به گزارش پارس به نقل از تسنیم؛ بیش از ۲۰ سال است که کشورهای عربی و اسلامی هدف حملات کشورهای غربی هستند. حمله مستقیم به سودان، افغانستان، عراق، لیبی، مالی و همچنین حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به یمن، پاکستان و سومالی و نیز دفاع از حمله صدام به ایران در طول هشت سال تهاجم، موجب وارد آمدن خسارت بسیار عظیمی به امت اسلامی شده است. این بار غرب و در راس آن آمریکا برای حمله به سوریه می خواهد از بهانه های انسان دوستانه استفاده کند. در حال حاضر ناوگان های آمریکا و انگلیس در دریای مدیترانه مستقر شده و صدها موشک کروز و موشک های پیشرفته دیگر به سمت سوریه نشانه گیری شده است. ناو جنگی « HMS» متعلق به نیروی دریایی سلطنتی انگلیس وچهار ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در دریای مدیترانه در آمادگی کامل به سر می برند. اما همه می دانند که حمله آمریکا به سوریه می تواند سریعا از ابعاد منطقه ای خارج شده و ابعادی جهانی به خود بگیرد. در این مقاله به نتایج احتمالی این حمله در چندین عرصه می پردازیم.

ناوگان آمریکا در دریای مدیترانه صدها موشک کروز را به سمت سوریه نشانه گرفته است.

اوباما و تکرار تجربه بوش پسر


ده سال پیش جرج بوش ادعا می کرد که عراق دارای تسلیحات کشتار جمعی وسیعی است و در نتیجه آمریکا باید به عراق حمله کرده و با اشغال این کشور بشریت را از شر این تسلیحات نجات دهد. با این که این ادعای بوش از سوی بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران و نظامیان رد می شد؛ اما بوش همچنان بر عقیده خود پافشاری کرد و عراق اشغال شد. اکنون اوباما اعلام کرده است دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده و به همین دلیل نیز باید با تسلیحاتی از نوع دیگر به این اقدام پاسخ داده شود؛ حتی اگر نتایج تحقیقات بازرسان سازمان ملل هنوز معلوم نشده باشد – درست مانند بوش که انتظار برای دریافت اعلام نظر بازرسان بین المللی گسیل شده به عراق را رد می کرد. جان کری در این باره می گوید: « بازرسان سازمان ملل نمی توانند همه آنچه را که ما قبلا نمی دانستیم به ما بگویند. »

جرج بوش ادعا می کرد عراق دارای تسلیحات کشتار جمعی وسیعی است و آمریکا باید به عراق حمله کرده و بشریت را از شر این تسلیحات نجات دهد.

اوباما نیز با" محدود" خواندن تجاوز احتمالی، هرگونه حمله به سوریه را از نوع مجازات دولت اسد می داند نه برای تغییر رژیم این کشور. اما برای حفظ جان مردم غیرنظامی سوریه در برابر همین حملات محدود موشکی خود نیز راهی را پیشنهاد نمی کند. به طور مشابهی، بوش و تیم نومحافظه کار او نیز اهمیتی به نتایج احتمالی حمله و اشغال عراق نمی دادند. صدها هزار نفر از مردم عراق در اثر این حمله کشته شدند و تلفات آمریکا نیز بیش از ۴۰۰۰ نفر بود. میلیون ها عراقی از نظر جسمی و روانی مجروح شده اند و آثار روان شناختی این جنگ نیز تا نسل ها گریبان گیر مردم عراق خواهد بود. از سوی دیگر خانواده های سربازان آمریکایی هلاک شده در عراق نیز با مشکلات روحی و روانی بسیاری رو به رو شده اند. زیرا پس از دروغ از آب درآمدن ادعای نومحافظه کاران، این خانواده ها نمی دانند که فرزندانشان به بهای چه چیزی جان خود را از دست دادند.

اوباما می خواهد تجربه بوش در عراق را در سوریه تکرار کند.

