به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نفتکش" ام تی دش شانتی" که تحت مالکیت دولت هند قرار دارد؛ سه شنبه گذشته در مسیر بازگشت از عراق به هند به دلیل ایجاد آلودگی در آب دریا توسط مقامات ایران متوقف و به بندرعباس منتقل شد.

بنا بر گزارش روزنامه اکونومیک تایمز، یک مقام ارشد شرکت کشتیرانی هند به خبرگزاری هند گفت: تا کنون هیچ تحولی رخ نداده است. کشتی هنوز در توقیف مقامات ایران در بندرعباس است.

یک مقام دیگر کشترانی هند نیز گفت: سفارت هند در تهران با جدیت در حال گفت وگو با مقامات ایران برای آزادی این نفت کش است.

وی با این ادعا که « این کشتی باعث آلودگی نبوده است» ، گفت: ما انتظار تحولات مثبتی را داریم.

برخی رسانه ها قصد داشته اند توقیف این نفت کش که ایران علتش را آلوده سازی محیط دریا اعلام کرده است به موضوع تحریم های ایران ربط دهند و مدعی شده اند که این حادثه زمانی رخ داده است که هندواردات نفت خام از ایران را در پی تحریم آمریکا و اروپا به اندازه چشمگیری کاهش داده است و ممکن است ایران این نفت کش را به دلیل نارضایتی اش از این که نفت عراق را حمل می کرده است، توقیف کرده باشد. اما سفارت ایران در دهلی اعلام کرده است که این یک « موضوع کاملا فنی و غیرسیاسی است. »

در بیانیه سفارت ایران آمده است: مقامات کشتیرانی دو کشور وارد تعاملی سازنده و مثبت برای حل این موضوع مطابق حقوق بین المللی در اسرع وقت شده اند.

بنا به اعلام سفارت ایران در هند، این نفت کش در پی هشدار مرکز کمک اضطراری متقابل دریایی، سازمانی مستقر در بحرین که با آلوده شدن آب دریا مبارزه می کند، توقیف شده است.

سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این باره گفت: در پی دریافت هشدار از سوی سازمان دریانوردی بین المللی در تاریخ ۱۵ مردادماه مبنی بر این که یک کشتی نفت کش هندی در حال آلوده کردن آب های خلیج فارس است، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران کشتی فوق را متوقف و به سواحل بندرعباس هدایت کرد.

عراقچی افزود: این موضوع تنها یک اقدام معمول و فنی بوده و به جهت حفظ محیط زیست خلیج فارس و در راستای اجرای مقررات بین المللی صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: با توجه به روابط خوب دو کشور جمهوری اسلامی ایران و هند امید است با رفع مسایل فنی و تامین خسارات به وجود آمده هر چه سریع تر این مشکل در آرامش حل و فصل شود و در این راستا از کارشناسان فنی و متخصصان هندی برای بررسی موضوع از نزدیک دعوت به عمل آمده است.