به گزارش پارس ، محمد صادق الحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با فارس، در خصوص تحولات اخیر سوریه و بکار گیری سلاح های شیمیایی در این کشور گفت: کارزار جنگ افروزی علیه سوریه به یک ایستگاه خطرناک رسیده که البته بازنده اصلی آن باز هم آمریکا و همپیمانانش خواهند بود.

وی با بیان اینکه آغاز این کار را ترکی فیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان کلید زد، اظهار داشت: وی پیش از این از غرب خواسته بود تا برای نشست ژنو ۲ توازن میدانی در سوریه را ایجاد کند که این توازن محقق نشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: با ناکام ماندن تلاش های آنها، ارتش سوریه توانست غوطه شرقی و غربی را از هم جدا کند و به حالت جزایر جداگانه درآورد.

صادق الحسینی افزود: همچنین ارتش اتوبان و راه های مواصلاتی درعا متصل به اردن را قطع کرد و از این طریق جنگجویان در محاصره شدید قرار گرفتند که گروهی از مشاوران اطلاعاتی آمریکا، ترکیه و عربستان که در حومه دمشق مستقر و زیر نظر بندر بن سلطان قرار دارند، دستور استفاده از سلاح های شیمیایی را می دهند که در عکس های ماهواره ای روسیه مشخص شده و جلسه شورای امنیت علیه سوریه را با ناکامی روبرو می کند.

وی با ذکر این نکته که جنگجویان برخی مصدومان را با تزریق مواد شیمیایی آلوده کردند تا ادعا کنند که کار ارتش بوده، یادآور شد: از سوی دیگر تبلیغات گسترده ای همراه با زمینه سازی میدانی برای یکسره کردن کار ارتش سوریه در پیش گرفته شده بود که این توطئه نیز خنثی شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به روشنگری های صورت گرفته در این خصوص از سوی سوریه و روسیه، گفت: با این رویکرد، غرب مجبور به عقب نشینی شده و به یک بیانیه اکتفا کرد.

صادق الحسینی درباره احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه گفت: آمریکا جسارت حمله نظامی به سوریه را ندارد اما زمینه سازی است برای کسب امتیاز از روسیه در ژنو ۲ و این یک زورآزمایی بین واشنگتن و مسکو است.

وی گفت: این یک جنگ تبلیغاتی عظیم علیه سوریه، حزب الله، ایران و مقاومت است که در پیش گرفته شده تا عربستان را به عنوان روزنه ای در مقابل ایران در نشست ژنو ۲ داشته باشند که ملاقات بندر بن سلطان با مقامات روس نیز در این راستا بوده است.

این کارشناس مسائل سوریه افزود: مسکو امروز تبدیل به یک تکیه گاه برای برخی کشورهای شمال آفریقا و آسیای غربی شده که مصر و روسیه از جمله آنهاست و باعث شده که آمریکا در منطقه تبدیل به یک قدرت متوسط شود، لذا از زورآزمایی واشنگتن- مسکو در تحولات منطقه را شاهد هستیم.