به گزارش پارس ، به نقل از فارس، مرضیه افخم مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه به عنوان هشتمین و اولین سخنگوی زن دستگاه دیپلماسی منصوب شد.

مراسم تودیع و معارفه افخم و عراقچی امروز (یکشنبه) با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد.

همچنین مراسم تودیع و معارفه مهمان پرست و افخم روسای سابق و جدید مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه نیز برگزار شد.

افخم که مسلط به زبان انگلیسی است، در دوران وزارت خارجه علی اکبر ولایتی معاون اداره اطلاعات و انتشارات، در دوران وزارت سید کمال خرازی مدیرکل اطلاعات و مطبوعات و در دوران وزارت علی اکبر صالحی مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه بوده است.

سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه پنجم شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از تصمیم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای انتخاب اولین سخنگو و اولین سفیر زن خبر داد و آن را توفیقی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی برشمرد.

مرتضی سرمدی، محمود محمدی، حمیدرضا آصفی، سید محمدعلی حسینی، حسن قشقاوی، رامین مهمان پرست و سید عباس عراقچی پیش از افخم سخنگویان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بودند.

مرتضی سرمدی اولین سخنگوی دستگاه دیپلماسی بود و پس از آن محمود محمدی در دوران علی اکبر ولایتی و مدتی نیز در ابتدای دوران وزارت خارجه سید کمال خرازی در این سمت ایفای وظیفه کرد.

حمیدرضا آصفی به مدت هشت سال در دوران وزارت سید کمال خرازی و اوایل دوران وزارت منوچهر متکی عهده دار این سمت بود و پس از آن سید محمدعلی حسینی حدود دو سال (۱۹ شهریور ۱۳۸۵ تا تیرماه ۱۳۸۷) سخنگوی وزارت امور خارجه بود.

حسن قشقاوی پنجمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز به مدت یک سال و هفت ماه عهده دار این سمت بود.

قشقاوی ۳۱ تیرماه ۸۷ به عنوان سخنگو و دستیار ویژه وزیر امور خارجه معرفی و ۲۰ مهر ۱۳۸۸ این سمت را به رامین مهمان پرست واگذار کرد و ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ پس از اینکه مهمان پرست در پی ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سمتش استعفا داد، سید عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با حفظ سمت معاونت، عهده دار سخنگویی شد و این سمت اکنون به مرضیه افخم اولین سخنگوی زن رسید.