به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه تودی زمان، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که به استان ترابوزان این کشور در نزدیکی دریای سیاه سفر کرده در سخنرانی خطاب به دو هزار تن از حامیان حزب حاکم ترکیه در فرودگاه این شهر اظهار داشت که در ترکیه میدان التحریری وجود نخواهد داشت.

اشاره وی به اعتراضات میدان تقسیم در ترکیه بود که آن را تلاشی برای سرنگون کردن دولت دانسته بود. میلیو ن ها معترض مخالف محمد مرسی روز ۳۰ ژوئن در میدان التحریر مصر تجمع کرده و خواهان استعفای وی شده بودند و این مساله منجر به مداخله ارتش در سوم ژوئیه علیه مرسی شد.

وی تاکید کرد: آنچه که در مصر اتفاق می افتد پروژه کسانی است که نمی خواهند شاهد یک ترکیه قدرتمند باشند. همانطور که پروژه آنها در اعتراضات پارک گزی شکست خورد این مداخله ارتش در مصر نیز نتیجه عکس خواهد داد.

از سوی دیگر نخست وزیر ترکیه از انفعال شورای امنیت سازمان ملل در مواجهه با بحران انسانی در مصر و به طور خاص در سوریه انتقاد کرد. نخست وزیر ترکیه پیشنهاد داد که استعفای دست جمعی اعضای سازمان ملل راه را برای اصلاح این سازمان هموار خواهد ساخت.

اردوغان تاکید کرد که در هر روز بسیاری از انسان ها در همه بخش های سوریه کشته می شوند و دیگر سکوت در قبال این جرایم غیر بشری غیرممکن است.

اردوغان به تصاویر منتشر شده از قربانیان حملات ادعایی با سلاح های شیمیایی در حومه دمشق اشاره کرد و گفت: این مرد که وی را اسد می نامند خشونت های انجام شده توسط پدرش را سه برابر وحتی چهار برابر کرده است. تحولات سوریه دیگر از درک انسان فراتر رفته است.

اردوغان همچنین از شورای امنیت سازمان ملل به دلیل شکست در اتخاذ یک تصمیم موثر درباره حمله شیمیایی روز چهارشنبه انتقاد کرد.

اردوغان گفت: شورای امنیت سازمان ملل به دنبال چندین هشدار به درخواست انگلیس نشست برگزار کرد. این نشست نتوانست یک بیانیه حائز اهمیت منتشر کند همین مساله در خصوص کودتا در مصر نیز اتفاق افتاد. شورای امنیت سازمان ملل پس از آنکه چند کشور بازیگر بر آنها فشار وارد کردند نشستی را درباره مصر برگزار کرد. اما این نشست حتی یک بیانیه در محکومیت مصر صادر نکرد. شورای امنیت سازمان ملل قطعا نیازمند اصلاحات است.

وی افزود: من کمپینی را به منظور تلاش برای تغییر در شورای امنیت سازمان ملل آغاز کردم و بارها این مساله را ذکر کرده ام. روز چهارشنبه با بسیاری از رهبران کشورهای جهان تماس برقرار کرده تا در خصوص اصلاحات احتمالی در شورای امنیت با آنها گفت وگو کنم. هیچ یک از رهبرانی که ما با آنها تماس برقرار کردیم به اصلاح احتمالی شورای امنیت سازمان ملل پاسخ منفی ندادند. آنها با پیشنهاد ما موافق بودند. سازمان ملل ۱۹۶ عضودارد و اکثریت آنها باید مخالفت خود با شورای امنیت را ابراز کنند. این کشورها حتی می توانند پا را فراتر گذاشته و از این سازمان استعفا دهند. این مساله شورای امنیت سازمان ملل را مجبور به اصلاح خود خواهد کرد.

وی تاکید کرد: حتی اعضای سازمان ملل می توانند اقدام به تشکیل سازمان مللی متعلق به خود کنند. اگر ما واقعا فکر می کنیم که جهان بزرگتر از پنج عضو دائم شورای امنیت است بنابراین دیگر کشورها باید نزد یکدیگر آمده تا سازمان ملل خود را تشکیل دهند. چنین اقدامی این سازمان را مجبور به اصلاح خود خواهد کرد.