به گزارش پارس به نقل از فارس، بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت که در جلسه علنی بعدازظهر مجلس شورای اسلامی صحبت می کرد، با اشاره به اینکه وزارت نفت دارای ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی، تجاری، بین المللی و حتی امنیتی است، گفت: نفت حتی در مسیر توسعه اقتصاد متکی به نفت نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

وی افزود: قریب ۹۸ درصد انرژی اولیه کشور از نفت و مشتقات آن تأمین می شود و بخش عمده ای از منابع ریالی کشور از نفت تأمین می شود و تراز تجارت بازرگانی کشور به نفت و صادرات آن وابسته است.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: اهمیت عظیم نفت در کشور ما سبب شده است تا دشمنان نظام جمهوری اسلامی بیش از هر چیز به تحریم های تحمیلی در صنعت نفت پای بفشارند و از این رو نفت هدف اصلی تحریم های ناجوانمردانه دشمنان ماست.

زنگنه گفت: در طرف مقابل نیز مدیران و کارگران صنعت نفت، رزمندگان خط مقدم مقابله با دشمن می باشند. در اینجا جا دارد که من از زحمات ارزشمند مدیران صنعت نفت تشکر کنم که به همراه کارکنان و مدیران شریف صنعت نفت بار سنگین این مبارزه را بر دوش کشیده اند.

وی افزود: من هم در صورت رای اعتماد دست خود را به سمت تمام کارکنان صنعت نفت دراز می کنم تا راهی که پیشینیان صالح من برداشته اند را ادامه دهیم و چیزی را بر داشته ها بیافزاییم و کشور را در این مسیر دشوار یاری نماییم.

زنگنه گفت: در شرایط حساس کنونی و به دنبال امیدی که در دل جوانان و نخبگان کشور ایجاد شده است، شایسته است تا شاهد تغییری در وضعیت زندگی مردم باشیم و قطعا نفت به دلایلی که گفته شد، می تواند نقش مؤثری در این میان داشته باشد.

وی افزود: در شرایط حساس کنونی، صنعت نفت ما با گردنه هایی بسیار دشواری روبروست که بدون عبور از این گردنه ها نمی توان مشکلات کشور را حل کرد، همچنین از مجلس محترم به خاطر تصویب قانون صنعت نفت تشکر می کنم.

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: ایجاد ثبات در مدیریت و اطمینان در جمع مدیران و کارکنان صنعت نفت از جمله مهمترین اقداماتی است که باید صورت گیرد، بدون ایجاد ثبات و اعتماد نمی توان کاری را از پیش برد. تکریم کارکنان صنعت نفت بسیار مهم است چرا که آنان نقش مهمی در پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی در این سال ها داشتند و در این سال ها مورد بی مهری قرار گرفته اند.

وی افزود: کارکنان صنعت نفت انتظار دارند که با آنان برخورد حرفه ای شود و به مجموعه آنها احترام گذاشته شود. نفت به اعتقاد من باید توسط خود نفتی ها اداره شود. باید از تمام ظرفیت های کارشناسی استفاده شود. نفت باید غیر سیاسی باشد، نفت حیات خلوت هیچ گروه و حزبی نیست و باید از سیاسی کاری در آن پرهیز کرد.

زنگنه گفت: همچنین ظرفیت تولیدی نفت کشور باید به میزان سال ۱۳۸۴ برگردد، البته بین ظرفیت تولید و تولید فرق است و باید با استفاده از تمام ظرفیت های صنعت نفت کشور بخش خصوصی و حتی ایرانیان خارج از کشور میزان صادرات نفت خود را با ابتکار و خلاقیت بالا ببریم و پول حاصل را قابل استفاده تر کنیم.

وی افزود: همچنین باید حداکثر استفاده از دیپلماسی نفتی برای کمک به تصمیم گیران کشور برای عبور از شرایط کنونی انجام شود و باید بدون شک نفت و دستگاه دیپلماسی دوش به دوش هم برای عبور از شرایط کنونی حرکت کنند.