از سوی دیگر حمله آمریکا به عراق و افغانستان باعث قدرت گرفتن بیشتر القاعده و نیز به وجود آمدن گروه های مسلحی در منطقه شد که مشی تروریستی داشته و در سایه حمایت گرفتن از برخی دولت های مرتجع منطقه هم اکنون برای جنگ با دولت سوریه وارد این کشور شده اند. این گروه های سلفی و تکفیری علاوه بر سوریه به کشورهای دیگر مانند لیبی و تونس و مصر نیز وارد شده و دردسرهای فراوانی برای امت اسلامی ایجاد کرده اند. . درنتیجه برنامه ای که" جنگ آمریکا با تروریسم" خوانده می شد، حاصلی جز به رسمیت شناخته شدن و قدرت گرفتن القاعده در منطقه نداشته است. هم اکنون دولت عراق توان بسیاری را صرف کنترل گرو ه هایی می کند که درنتیجه حمله آمریکا به منطقه تشکیل شده اند و روزانه موجب کشتار ده ها نفر از مردم این کشور از طریق بمب گذاری ها و ترور می شوند. همین شرایط کم و بیش در افغانستان نیز حاکم است و هر هفته اخباری از کشتار مردم این کشور به دست تروریست هایی که قرار بود به دست آمریکا از بین بروند؛ در رسانه ها منتشر می شود.

اوباما نتایج مهیب جنگ افروزی علیه سوریه را در نظر نمی گیرد.

اکنون اوباما نیز نتایج جنگ افروزی علیه سوریه را در نظر نمی گیرد اما نظامیان بلند پایه این کشور به خوبی شرایط را درک کرده اند و بهتر از سیاستمداران می دانند که پس از حمله چه عواقب وخیمی در انتظار منطقه و حتی جهان خواهد بود. عواقبی که پتانسیل شروع یک جنگ جهانی دیگر را دارد و می تواند خاورمیانه را به باتلاقی از خون و آتش تبدیل کند. از همین روست که ژنرال مارتین دمپسی از رهبران نظامی آمریکا در نامه ای به کمیته خدمات نظامی سنا ضرورت توجه به پیامدهای حمله را گوشزد کرده و می نویسد:

با توجه به جبهه بندی ها در سوریه، حمله به سوریه از سوی آمریکا پتانسیل شروع یک جنگ جهانی دیگر را دارد.

« با سبک و سنگین کردن گزینه هایمان، باید قادر باشیم با حدی از اطمینان نتیجه گیری کنیم که به کارگیری نیرو ما را به خروجی مورد نظر خواهد رساند. زمانی که دست به عمل بزنیم، باید آماده نتایج بعدی باشیم. وارد نشدن به یک درگیری عمیق به سختی قابل پیش گیری خواهد بود. » ژنرال بلند پایه ارتش آمریکا، جیمز ماتیس نیز در یک کنفرانس امنیتی می گوید: « هیچ الزام اخلاقی برای مبادرت به کاری غیرممکن در سوریه وجود ندارد و اگر آمریکایی ها مسئولیت آن را به عهده بگیرند، این کار به یک جنگ مهیب بسیار بسیار جدی منجر خواهد شد. »

بیشترین خطر این جنگ متوجه موجودیت اسرائیل خواهد بود.

هم اکنون ناوگان های آمریکا و انگلیس در دریای مدیترانه به حالت آماده باش هستند. ارتش های چندین کشور منطقه از جمله عراق، ترکیه و عربستان نیز به حالت آماده باش در آمده و نیروی هوایی ارتش ایران نیز از آماده باش صد در دصد خود خبر داده است. پس از اقدام ناوگان آمریکا به شلیک موشک های کروز به اهدافی در سوریه می توان یک سلسله تبعات احتمالی را پیش بینی کرد:

حملات مردمی به منافع غرب در منطقه
در اولین دقایق پس از انتشار خبر حمله به سوریه واکنش مسلمانان در منطقه و سراسر جهان آغاز خواهد شد که می تواند به صورت حمله به سفارت آمریکا در دمشق و بسیاری از پایتخت های کشورهای اسلامی رخ داده و حتی منافع تجاری آمریکا در این کشورها را نیز شامل شود. بدین ترتیب منافع آمریکا و متحدانش در منطقه به هیچ وجه از حمله مردم خشمگین در امان نخواهد بود. حمله کوتاه آمریکا منجر به سقوط دولت اسد نخواهد شد اما خواهد توانست احساسات ملی سوری ها و مسلمانان منطقه را در حمایت از اسد و مخالفت با تجاوز خارجی به سوریه تقویت کند. بخش مهمی از اسلامگرایان خاورمیانه، با هر گرایشی که داشته باشند، از کنار تجاوز آمریکا به خاک یک کشور اسلامی به سادگی نخواهند گذشت و احساسات ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی به شدت در خاورمیانه افزایش خواهد یافت.

منافع و پایگاه های آمریکا در منطقه هدف حمله قرار خواهد گرفت.

