به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا بعد از پیروزی حسن روحانی با حمایت قاطع اصلاح طلبان از او، این سوال که برخورد مجلس اصولگرا با او چگونه خواهد بود، مطرح شد، اما با اصولگرا خوانده شدن آقای رییس جمهور از طرف برخی نمایندگان مجلس، عده ای گفتند و نوشتند که با توجه به رایی که آقای روحانی آورده است و « شرایط حساسی که در آن قرار داریم» احتمالا دولت کار سختی برای گرفتن رای اعتماد نخواهد داشت.

ابوترابی فرد در فاصله بین اعلام نتیجه انتخابات تا تحلیف رییس جمهور که همزمان با معرفی اسامی کابینه پیشنهادی به مجلس بود، از مجلسیان خواسته بود که در مورد اسامی احتمالی حاضر در کابینه اظهار نظر نکنند و در نتیجه کمتر صدای سهم خواهی در این روزها شنیده شد، اما در همیشه بر یک پاشنه نمی چرخد.

با اعلام اسامی، خیلی ها شروع کردند به متصل کردن نام ها به افراد و جریان ها، از جمله گفته شد که برخی وزرا با اعلام نظر علی لاریجانی، رییس مجلس انتخاب شده اند و برخی دیگر از حضور چهره های نزدیک به کارگزاران در دولت شاهد آوردند که کابینه پیشنهادی به اصلاحات نزدیک است. هرچند رییس جمهور تاکید کرد که همه وزرا را با نظر مستقیم خودش انتخاب کرده و تحت فشار نبوده است.

مجلسی که اصرار داشت رییس جمهور جدید را اصول گرا بخواند حالا همزمان با معرفی نامزدهای حاضر در کابینه صحبت از معتدل کردن کابینه انتخاب شده می کرد.

روزهای بررسی موافقت و مخالفت با کلیات، و بعد از بررسی دادن یا ندادن رای اعتماد به تک تک وزرای پیشنهادی، روزهای پر التهاب تابستان مجلس بود؛ که در آن خیلی ها ردپای اجماع های فراکسیونی را در موافقت و مخالفت با برخی گزینه ها و سکوت در مورد برخی گزینه های دیگر می دیدند و نشان می دادند؛ هرچند که همان روزها برخی نمایندگان از جایگاه فراکسیونی شان تصریح کردند که مثلا جبهه پایداری که اقلیتی از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس است کار تشکیلاتی برای رای نیاوردن عده ای یا رای آوردن عده ای دیگر انجام نداده است.

اکثر نمایندگانی که این روزها در مورد رای نیاوردن برخی وزرای پیشنهادی از آن ها سوال شده است، تاکید می کنند که رای اعتماد حقی است در اختیار مجلس، و اگر قانون گذار صلاح دیده است که مجلس وزرا را تایید کند، نباید انتقادی به کار دادن یا ندادن رای اعتماد وارد باشد.

اما روی دیگر هم بخش دوم اظهارات نمایندگان است، آن جا که رای نیاوردن حداقل دو وزیر از سه وزیر حدف شده از کابینه دولت را، رسما نه به دلیل برنامه ها یا سابقه های شان، بلکه تنها به این دلیل رد کرده اند که « به آن ها اعتماد نداشته اند. »

سخنگوی جبهه پایداری، امیرحسین قاضی زاده در این مورد تاکید کرده است که باید از رییس جمهور پرسیده شود که چه طور افرادی را معرفی کرده است که در ولایت مداری و تعهد آن ها شک وجود دارد؟

وی می گوید: رای پایین به برخی وزرا از جمله وزیر علوم نشان دهنده این است که مجلس از مرزها دور نخواهد افتاد و روی مسائلی که از ارکان نظام هستند از جمله روی تعهد و ولایتمداری افراد حساس است و اگر در این مورد شبهه ای وجود داشته باشد برخورد خواهد کرد.

مجتبی رحماندوست، از نمایندگان اصولگرای مجلس هم می گوید: تلقی این بود که وقتی اصولگراها در انتخابات رای نیاورده اند یعنی باید کشور زیر و رو بشود و گرایش های سیاسی به کلی تغییر کند؛ در صورتی که این درست نیست، برخی که می گویند دیگر نباید حرفی از فتنه آورد باید توجه کنند که هر کسی که اسم اعتدال را بیاورد نمی تواند رای کسب کند؛ بلکه باید برائت خودش را از آن ماجراها اعلام کند؛ در غیر این صورت، برای مجلس قابل قبول نخواهد بود.

برخی نمایندگان مجلس البته خط و نشان هایی برای وزرای باقی مانده هم کشیده، و گفته اند که دولت باید با توجه به آن چیزهایی که در جریان رای اعتماد به باقی ورزا پیش آمده است وزرای پیشنهادی بعدی را معرفی کند.

در این میان عده ای تاکید دارند که رای آوردن ۱۵ وزیر پیشنهادی نشانه همراهی مجلس با دولت است، و این سوال مطرح می شود که اگر رای به این وزرا صرفا به خاطر همراهی بوده چرا قرعه به نام سه وزیر دیگر افتاده و اگر نمایندگان می گویند از اصول خود عدول نخواهند کرد گفتن این که مجلس نهایت همراهی خود را با دولت داشته است چه جایی دارد؟

البته انتظار برای همراهی کامل مجلس و دولت، در شرایطی که عده ای در خانه ملت به اصول گرایی اش افتخار می کنند و دولت شعار اعتدال سر می دهد نمی تواند به همین راحتی ها محقق شود.