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به ظرفیت تولیدی در پارس جنوبی گفت: باید فازهای پارس جنوبی که در مرز تکمیل شدن قرار دارند هرچه زودتر به پایان برسد و باید ظرفیت ذخیره سازی نفت را بالا ببریم.

زنگنه با اشاره به ضرورت توجه به میادین مشترک و جلوگیری از خام فروشی گفت: زمانی که من در سال ۷۶ وارد وزارت نفت شدم ارزش تولیدات پتروشیمی یک میلیارد دلار بود و امسال به برکت کارهایی که در آن زمان انجام شد، ارزش تولید پتروشیمی به ۲۰ میلیارد دلار می رسد و امیدوارم این مسئله ادامه پیدا کند.

وی افزود: همچنین باید به ظرفیت پالایشگاه های کشور و حل مشکلات عملیاتی برای صادرات نفت و فرآورده های آن توجه کرد که از مهمترین موضوعات مدنظر ماست.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: اتمام طرح های بنزین سازی و اتمام مرحله به مرحله پالایشگاه ستاره بندرعباس از مهمترین اولویت های من خواهد بود.

زنگنه گفت: اصلاح قراردادها به نحوی که ما سرمایه بیشتری را بتوانیم برای توسعه میدان های داخلی و مشترک با بکارگیری تمام ظرفیت ها و صاحب نظران داخلی انجام دهیم از مهمترین اهداف ما است. همچنین تولید صیانتی و جلوگیری از تولید غیر صیانتی نیز جزو اهداف ماست و باید به بحث نیروی انسانی توجه کافی شود.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: توجه به مردم اطراف میادین نفتی و گازرسانی به روستاها جزو اولویت های ما خواهد بود، به هرحال ما باید امید را در دل مردم با ایجاد اشتغال و گسترش صنعت نفت ایجاد کنیم.

زنگنه گفت: امروز نفت به شدت به سرمایه گذاری و تقویت مدیریت حرفه ای برای جلب سرمایه گذاری نیاز دارد.

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به برخی شبهات در مورد وی تصریح کرد: در اینجا مطرح شده است که اگر من رای بیاورم موجب زیان ۳۷ میلیارد دلاری برای جمهوری اسلامی ایران می شود. این حرف یک جنگ روانی است که از بیرون به مجلس منتقل شده و یک حرف مضحک است.

زنگنه گفت: در هیچ جا بحثی برای اینکه ما خسارتی را پرداخت کنیم وجود ندارد. فعلا بحثی که مطرح است این است که شرکت نفت ملزم شود این قرارداد معتبر است یا نیست و تازه بعد از آن بحث هایی درباره پرداخت غرامت مطرح می شود.

وی افزود: گفته شده من فردی هستم که از موضع غرور برخورد می کنم اگر دوستی از نمایندگان در این باره تردیدی دارد با عزیزانی که پیش از این نماینده بودند گفت وگو کنند و ببینند که اینگونه هستم یا نه.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: این شبهه مطرح شده است که من به کالاهای ساخت داخل توجه ای نمی کنم. اگر اینگونه باشد سازندگان داخلی نباید یکپارچه از من حمایت کنند و الان همه با من مخالفت می کردند.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: من عنصر کوچکی هستم که به عنوان نماد یک جریان مطرح شده ام، ما بیشترین تلاش را داشتیم که ساخت داخل افزایش پیدا کند و اگر به عنوان وزیر نفت رأی بیاورم بیش از گذشته تولیدات داخل را افزایش می دهم زیرا با این اقدام ظرفیت کشور توسعه می یابد.

وی افزود: شرکت هایی که از افتخارات کشور هستند در دوره کاری من افتتاح شدند و در عسلویه نیز بیشتر کارها از سوی متخصصان داخلی انجام می شد.

زنگنه در پاسخ به مخالفان خود گفت: نمایندگان مخالف اعلام کردند که من فرد خوبی هستم ولی اهتمام به مبارزه با فساد ندارم، باید دقت داشته باشیم که فرایندهایی را مستقر کنیم تا فساد به طور کلی انجام نشود و اگر انجام شد نیز قاطعانه و بدون گذشت با آن برخورد کنیم.

وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: کدام نهاد نظارتی گزارشی از فساد برای من ارسال کرد و من برخورد نکردم؟ رئیس بازرسی کل کشور در مجلس است می توانید بپرسید که فسادی به من گزارش شده است یا خیر.

وی اضافه کرد: برخی نمایندگان در سال ۹۱ به اطلاعاتی دست یافتند، مگر من علم غیب داشتم که در این سال ها این اطلاعات را داشته باشم.

زنگنه عنوان کرد: من هیچگاه به خاطر دیگران آخرت و دنیای خود را به باد نمی دهم، چرا باید در برابر فساد سکوت کنم؟ من مظلوم این قضیه هستم.

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: در مسئله قرارداد نروژ نیز هیئتی اعزام کردم تا با دادستان کل کشور نروژ صحبت کند و از انگلیس و دبی نیز اطلاعاتی به دست آوردیم و تمام اطلاعات را به وزارت اطلاعات دادیم.

وی افزود: من حیثیت شغلی خودم را پس از ۴۰ سال مبارزه و تلاش برای دیگران از دست نمی دهم، من با کسی و گروهی برادری و دوستی ندارم و همیشه سرباز جمهوری اسلامی بوده ام.

زنگنه ادامه داد: اگر رأی بیاورم از نمایندگان مجلس تقاضا دارم که قاطعانه در بریدن دست های فاسد از بیت المال مسلمین کمک کنند زیرا من به تنهایی نمی توانم این کار را انجام دهم.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه با اشاره به صحبت های برخی نمایندگان مخالف گفت: یکی از نمایندگان صحبت هایی را بیان کرد که بسیاری از این صحبت ها، سخنان آقای کهرام و محتشمی پور در مجلس ششم بود و مطالبی که برخی همکاران من در آن زمان نظراتشان را بیان کردند و خود آن افراد اکنون به آن حرف ها اعتقادی ندارد و معتقدند زمانه تغییر کرده و آن حرف ها را نمی زنند شما بعد از ۱۲ سال آن حرف ها را می گویید.

زنگنه عنوان کرد: می گویند ۷۰ میلیارد دلار کشور را مقروض کرده ام ولی نمی گویند که در آن چند سال کشور چقدر درآمد داشت، اگر قراردادهای منعقد شده در آن سال ها نبود الان نفت و گازی موجود نبود که صادر شود. طرح های دورود، سلمان، سروش و… در زمان من انجام شد. در حالی که در سال های گذشته ۴ میلیارد دلار قرارداد بسته اند ولی معلوم نیست چه زمانی طرح ها به اتمام می رسد.

وی ادامه داد: نمایندگان مخالف گفتند من از خارج پول تأمین کرده ام، اینکه از خارج پول گرفته ام کار بدی بوده است؟ من یک ریال هم از پول دولت استفاده نکردم.

زنگنه اضافه کرد: یکی از نمایندگان گفت من بعد از ۲۹ خرداد در باغ یکی از آقایان در جلسه ای با حضور میرحسین موسوی شرکت کرده ام. گفتم والله من نبوده ام و سپس ادامه دادم که پس از ۲۹ خرداد هیچ اقدامی خلاف سخنان مقام معظم رهبری از من سر نزده است و الان هم به آن پایبندم.

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به نامه ای که در زمان فتنه به رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است، گفت: نامه ای که به آقای لاریجانی نوشتیم به طور کلی وفاداری به نظام و مقام معظم رهبری بوده است به طوری که به همراه آقای آخوندی از حیثیت سیاسی خود استفاده کردیم تا آب بر آتش برپا شده بریزیم و ایشان شاهد بود که ما در جلسات مختلف صحبت می کردیم تا قضیه ختم شود زیرا مسائل حقوقی باید با اقناع و حوصله انجام شود. در نامه این مسائل را نوشتیم. گناه کردیم که به رئیس مجلس نامه نوشتیم و گفتیم شورای نگهبان در اجرای فرمایش مقام معظم رهبری گروهی مورد اعتماد را معرفی کند تا قائله ختم شود؟

وی افزود: من حاضر نیستم برای اینکه وزیر بشوم دروغ بگویم، من از وزیر شدن اشباع هستم البته اگر رأی بیاورم با تمام توان کار می کنم و سابقه من نیز این مسئله را نشان می دهد ولی حاضر نیستم به خاطر چیزی که از آن اشباغ هستم دروغ بگویم.

