به گزارش پارس به نقل از فردا، در پی ادعای معارضان سوری به حمله شیمیایی ارتش این کشور به منطقه الغوطه الشرقیه، در حومه دمشق و بالا گرفتن موج تهدیدهای کشورهای غربی حامی معارضان، بحران سوریه وارد مرحله جدید شده و احتمال دخالت نظامی در این کشور قوت گرفته است.
 
در این همین ارتباط و در راستای جنگ روانی و تبلیغاتی علیه نظام سوریه، در رسانه ها زمزمه های تدارک غرب برای حمله به سوریه به گوش می رسد و با توجه به اینکه مقامات غربی و کاخ سفید اعلام کردند که هنوز تصمیمی برای حمله نظامی به سوریه اتخاذ نکرده اند ولی رسانه ها گمانه زنی های مختلفی را در این زمینه مطرح می کنند. در حالی که رسانه ها دیروز گزارش دادند که حمله به سوریه از روز پنج شنبه به سوریه آغاز می شود و  سه روز طول می کشد، شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گزارش داد که این حمله بیشتر از چند ساعت به طول نمی انجامد.


این در شرایطی است که تحلیلگر برجسته مسائل خاورمیانه نظر دیگری دارد و در گفتگو با فرداعنوان کرد: هر چند که آمریکایی ها از حمله به سوریه به عنوان ضربه محدود سخن می گویند اما همین ضربه محدود آنها در منطقه به یک وضعیت فراگیر و جنگ بزرگ تبدیل خواهد شد.  
 
سعد الله زارعی با بیان اینکه همراهی کشورهای اروپایی و عربی با آمریکا می تواند به وقوع یک جنگ بزرگ و فراگیر در منطقه تبدیل شود، گفت: اگر آمریکا به تجربه شکست های ۱۰ سال اخیر خود در منطقه خاورمیانه نگاهی بیاندازد متوجه می شود که حمله به سوریه کار احمقانه ای خواهد بود. اما غلیان نفرت آنها علیه جبهه مقاومت بالا گرفته و ممکن است همین مسئله آنها را به نابودی بکشاند.  
 
وی در ادامه به پاسخ قاطعانه ایران و روسیه در قبال حمله احتمالی به سوریه اشاره کرد و افزود: روس ها که قاطعانه اعلام کرده اند که به دفاع از سوریه خواهند پرداخت. آنها حتی پایگاه نظامی خود در طرطوس سوریه را هم به حالت آماده باش در آورده و بیش از ۲۰ ناو جنگی را هم وارد مدیترانه کرده اند. ایران نیز به عنوان بخش موثر جبهه مقاومت مطمئنا از هم پیمان خویش دفاع می کند و در قبال هر حمله احتمالی به سوریه واکنش نشان خواهد داد.  
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین تصریح کرد: بر اساس آرایش نظامی که آمریکایی ها طی روزهای اخیر گرفته اند به نظر می آید که آنها برای حمله به سوریه برنامه ریزی کرده اند. در همین خصوص اگر کشورهای منطقه موضع قرص و محکمی در قبال تهدیدات آمریکا نگیرند، احتمال حمله به سوریه بالا خواهد رفت.  
 
تحلیگر اوضاع بین المللی یاد آور شد: آمریکایی ها ممکن است تصور کنند که جنگ برابر سوریه محدود و چند روزه یا چند ساعته خواهد بود. اما اینطور نیست و محور مقاومت پاسخ محکمی در قبال هر گونه اقدام نظامی علیه این کشور خواهد داشت. در صورت جنگ احتمالی نیز از مرزهای غربی هند تا سواحل جنوبی مدیترانه درگیر این مسئله فراگیر خواهند شد.  
 
زارعی در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: حمله به سوریه اسرائیل را به شدت آسیب پذیر کرده و آنها را در موضع ضعف قرار خواهد داد. پس بنابراین آمریکایی ها در صورت حمله به سوریه باید فکری هم به حال ارتش صهیونیستی که برجسته ترین پایگاه آنها در منطقه است بکنند.