به گزارش پارس به نقل از تسنیم، طهماسب مظاهری با حضور در برنامه پایش در پاسخ به پرسش برنامه مبنی بر اینکه بنظر شما آیا بانک های کشور در اجرای عملیات بانکی بدون ربا موفق بوده اند یا خیر؟ اظهار داشت: به نظر بنده دولت و بانک ها در اجرای این قانون موفق نبوده اند.


وی با بیان اینکه قانون بانکداری بدون ربا در زمان تصویب برای ۵ سال تصویب شده بود ولی از آن زمان تا کنون این قانون اصلاح نشد، تصریح کرد: زمانی که بنده وزارت اقتصاد بودم با کمک بانک مرکزی اقداماتی برای این امر انجام دادیم ولی در زمان احمدی نژاد کلا متوقف شد و بعد در اصلاح نظام بانکی که در تحول اقتصادی آمده بود این طرح به بیراهه رفت.

* سیف کار بسیار سختی را در پیش دارد/ ابراز امیدواری مظاهری برای رئیس کل جدید

رئیس کل سابق بانک مرکزی ضمن اشاره به توقف اصلاح نظام بانکی در دولت های دهم و نهم افزود: در دولت دهم سیستم بانکی با وضعیت تأسف باری تحویل داده شد.

وی با تأکید براینکه سیف رئیس کل جدید بانک مرکزی کار بسیاری سختی را در پیش دارد ابراز امیدواری کرد که اعضاء هیات دولت و وزرای اقتصادی با وی در امور اجرایی همکاری کنند و ادامه داد: یکی از دلایل اصلی افزایش نقدینگی که در این برنامه افزایش قیمت تخم مرغ مورد اشاره قرار گرفت افزایش پایه پولی در کشور است.

مظاهری درباره کاهش حجم اسکناس و مسکوک در بانک ها گفت: این بخاطر افزایش مبادلات الکترونیکی است و به سهم خود هم اکنون در رتبه خوبی قرار دارد.

این کارشناس بانکی در ادامه درباره افزایش معوقات بانکی طی سال های گذشته اظهار داشت: تسهیلات تکلیفی و بدتر از آن تسهیلات دستوری که مبنای قانونی ندارد زمینه اصلی افزایش معوقات بانکی شده است؛ در آنزمان که من هم در سیستم بانکی بودم از این دست موارد زیاد بود که بنده بخاطر اینکه دستور رشد و چاپ پول در جامعه را دادند از بانک بیرون آمدم.

* مدیران انتخاب کنند؛ میز یا اصول؟

وی ضمن اشاره به اینکه مدیران سیستم بانکی یا باید اصول را حفظ کنند یا میز را، تصریح کرد: مطالبات معوق واقعی خیلی بیشتر از این رقمی است که هم اکنون از طریق سیستم بانکی اعلام می شود. بسیاری از دستورات دولت شاید خلاف باشد ولی بسیاری از مدیران می گویند چون روسای دولت اعلام می کنند باید آن کار را انجام دهند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه بانک ها در قانون بانکداری بدون ربا با سپرده گذار رابطه وکیل و موکل را دارند، ادامه داد: اگر بانک ها واقعا خود را وکیل سپرده گذار بدانند هر کسی هر دستوری خلاف مقررات بانکی به آنها بدهد نباید از حق موکل خود بگذرند و خلاف قانون کاری را انجام دهند.

* خزانه را ۳ قفله نکردم/ چاپ اسکناس را متوقف کردم

مظاهری در دفاع از افزایش حجم انتشار اسکناس در زمان مدیریت خودش در بانک مرکزی گفت: اگر در زمان بنده رشد اسکناس در جامعه افزایش یافت به این خاطر بود که در آن زمان حذف چک پول ها در دستور کار قرار گرفت و ایران چک جایگزین آن چک پول ها شد.

وی با بیان اینکه در زمان ریاست بانک مرکزی سعی کردم حرف درست را انجام دهم و حرف نادرست را گوش ندهم، تصریح کرد: من چاپخانه اسکناس را ۳ قفله کردم نه خزانه را. اگر قبول می کردند که چاپ اسکناس ایجاد ثروت نیست حتما امروز رشد اقتصادی بهتری می داشتیم.

* دیدگاه مشترک طیب نیا و سیف/ الان زمان افزایش نرخ سود بانکی نیست

این کارشناس بانکی در ادامه این برنامه تلویزیونی با بیان این که اگر پرداخت نرخ سود واقعی در سیستم بانکی حل شود سایر گره های بانکی نیز رفع خواهد شد، درباره نقش شورای پول و اعتبار در سیاست گذاری ها و دخالت دولت در این سیاست ها، خاطرنشان کرد: امیدواریم شورای پول و اعتبار در دولت یازدهم از حالت قبلی خارج شود و جمعی کارشناس و خبره در این شورا حضور پیدا کنند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی ضمن اشاره بر اینکه سود بانکی و تورم باید همراستای هم باشند، افزود: اواخر دولت آقای خاتمی تورم حدود ۱۱ درصد بود ولی نرخ سود بانکی ۲۴ درصد بود ولی ما اصرار کردیم که نرخ را کاهش دهند اما این حالت در دولت احمدی نژاد برعکس بود.

مظاهری با تأکید براینکه رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد دولت یازدهم اعتقاد دارند رسیدن به نرخ سود واقعی نیازمند کاهش تورم است، تصریح کرد: امروز زمان مناسبی برای افزایش نرخ سود بانکی نیست بلکه باید از راه کاهش تورم نرخ سود و نرخ تورم را به هم نزدیک کرد.

* بدترین و بهترین خاطره آقای رئیس اسبق/ کاهش نرخ تورم کار یک ماه نیست

وی ۱۰۰ روز را برای مهار تورم و نزدیک کردن نرخ سود و تورم کم دانست و توضیح داد: زمانی که بانک مرکزی بودم، مجموعه سیاست های پولی را در قالب بسته سیاست های نظارتی تدوین کردیم ولی وقتی برای تصویب به دولت بردیم مواجه شد با زمانی که شورای پول و اعتبار منحل شده بود به همین دلیل باید بسته را به کمیسیون اقتصادی دولت می بردیم. در این کمیسیون موضوع مطرح شد، در بررسی ها به این رسیدیم که ذخیره قانونی بانک ها چقدر باشد؟ ۲۵ دقیقه پاشایی فام معاون اقتصادی و ۲۰ دقیقه بنده در اینباره توضیح می دادیم. باید وزرای حاضر در این جلسات مسلط به موضوع باشند.

این فعال بانکی شیرین ترین خاطره اش از بانک مرکزی را مربوط به زمانی میداند که خبر رسید مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور داده بود که شورای پول و اعتبار باید احیا شود و گفت: سازمان برنامه و بودجه باید احیا شود؛ ساختار اقتصاد کشور ۳ رکن بازار سرمایه، خزانه دولت و بودجه عمومی دولت و نظام بانکی و پولی را دارد که مستقل از یکدیگر ولی مکمل همدیگر هستند.

مظاهری کاهش نرخ تورم و رشد ارزش پولی را کار یک شبه و یک ماهه و یک ساله ندانست و اضافه کرد: جهت گیری کلی دولت کاهش نرخ تورم است. امیداوریم با برنامه ریزی درست و صحیح مانع کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم شویم.