به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مجید قاسمی در میزگرد بانکداری اسلامی با محور سیاست های پولی و مالی، ضرورت هماهنگی و آثار آن در اقتصاد کشور که با حضور روسای فعلی و پیشین بانک مرکزی در بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی در حال برگزاری است، اظهار داشت: اگر استقلال بانک مرکزی را تنها در حرف مورد اهمیت قرار دهیم و بعد در اجرا به آن بی توجه باشیم اصلا خوب نیست. به عنوان نمونه الان نرخ سود در اختیار رئیس کل بانک مرکزی نیست بلکه این نرخ در شورای پول و اعتبار تعیین می شود.

وی با بیان اینکه گرچه شورای پول و اعتبار از ارکان بانک مرکزی است اما تحت فشار دولت قرار گرفته بود، افزود: باید شورای پول و اعتبار تخصصی و از فشار دولت خارج شود.

وی به تعیین دستوری نرخ سود در سال ۹۰ و اثرات منفی آن در اقتصاد ایران اشاره و تصریح کرد: در سال ۹۰ نرخ سود دستوری تعیین شد و همین عامل باعث شد که سیاست تک نرخی کردن ارز که از سال ۸۱ آغاز شده بود به یکباره متوقف شود.

* بسته سال ۹۰ تک نرخی کردن ارز را از بین برد

رئیس کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: با تدوین بسته سیاست نظارتی سال ۹۰ دستاورد چند ساله تک نرخی شدن ارز از بین رفت، البته دوبار بانک مرکزی تغییر نرخ سود را به شورای پول و اعتبار برد ولی با موافقت اعضا همراه نبود.

قاسمی ضمن تاکید بر اینکه افرادی که باعث شدند این اتفاقات در بازار ارز بیفتد باید پاسخگو باشند گفت: نامکشوف نبود که کاهش نرخ سود موجب فشار آمدن به نرخ ارز خواهد شد ولی باز هم آقایان در بسته سال ۹۰ کار خود را کردند.

وی با اشاره به اینکه اگر بانک مرکزی اجازه داشته باشد وظایف خود را در مقام پولی عمل کند بسیاری از اشکالات اقتصادی ایران برطرف خواهد شد تصریح کرد: باید کمک کنیم بانک مرکزی وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

قاسمی در ادامه به بیان توصیه هایی به بانک مرکزی پرداخت و گفت: در مرحله اول باید کنترل تورم در دستور کار این بانک قرار گیرد چرا که اگر تورم کنترل نشود سرمایه گذاری مولد در کشور انجام نمی شود و ثبات نسبی به وجود نمی آورد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد به عنوان دومین توصیه به تدوین سیاست های پولی اشاره و تصریح کرد: سیاست های پولی باید طوری تنظیم شود که به سایر بازارها نیز توجه جدی شده باشد از جمله بازار ارز، بازار سرمایه و همچنین تعیین نرخ سود عقود مبادله ای.

وی یکی از اشکالات عمده چند سال گذشته را در کاهش دستوری نرخ سود عقود مبادله ای دانست و گفت: عقود مبادله ای کلیه سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است و نباید چند سال قبل کاهش پیدا می کرد.

* تورم یعنی کمرنگ شدن قدرت خرید مردم از ایرانشهر تا پیرانشهر

قاسمی هم مانند وزیر اقتصاد معتقد است ۴۰ درصد تورم به خاطر اجرای طرح مسکن مهر بوده است، وی در این میزگرد تاکید کرد که ضریب فزاینده پولی افزایش یافته و موجب شده نقدینگی و تورم به صورت سرسام آوری افزایش پیدا کند.

وی گفت: تورم به معنای کمرنگ شدن قدرت خرید مردم از ایرانشهر تا پیرانشهر است ؛ مطالبات غیرجاری نیز مشکلات اساسی است که در سیستم بانکی به خاطر بیماری اقتصاد ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه مطالبات معوق به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است تصریح کرد: این آمار به معنای این است که ۲۰ درصد نقدینگی کشور مطالبات غیرمعوق است؛ همچنین انتشار ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز باعث ایجاد رکود تورمی شده است.

قاسمی استقلال بانک مرکزی را به معنای استقلال از سیاست های کلی کشور و نظام ندانست و گفت: استقلال بانک مرکزی به معنای استقلال در ابزارهای پولی است.

مدیرعامل بانک پاسارگاد همچنین از رئیس کل بانک مرکزی خواست تا درباره مابه التفاوت ارز مرجع و مبادله ای و پرداخت تعهدات ارزی واردکنندگان کالاهای اساسی تصمیم گیری کند و ادامه داد: این موضوع اخیرا در دیوان محاسبات مصوب شده که کالاهای اساسی با ارز مرجع وارد کشور شود ولی هنوز مورد اجرا قرار نگرفته است.

رئیس کانون بانک های خصوصی در خاتمه به برداشت از حساب بانک ها نیز اشاره و تصریح کرد: برداشت از حساب بانک ها به جا نبود، استدعا می کنم پول و حقوق مردم به بانک ها بازگردانده شود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی در پایان بر لزوم هماهنگی معاونت مدیریت برنامه ریزی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی تاکید کرد.