درگیری های نظامی چند جانبه گسترده

سوریه
با شلیک راکت های آمریکایی به خاک سوریه بلافاصله تسلیحات ضد موشکی این کشور با راکت های خود تا جایی که در توان دارد موشک های آمریکایی را هدف قرار خواهد داد تا از اصابت این موشک ها به اهداف مورد نظر جلوگیری کند. اما آشکار است که حجم موشکی آمریکا به یک سلسله اهداف برخورد کرده و موجب خسارت های فراوانی خواهد شد. بسیاری از مردم سوریه کشته خواهند شد و دولت آمریکا در مقابل اعتراض های بین المللی به کشته شدن غیرنظامیان، دولت سوریه را مسئول این جنایت معرفی خواهد کرد.

مانور زمینی آمریکا در اردن در جوار مرز سوریه

در ادامه ارتش سوریه احتمالا خاک هم پیمانان آمریکا در منطقه به خصوص اسرائیل را موشک باران خواهد کرد. ارتش سوریه که سلاح های پیشرفته روسی از جمله موشک های" یاخونت" را در اختیار دارد؛ می تواند مهاجمان را کاملا غافلگیر کند زیرا که دولت سوریه با حفظ زرادخانه موشکی خود و حتی تقویت آن در دو سال اخیر، از توانمندی بالایی برای پاسخگویی جدی به حملات برخوردار است. قدرت موشکی سوریه در حدیست که رژیم صهیونیستی در ژوئیه گذشته ضمن اعتراف به این امر اعلام کرد که سیستم ضد موشکی اسرائیل توان مقابله با قدرت موشکی حزب الله، که بخش کوچکی از قدرت موشکی سوریه محسوب می شود را ندارد. از سوی دیگر روسیه موشک های ضد ناو پیشرفته یاخونت را به سوریه تحویل داده که مجهز به رادار هستند و در اصابت به هدف دقیقتر عمل می کند. سیستم های دفاع ضد موشکی ناتو و اسراییل نیز نخواهند توانست در مقابل حملات موشکی سوریه دفاع کاملی انجام دهند.

سوریه موشک های پیشرفته یاخنوت را در اختیار دارد.

سراسر خاک اسرائیل، پایگاه های نظامی آمریکا در ترکیه، مدیترانه و کشورهای خلیج فارس از اهداف احتمالی پاسخ سوریه خواهند بود. نیروگاه اتمی دیمونا که بسیار آسیب پذیر است با چند موشک منهدم شده و خسارت های سنگینی متوجه رژیم صهیونیستی خواهد شد. اهداف نفتی در خلیج فارس، پایگاه نظامی اینجرلیک و ناوهای غربی در مدیترانه از حملات سوریه در امان نخواهند بود.

اسرائیل
اسرائیل در پاسخ به برخورد موشک های سوری شروع به بمباران سوریه خواهد کرد و احتمالا با در پیش گرفتن دیوانگی خاص خود به منافع مدافعان سوریه به خصوص ایران نیز حملاتی را انجام خواهد داد که این اتفاق در صورت وقوع نقطه عطفی تاریخی در تحولات منطقه محسوب خواهد شد. در این صورت اولین هدف اسرائیل حمله به تاسیسات اتمی ایران است که با پاسخ غیر قابل تصوری از سوی ایران مواجه خواهد شد. علاوه بر ایران، پایگاه های حماس و حزب الله لبنان نیز از سوی اسرائیل موشک باران خواهد شد و احتمالا نیروهای پیاده ارتش صهیونیستی به سمت مواضعی در خاک لبنان و سوریه نیز حرکت کنند.

توانمندی ضد موشکی سوریه بالاست.

ایران
در پاسخ به اسرائیل، ایران، کشوری با ۸۰ میلیون نفر جمعیت که در ۲۵ سال گذشته درگیر هیچ جنگی نبوده و بزرگترین نیروهای مسلح در منطقه را نیز در اختیار دارد؛ ممکن است با تمام توان اسرائیل را موشک باران کند. واکنش ایران کاملا غیر قابل پیش بینی است و آمریکا و متحدانش درک درستی از پاسخ ایران به حمله به سوریه و نیز تجاوز اسرائیل به خاک خود را ندارند. احتمالا پایگاه های آمریکا در خاورمیانه و حتی خارج از آن از پاسخ ایران در امان نخواهند بود. تهران بارها اعلام کرده است که حمله نظامی به سوریه را خط قرمز می داند و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و همچنین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از برچیدن بساط رژیم صهیونیستی از خاورمیانه در صورت وقوع جنگ، سخن گفته اند. همچنین ایران از پشتیبانی گروه های مردمی وفادار بسیاری در کشورهای مختلف جهان است که می توانند در حمایت از ایران علیه منافع غرب و آمریکا وارد عمل شوند.

