به گزارش پ ارس به نقل از فارس، « علی العریض» ، نخست وزیر تونس در یک نشست رسانه ای – مشورتی که ۶ ساعت به طول انجامید و بیش از ۶۰ شخصیت سیاسی، ملی و مدنی تونسی در آن مشارکت داشتند، تاکید کرد که تونس در شرایط حساس و مهمی که پس از اقدامات تروریستی روی داده در منطقه « جبل الشعبانیه» با آن مواجه است، بدون استثنا به تمام فرزندان خود برای کمک و یاری ریاندن به کشور نیاز دارد.

نخست وزیر تونس در ادامه سخنان خود همه مردم تونس از هر طایفه و گروهی را به وحدت ملی، رفع تمامی اختلافات و تناقضات سیاسی از رهگذر گفت وگو و مذاکره و حل اختلافات سیاسی فیمابین به دور از هر گونه درگیری و رویارویی خشونت آمیز فراخواند.

علی العریض در ادامه افزود: نکته مهمتر از اختلافات سیاسی و حساب ها و منافع حزبی، وجود تروریسم در کشور است که خطر واقعی برای تونس به شمار می آید و در این راه باید تمامی گروه ها، شخصیت ها، سازمان ها و نهادهای امنیتی، نظامی و قضایی چه فردی و شخصی و چه گروهی تروریسم با یکدیگر متحد شوند.

نخست وزیر تونس ادامه داد: مبارزه با تروریستم مسئله ای نیست که مختص یک گروه و یا جناح و جریان خاص باشد، بلکه برای مبارزه با تروریسم باید برنامه و استراتژی شفاف و روشنی تدوین شود که تمام طرف های امنیتی، وزارت دفاع، نهادهای قضایی و رسانه ای وهمه نهادهای مسئول در قبال جامعه از جمله احزاب، سازمان ها و انجمن ها در آن مشارکت داشته باشند.

وی از وزارت امور دینی و مذهبی تونس خواست تا با انجام سخنرانی های دینی و مذهبی در مساجد به مهار این اوضاع کمک کند و موجب نشود، ناامنی و تروریسم بیش از این در جامعه توسعه و گسترش پیدا کند.

نخست وزیر تونس در ادامه سخنان خود همچنین خواستار افزایش و گسترش نشست ها، برگزاری دیدارهای دوره ای و ایجاد نهادی مشورتی برای گفت وگو و مذاکره شد تا تمامی گروه ها و جریان ها سیاسی از هر جناح و مذهبی در مدیریت امور عمومی کشور مشارکت داشته باشند و به مقابله با این شرایط دشوار بپر دازند.

وی تاکید کرد که مبارزه با تروریسم چه ریشه در طرف های داخل کشور داشته باشد و چه از سوی طرف های خارجی تغذیه شود، نیازمند صبر و مقاومت و وضع استراتژی خاص و رایزنی مستمر گروه ها و جریان های تونسی است.

علی العریض درباره مطالب منتشره در برخی از روزنامه های تونسی و الجزائری درباره انتشار نیروهای ارتش جزایر بر سر مرزهای تونس و الجزایر و میزان همکاری دو طرف در مقابله با گروه های تروریستی گفت که معاون اول نخست وزیر از وجود هماهنگی زیاد و گسترده میان دو طرف الجزایری و تونسی خبر داد.

نخست وزیر تونس درباره تعامل و برخورد قانونی با قضیه تروریسم تاکید کرد که قانون به شدت و به دقت در این ارتباط و در قبال تمام افراد و طرف ها به ویژه در قبال متجاوزان به مساجد و اماکن عمومی و عاملان ایجاد جار و جنجال های رسانه ای به اجرا گذاشته می شود.

وی ضمن ابزار تاسف به خاطر عدم حضور برخی از احزاب و جریان های سیاسی تونسی در این نشست گفت: امروز زمان آن فرا رسیده است تا همگی بر اصل گفت وگو و مذاکره به عنوان تنها راه توجه کنند.

انتهای پیام