و تاکید کرد که دولت ترکیه به تعهدات خود پایبند نیست.

بسیاری از گروه های مدنی مستقر در جنوب ترکیه که منطقه ای کردنشین است، نگرانی خود را درباره آینده روند سازش ابراز داشتند. از ۹ ماه گذشته تاکنون هیچ حمله ای صورت نگرفته و ایده بازگشت حملات تروریستی به منطقه همچنان کابوس بسیاری از ساکنان این نواحی است.