زنگنه ادامه داد: در رابطه با قرارداد کرسنت نیز من گفتم در حاشیه قرارداد فساد صورت گرفته است ولی نه اینکه افراد شریف هیئت مدیره شرکت نفت متهم شوند، نباید خلاف اخلاق عمل کنیم. وزارت امور خارجه تمام کارهای ما را تأیید کرده است.

وزیر پیشنهادی نفت عنوان کرد: نمایندگان مخالف می گویند از فرصت فسخ قرارداد کرسنت استفاده نکردم در صورتی که قرار نبود قرارداد را فسخ کنیم زیرا فکر می کردیم به نفع کشور است.

زنگنه افزود: من ۱۵ سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم کارم را از سال ۵۰ آغاز کردم و فرد مبارزی بودم پس از انقلاب نیز به جهاد رفتم. مگر می شود شخصی ۵ سال وزیر جهاد باشد ولی جنگ را تجربه نکرده باشد؟ هیچ وقت نگفته ام رزمنده ام و ادعایی ندارم و خاک پای رزمندگان و خانواده های آنها هستم ولی در آتش و خون رشد کرده ام و در زرورق بزرگ نشده ام.

وی عنوان کرد: من با هر گونه اقدام غیرقانونی و هنجارشکنانه از ۲۳ خرداد ۸۸ به بعد مخالف بودم و هستم و رفتار ساختارشکنانه را محکوم می کنم، پس از ۲۹ خرداد هم هیچ اقدامی خلاف منویات ایشان انجام ندادم و هرچه از نظر مقام معظم رهبری محکوم باشد از نظر من نیز محکوم است و تبعیت از مقام معظم رهبری را شرط لازم در این دولت می دانم و اگر وزیر شوم هیچ اقدامی خلاف منویات مقام معظم رهبری انجام نمی شود، و الان هم اگر بدانم مقام معظم رهبری از بودن و آمدن من در وزارت نفت تکدر دارند لحظه ای درنگ نمی کنم که کنار بروم.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: من فرزند انقلابم و می خواهم کشور رشد کند، عزت و سربلندی ایران را در آخر عمرم می خواهم و مقام معظم رهبری را عمود خیمه انقلاب می دانم، نظام را در همین قوام و ساختار قبول دارم و اگر کسی غیر از این در مورد من بگوید، ستم کرده است.

وی ادامه داد: برخی نمایندگان پرسیدند که در بعضی قراردادهای استات اویل رشوه هایی داده شده است که من مطلع بودم، در چه زمانی مطلع بودم؟ وقتی من استات اویل را فهمیدم بلافاصله برخورد کردم. مدیرعامل شرکت استات اویل را خواستم و پرسیدم که چرا این کار را انجام داده اند.

چه مشکلی و سد راهی بوده است که این کار را کرده اید؟ که گفت اشتباه کرده ام و هر اطلاعاتی نیز به دست آوردیم به وزارت اطلاعات دادیم. در مورد توتال هیچ اطلاعاتی نداشتم.

وی افزود: مسئله اورینتال کیش نیز بهتر است باز نشود. یک شرکت مربوط به بخشی از سپاه به فردی از سپاه رشوه داده بود. این شرکت مربوط به سپاه بود و به یک سردار سپاه که در این شرکت کار می کرد پول داده بود. که بعدا گفتند مربوط به بچه های خودمان بوده است. ولی دستگاه قضا گفت رشوه بوده است. الان هم این شرکت نیمه دولتی است. من از این ها مطلع نیستم و اگر مطلع بودم حتما برخورد می کردم.

زنگنه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اگر به من رأی دهید مرا به هتل ۵ ستاره نمی فرستید بلکه به خط مقدم جبهه برای شکستن تحریم ها می فرستید، برای اولین بار است که کسی برای وزارت نفت پیشنهاد می شود که با اقبال عموم کارکنان شرکت نفت روبه رو است و اگر من رأی بیاورم بسیار تلاش می کنم.