موشک های ایران آماده دفاع از آب و خاک کشور هستند.

حزب الله و حماس
واکنش حزب الله و حماس نیز برای غرب چندان قابل پیش بینی نیست. مقاومت حزب الله و حماس در جنگ های ۳۳ و ۲۲ روزه ثابت کرد که این گروه ها از توانمندی های مقاومتی وسیعی برخوردارند. از سوی دیگر با توجه به نزدیکی اخیر حماس و برگشت دوباره آن به سمت ایران، یقینا مواضع این گروه به خواسته های ایران نزدیک خواهد بود. یکی از رهبران حماس درباره تهدید آمریکا به حمله به سوریه می گوید: « مداخله نظامی در سوریه منطقه را به آتش می کشاند. » بر این اساس حماس خواهد توانست از مشغول بودن اسرائیل به سوریه و ایران بهره برده و تا جایی که می تواند ضربات خود را به رژیم صهیونیستی وارد کند. برخی از کارشناسان پیوستن حماس به ائتلاف سوریه حزب الله را بعید نمی دانند. قطعا با ورود ایران به عرصه دفاع از خود و منطقه شامات، حزب الله لبنان به طور کامل وارد صحنه نبرد خواهد شد. حزب الله می تواند شمال اسرائیل را موشک باران کند و حتی ضرباتی نیز به ناوهای حاضر در مدیترانه وارد آورد.

پیوستن احتمالی حماس به ائتلاف سوریه حزب الله در صورت حمله به سوریه بعید نیست.

حملات سایبری
یکی دیگر از عرصه های مقابله با غرب در صورت حمله به سوریه حملات سایبری از سوی ایران خواهد بود. اندیشکده هریتیج در گزارشی به قلم « دیوید اینسرا» می نویسد: « سوریه و ایران قادرند این حمله را با حمله های سایبری تلافی کنند. این اولین باری است که آمریکا به کشوری حمله می کند که توان شروع حمله های تلافی جویانه سایبری علیه آمریکایی را داراست. ایران مظنون به حمله به شرکت نفتی آرامکو و تخریب موفقیت آمیز سی هزار کامپیوتر این شرکت است. گمان می رود ایران همچنین در یکی از بزرگترین حمله های هماهنگ که به تخریب دهها وبسایت بانک های آمریکایی منجر شد؛ دخالت داشته باشد. » هریتیج در نهایت نتیجه گیری می کند در صورت حمله به سوریه آمریکا باید منتظر تلافی های سایبری از سوی ایران و سوریه باشد.

حمله به منطقه شامات خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

اقتصاد
اهرم تعیین کننده دیگر در دست ایران تنگه هرمز است که با بستن آن اقتصاد انرژی در جهان شوک بی سابقه و بزرگی را متحمل خواهد شد. ایران می تواند تنگه هرمز را مسدود کرده و با هشدارهای جدی به عربستان سعودی، قطر و بحرین تولید نفت را با مشکل جدی مواجه کند. در چنین شرایطی قیمت جهانی نفت به شدت افزایش می یابد و بحران اقتصادی کنونی در غرب گسترش خواهد یافت. آمریکا برای حل این مشکل کشتی های جنگی خود را در تنگه هرمز به کار خواهد گرفت که خود بر دامنه تنش های منطقه خواهد افزود و قایق های جنگی ایران پاسخ های محکمی به ناوگان آمریکا خواهند داد.

ارتش سوریه پیروز نهایی جنگ خواهد بود.

اقتصاد جهانی به شدن متاثر ار وقایع خاورمیانه است به طوری که پس از تهدید آمریکا به حمله به سوریه در ششم شهریور قیمت هر بشکه نفت برنت در بازار جهانی با حدود ۵/۵ دلار افزایش به۱۱۵ دلار و ۸۳ سنت و قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۵/۴ دلار افزایش به ۱۱۰ دلار و ۶۴ سنت رسید که
بالاترین افزایش در شش ماهه اخیر بود. قیمت جهانی طلا نیز در واکنش به حمله احتمالی امریکا به سوریه بالا رفت و به ۱۴۲۶ دلار و ۸۱ سنت در هر اونس رسید. در حالی که نزدیک به دو ماه بود که قیمت طلا در بازارهای جهانی به بالاتر از ۱۴۰۰ دلار نرسیده بود.